IMPLEMENTASI MEDIA GURITA BERHITUNG UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN NUMERASI PADA ANAK KELOMPOK B USIA 5-6 TAHUN DI RA TUNAS CENDEKIA TULUNGREJO

Authors

  • Nita Riatul Hikmah Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Pascalian Hadi Pradana Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Wedya Puspita Universitas PGRI Argopuro Jember

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30257

Keywords:

implementation, learning media, numeracy skills, early childhood

Abstract

Students at RA Tunas Cendekia are low in numeracy skills and are very difficult to condition due to the lack of interesting media in learning, so to solve this problem, it is necessary to develop learning media that are appropriate to the interests and characteristics of students. This is generally done in order to know and understand how to use and function the counting octopus media optimally, especially in the pre-mathematics learning process for group B children (Early Childhood 5-6 Years). The objectives are to know how to implement the use of Counting Octopus media in the numeracy learning process for Group B children at RA Tunas Cendekia Tulungrejo, to know how to use counting octopus media to improve numeracy skills in group B children at RA Tunas Cendekia Tulungrejo, to know and describe the responses of group B children to the use of counting octopus media in numeracy learning activities at RA Tunas Cendekia Tulungrejo. The research method used in this study is qualitative research. This type was chosen because it aims to describe in depth the implementation process of the counting octopus media and how it affects the numeracy skills of early childhood. In qualitative research, the researcher acts as the primary instrument, observing, interviewing, and documenting data from natural situations without manipulation. This research does not focus on statistical measurements, but rather on an in-depth understanding of the phenomena occurring in the field. The output produced from this research is to help and make it easier for children to learn to count.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ekowati, D. W., & Suwandayani, B. I. (2018). Literasi numerasi untuk sekolah dasar (Vol. 1). UMMPress.

Fadlillah, M. "Komparasi Permendikbud Nomor 137 Tahun 2014 Dengan Permendiknas Nomor 58 Tahun 2009 Dalam Pembelajaran PAUD." Jurnal INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah Dan Sekolah Awal) 1.1 (2016): 42-53.

Fitriani, C. 2023. Pengembangan Alat Permainan Edukatif Kantong Gurita Untuk Mengembangkan Motorik Halus Anak Usia 4- 5 Tahun Di TK Bunga Bangsa. Skripsi. Universitas Islam Negri Ar-Raniry. Banda Aceh.

Gerakan Literasi Nasional. (2017). Materi Pendukung Literasi Numerasi. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Hasan, M., Milawati, M., Darodjat, D., Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., ... & Indra, I. (2021). Media Pembelajaran. Tahta Media Group. Klaten.

Husdah, H., Rini, R. Y., & Ayuningtyas, V. (2024). Penerapan Numerasi Dengan Media Loose Part Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Paud Bina Insan Kecamatan Tanara Kabupaten Serang. Journal On Teacher Education, 6(1), 101-106.

Khamila Husna dan Supriyadi, ‘Peranan Manajeman Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa’, AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 4.1 (2023), 981–90

Mahendra, J. P., & Rahayu, E. P. (2024). Penerapan Media Papan Plannel dalam Meningkatkan Kemampuan Numerasi Anak Kelas B di Paud Darul Muttaqin Dasan Tereng Gumantar Tahun Ajaran 2023/2024. Arus Jurnal Psikologi dan Pendidikan, 3(2), 90-95.

Meta, E., & Widayanti, M. D. Pengaruh Media Permainan Ular Tangga Terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Pada Anak Usia 5-6 Tahun

Maisarah, dkk. (2023). Media Pembelajaran. Bandung: PT Sada Kurnia Pustaka.

Magdalena, I., Salsabila, A., Krianasari, D. A., & Apsarini, S. F. (2021). Implementasi model pembelajaran daring pada masa pandemi COVID-19 di kelas III SDN Sindangsari III. Pandawa, 3(1), 119-128.

Magdalena, I., Shodikoh, A. F., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., & Susilawati, I. (2021). Pentingnya media pembelajaran untuk meningkatkan minat belajar siswa sdn meruya selatan 06 pagi. Edisi, 3(2), 312-325.

Nurfadhillah, S., Wahidah, A. R., Rahmah, G., Ramdhan, F., & Maharani, S. C. (2021). Penggunaan media dalam pembelajaran matematika dan manfaatnya di sekolah dasar swasta plus ar-rahmaniyah. Edisi, 3(2), 289-298.

Nugroho, R. (2020). Public Policy: Dinamika Kebijakan, Analisis Kebijakan, Manajemen Kebijakan. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Nurlaela, S., Suzanti, L., & Widjayatri, R. D. (2024). Penggunaan Aplikasi Smart Game Untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi Anak Usia 5-6 Tahun. PAUDIA: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 13(2), 208-230

Pratiwi, Mulyani dkk. (2024). Media Pembelajaran. Klaten: Penerbit Lakeisha.

Rachmawati, L. R., Rokhima, N., & Mahdi, N. I. (2024). Meningkatkan Kemampuan Pra Numerasi Melalui Metode Praktik Langsung pada Anak Usia 5-6 Tahun di TK D Farhel, Kabupaten Raja Ampat. Qurroti, 6(1), 99-109.

Rohmah, I. S., Sa’ida, N., Veronica, N., & Hendarwati, E. (2024). Pengaruh permainan Rainbow Ball Terhadap Kemampuan Numerasi Anaak Usia 5-6 Tahun Di TK Dharma Wanita desa Ngarum. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 274-285.

Rohim, D. C. (2021). Konsep asesmen kompetensi minimum untuk meningkatkan kemampuan literasi numerasi siswa sekolah dasar. Jurnal Varidika, 33(1), 54-62.

Safitri, A., & Hidayat, R. (2022). "Analisis Implementasi Program Pemberdayaan Masyarakat di Desa X." Jurnal Administrasi Publik Indonesia, 9(1), 55-64.

Setiawan, H., Saputra, H. H., Hakim, M., Ermiana, I., & Umar, U. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Gurita Kata Berbasis Karakter Pada Materi Menulis Puisi Kelas IV Sekolah Dasar. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 7(1), 79-92.

Solicha, S., Prihandoko, T. L., & Furi, A. Z. (2024). Meningkatkan Kemampuan Numerasi melalui Permainan Edukatif Popi (Sempoa Pintar) Anak Usia 4-5 Tahun di TK Muslimat NU Masyithoh Pesawahan Adiwerna.

St Hajar Dilla, A. T., Ashari, N., Mulianah, S., & Tadzkirah, T. (2024). Pengembangan Pengembangan Permainan Congklak dalam Meningkatkan Kemampuan Numerasi pada Anak Usia 4-5 Tahun. Aulad: Journal on Early Childhood, 7(3), 860-872.

Sukarsih, E., & Kurniasih, N. (2025). Pengaruh Bermain Bermakna Dan Keterlibatan Anak Dalam Meningkatkan Kemampuan Numerasi Anak Usia Dini. Jurnal Lingkar Pembelajaran Inovatif, 6(1).

Widodo, J. (2021). "Implementasi Kebijakan Publik dalam Konteks Pemerintahan Daerah." Jurnal Ilmu Administrasi Negara, 11(2), 101-112.

Wina. (2010). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Wisman, W., Asfar, M. I., & Al'adawiya, R. (2025). Efektivitas media pembelajaran MOKA (Monopoli Angka) untuk meningkatkan kemampuan numerasi anak usia dini di TK Mandiri PKK Sibualong. Pelangi: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 7(1), 166-179.

Wardhani, B., Adi, E. S., Rengganis, N., Luluk, M. F. R., Wiwik, C. P., Retno, W. 2021. Buku Saku Pengembangan Numerasi untuk Anak Usia 5-6 Tahun. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi

Downloads

Published

2025-09-09