PENGEMBANGAN KREATIVITAS SISWA DALAM PEMBELAJARAN KREATIF PADA MATA PELAJARAN IPAS DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Dewi Safitri Universitas Muhammadiyah Kuningan
  • Yani Fitriyani Universitas Muhammadiyah Kuningan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30231

Keywords:

student creativity, creative learning, science, elementary school

Abstract

This study aims to describe efforts to develop student creativity through creative learning in the subject of Natural and Social Sciences in elementary schools. The method used in this study uses descriptive qualitative with data collection techniques in the form of observation, interviews, and documentation. The subjects of the study were fifth grade students of SDN 2 Gandasoli. The results of the study indicate that varied learning based on experiments, projects, and the use of interactive media has proven effective in developing student creativity in schools. The main factors in supporting student creativity are innovative learning methods, and a supportive learning environment, while the inhibiting factors include limited facilities and infrastructure, lack of teacher training, and an overly dense curriculum. It can be concluded that creative learning in Natural Sciences has an important role in encouraging the development of student creativity in elementary schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

.Rindiani, G. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Video Animasi Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta Dididk Pembelajaran IPAS Kelas IV. Repository. Unja, 15(1), 37–48. https://repository.unja.ac.id/62855/10/Skripsi New Fix_Gusnia Rindiani_A1d120062.Pdf

Mu’minah, I. H. (2021). Studi Literatur: Pembelajaran Abad-21 Melalui Pendekatan Steam (Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics) dalam Menyongsong Era Society 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 3, 584–594.

Nursanti, D. N., Muslih, M., Nurd, A. M., & Ngazizah, N. (2022). (2022). Meningkatkan Kreativitas Siswa SD Dalam Model Pembelajaran Problem Based Learning. 9(2), 356–363.

Ratnasari, N., Pgri, U., Rissa, M., Kurniawati, P., Pd, S., & Pd, M. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Berbantuan Media Animasi Terhadap Kemampuan Berfikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 3, 660–665. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID

Zulfikar, M. D., & Zulfikar, R. J. (2025). Penerapan Pembelajaran Berbasis Proyek Untuk Meningkatkan Kreativitas Dan Kolaborasi Siswa Kelas Iv Sd Negeri 2 Karang Anyar Langsa. 1, 47–57

Carlina Rini, Firdaus Daud, M. A. (2025). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. COCOS BIO Jurnal Biologi Dan Pembelajaran Biologi, 11(1), 45–51. https://doi.org/https://doi.org/10.31949/educatio.v11i1.11142 ISSN

Fauziah, A. N., & Sulisworo, D. (2022). Pembelajaran Fisika dengan Memanfaatkan Teknologi Guna Meningkatkan Minat Belajar. Jurnal Genesis Indonesia, 1(02), 79–86. https://doi.org/10.56741/jgi.v1i02.93

Fitriyani, F., Barokah, A., & Kurniati, B. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Kreativitas Pembelajaran PKN Siswa Kelas V Sekolah Dasar. EduInovasi: Journal of Basic Educational Studies, 3(2), 540–552. https://doi.org/10.47467/edui.v3i2.5000

Habbah, E. S. M., & Husna, E. N. (2024). Strategi Guru Dalam Pengelolaan Kelas Yang Efektif Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Journal of Pedagogi, 1(2), 1–8. https://doi.org/10.62872/vf2gr537

Kusmiati, E., Chabibah, N., & Khoiri Rizkiah, M. (2021). Penerapan Model Pictorial Riddle Dalam Meningkatkan Kreativitas Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ips. Jurnal Tahsinia, 2(2), 114–123. https://doi.org/10.57171/jt.v2i2.298

Nugraha, I. R. R., Supriadi, U., & Firmansyah, M. I. (2023). Efektivitas Strategi Pembelajran Project Based Learning dalam meningkatkan Kreativitas Siswa. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 17(1), 39–47. http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JPPI

Pramudya, A. P. L., & Wijayanti, O. (2024). Strategi Guru dalam Mengembangkan Pembelajaran Seni Rupa Menumbuhkan Kreativitas Siswa Kelas IV di SD Negeri 2 Sokaraja Kulon, Banyumas. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(2), 639–652. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i2.571

Prihastuti, L., Fitriyani, S., Romadhon, F. H., Pratiwi, D. R., & Prayitno, H. J. (2021). Pembelajaran Kreatif Guna Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 21–30. https://doi.org/10.56972/jikm.v1i1.3

Ripandi, A. J. (2023). JURNAL AL-WAHYU. 1.

Saragih, O., & Marpaung, R. (2024). Tantangan dan Peluang: Studi Kasus Penerapan Kurikulum Merdeka di Sekolah Mandiri Berubah Kabupaten Tapanuli Utara. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(3), 888–903. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i3.632

Soro, V. M., Itu, M. A., Lawe, Y. U., & Suzana, M. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Etnosains Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Ipas Pada Siswa Kelas Iv. Jurnal Ilmiah Mandalika Education (Madu), 2(1), 300–309.

Utami D. V., & Asidiqi F. D. (2023).

Integrasi Teknologi Dalam Pembelajaran Ips Sd Pada Era Disrupsi Abad 21. Jurnal Pendidikan Dasar Setia Budhi, 7(1), 23–30. https://stkipsetiabudhi.e-journal.id/jpd%0AINTEGRASI

Waruwu, M. (2024). Pendekatan Penelitian Kualitatif : Konsep , Prosedur , Kelebihan dan Peran di Bidang Pendidikan. 5, 198–211. https://afeksi.id/jurnal/index.php/afeksi/%0A

Downloads

Published

2025-09-07