PERAN GURU DALAM MENGEMBANGKAN KARAKTER DISIPLIN MELALUI SEKOLAH RAMAH ANAK SISWA KELAS IV DI SDN BAHAGIA 05
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29994Keywords:
Teacher Role, Disciplinary Character, Child-Friendly SchoolsAbstract
This study aims (1) to describe the role of teachers in developing students' disciplined character through the Child-Friendly School approach in class IV of SDN Bahagia 05, Bekasi Regency. (2) To describe the obstacles faced by teachers in developing disciplined character through Child-Friendly School at SDN Bahagia 05, Bekasi Regency. This study uses a qualitative descriptive qualitative approach with data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The methods used in data analysis are data collection, data reduction, and drawing conclusions. The conclusion of this study is that there are four roles of teachers in developing disciplined attitudes through Child-Friendly School at SDN Bahagia 04 referring to the Teachers and Lecturers Law, namely: teachers as educators, teachers as trainers, teachers as discipline developers, and teachers as mentors. There are three factors that hinder teachers in developing disciplined character through Child-Friendly School at SDN Bahagia, namely: limited number of teachers, negative influence of peer relationships, and family factors.Downloads
References
Alpisah. (2020). Pentingnya Peran Guru sebagai Sebuah Profesi. 1–6.
Anggraeni, R., & Effane, A. (2022). Peranan Guru dalam Manajemen Peserta Didik. Karimah Tauhid, 234–239.
Anggreini, D., & Priyojadmiko, E. (2022). Peran Guru dalam Menghadapi Tantangan Implementasi Merdeka Belajar untuk Meningkatkan Pembelajaran Matematika pada Era Omricon dan Era Society 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar 2022, 1(1), 75–87.
Idzhar, A. (2016). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SMK Negeri 1 Bantaeng. Jurnal Office, 2, 222–228.
Jannah, J. (2022). Pembelajaran Akidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Peserta didik di Madarasah Tsanawiyah Negeri 3 Jember.
Jumriani, J., Rahayu, R., Abbas, E. W., Mutiani, M., Handy, M. R. N., & Subiyakto, B. (2021). Kontribusi Mata Pelajaran IPS untuk Penguatan Sikap Sosial pada Anak Tunagrahita. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4651–4658. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1536
Khofifah, M. U. (2023). Hubungan Lingkungan Keluarga Dengan Kedisiplinan Belajar Siswa Kelas V di MI Al-Ikhlas Tanjung Sari Natar Lampung Selatan. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.
Kusumawati, M. (2022). Peran Guru Dalam Mengembangkan Karakter Peduli Sosial pada Pembelajaran Tematik Siswa Kelas IV di SDN 13 Tumijajar.
Laugi, S. (2019). Penerapan Tata Tertib Sekolah untuk Membangun Disiplin Siswa di SMA Negeri 1 Konawe. Shautut Tarbiyah, 25(2), 239–258.
Masrur, M., Ismiyanti, Y., & Sari, Y. (2023). Analisis Peran Guru dalam Mengembangkan Sikap Disiplin Siswa SD Islam Darul Huda Genuksari. Jurnal Pendidikan Sultan Agung, 246–252.
Munte, & Naibaho. (2023). Pentingnya Peran Serta Tugas Guru Sebagai Profesi. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 177.
Nurhasanah, Nasution, J. A., Nelissa, Z., & Fitriani. (2021). Peranan Guru Kelas Sebagai Pembimbing Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Suloh, 6.
Rohmawati, N., & Hangestiningsih, E. (2019). Kajian program sekolah ramah anak dalam pembentukan karakter di sekolah dasar. Prosiding Seminar Nasional PGSD, 35, 225–229. Wibowo, C. H. (2015). PROBLEMATIKA PROFESI GURU DAN SOLUSINYA BAGI PENINGKATAN KUALITAS PENDIDIKAN DI MTs. NEGERI NGUNTORONADI
KABUPATEN WONOGIRI. Media.Neliti.Com, 25.
Yaumi. (2014). Pendidikan Karakter: Landasan Pilar dan Implementasi. Kharisma Putra Utama.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.