Analisis Penerapan Nilai-Nilai Pancasila Pada Peserta Didik Kelas IV SD Negeri 272 Maluku Tengah
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30201Keywords:
Pancasila Values, Learning, Civics LearningAbstract
The study aims to determine the implementation of Civics learning material "Relationship between Symbols and Precepts of Pancasila" and to determine the application of Pancasila values in class IV students of SD Negeri 272 Maluku Tengah. This research uses qualitative research. The sources of research data are fourth grade teachers and students. Primary data is the result of observation, interviews and secondary data comes from the results of photo documentation when taking data. The data collection techniques used are observation, and interviews. The data validity test technique used uses data collection techniques and data sources. The data analysis technique uses the Miles and Huberman model. The results showed that Civics learning material on the relationship between symbols and precepts of Pancasila went well and learning took place actively. From the average results 19 students or 80% of students have implemented the value of Pancasila from the first to the fifth precept but there are still some values in its implementation that are not maximized, especially indicators. In the indicator of daring to express opinions in the value of deliberation and representation, it has not been implemented optimally because students are not confident with themselves and are afraid of being wrong if their opinions are not correct.Downloads
References
Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. CV. Syakir Media Press.
Ahmadi, M. Z., Haris, H., & Akbal, M. (2020). Implementasi Program Penguatan Pendidikan Karakter Di Sekolah. Phinisi Integration Review, 3(2), 305. https://doi.org/10.26858/pir.v3i2.14971
Amalia, R. (2012). Perlindungan Hukum Bagi Pemegang Hak Atas Tanah Dalam Penetapan Ganti Rugi Terkait Dengan Pengadaan Tanah Untuk Kepentingan Umum. Yuridika, 27(3). https://doi.org/10.20473/ydk.v27i3.301
Anggraini, N., Handajani, S., Nurlaela, L., & Pangesti, L. T. (2020). Keefektifan Perangkat Pelatihan untuk Meningkatkan Pengetahuan dan Sikap Higiene dan Sanitasi Penjamah Makanan. Jurnal Tata Boga, 9(2), 838–848.
Asmaroini, A. P. (2016). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Bagi Siswa Di Era Globalisasi. Citizenship Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(2), 440. https://doi.org/10.25273/citizenship.v4i2.1077
Dwiputri, F. A., Anggraeni, D., Guru, P., Dasar, S., Kunci:, K., Pancasila, N.-N., Siswa, K., & Karakter, P. (2021). Penerapan Nilai Pancasila dalam Menumbuhkan Karakter Siswa Sekolah Dasar yang Cerdas Kreatif dan Berakhlak Mulia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1267–1273.
Juri, J., Suseka, S., & Apoy, A. (2020). Analisis Pemahaman Siswa Terhadap Nilai-Nilai Pancasila Pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Kelas Xi Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Ketungau Tengah Tahun Pelajaran 2019/2020. JURNAL PEKAN : Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 5(1), 81–96. https://doi.org/10.31932/jpk.v5i1.707
Khovifa, N., Lumbantoruan, J. I., Sinaga, D. Y., Nasution, P. S., & Batu, D. P. L. (2024). Analisis Nilai–Nilai yang Terkandung dalam Pancasila dalam Penerapannya pada Profil Pancasila di SDN 104207 Cinta Damai T.P 2022/2023. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 9. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i3.437
Ma’arif, M. S. (2024). Generasi Muda Unggul Perspektif Al-Qur’an. Universitas PTIQ Jakarta.
Mualimul, H. (2020). EKSISTENSI PESANTREN DAN DERADIKALISASI PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA ( Menyemai Spirit Toleransi dan Pendidikan Islam Multikultural ) Mualimul Huda Institut Agama Islam Negeri Kudus Abstrak P3M Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri ( STAIN ) Curup – Bengkulu. Jurnal Kajian Keislaman Da Kemasyarakatan, 3(1), 86–108.
Musyafiah, A., Mahfud, H., & Matsuri, M. (2023). Analisis pembelajaran ppkn materi hubungan simbol dengan sila pancasila dalam penerapan nilai-nilai pancasila pada peserta didik kelas iv sd. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(4). https://doi.org/10.20961/jpiuns.v8i4.60881
Ninla Elmawati Falabiba, Anggaran, A., W. M., Hassanin, A., Supervised, A., Wiyono, B. ., Falabiba, N. E., Zhang, Y. J., Li, Y., & Chen, X. (2014). Kolabnorasi Terpusat Pendidikan Dalam Penataan Budaya Sekolah Berbasis Pembudayaan Nilai Pancasila Untuk Membangun Siswa Berkarakter. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 5(2), 40–51.
Renaldy, M. D., Sukardi, S., & Murjainah, M. (2023). Analisis Loss Learning pada Mata Pelajaran PPKN Kelas V Sekolah Dasar. Journal on Education, 6(1), 6529–6540. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3874
Saputra, Y. (2022). Pemahaman Nelayan Tentang Zakat Hasil. 5503, hal.72.
Sholikhah, K., Hidayah, U., & ... (2024). Analisis Nilai-Nilai Aswaja Dalam Konteks Moderasi Beragama: Studi Kasus Di Smp Nu Simo Karanggeneng. TA’LIM: Jurnal Studi …, 7(1), 60–73.
Sutarna, N. (2018). Pendidikan Karakter Siswa Sekolah Dasar; Dalam Perspektif Islam. Pustaka Diniyah.
Tirza, J., Cendana, W., & Araini, T. K. (2022). Pendidikan Anak Usia Dini tentang Toleransi Beragama sebagai Implementasi Sila Pertama Pancasila. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 7(1), 101–108. https://doi.org/10.21067/jmk.v7i1.6915
Widyana, S., Asyraf, A., & Fithri, I. (2024). Peran Teknologi dan Media Media Pembelajaran bagi Siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. De Cive : Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(6), 190–194. https://doi.org/10.56393/decive.v4i6.2186
Wulandari, N. A. T. (2017). Filosofi Jawa Nrimo Ditinjau Dari Sila Ketuhanan Yang Maha Esa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 2(2), 132–138. https://doi.org/10.17977/um019v2i22017p132
Zakiyyah, H., Sutopo, Y., Harianingsih, T., Subali, B., & Widiari, N. (2025). Literature Review : Differentiated E-Worksheets to Boost Primary School Learning Outcomes Between 2020-2025 A . Introduction. 6(2), 808–821.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.