PERAN ORANG TUA DALAM PENDIDIKAN ANAK PERSPEKTIF Al-QUR’AN

Authors

  • Inayah nur NurFajriah Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.29920

Keywords:

Al-Quran, children's education, the role of parents

Abstract

Children’s education is primarily the responsibility of parents, as they are the first and foremost educators in a child's life. In Islam, the concept of education begins even before a child is born, as reflected in various verses of the Qur’an. However, in this modern era filled with challenges, the role of parents in child education is increasingly being overlooked. This study aims to examine in depth the role of parents in children's education based on the perspective of the Qur’an. This research employs a descriptive method with a library approach, analyzing verses from the Qur’an along with classical and contemporary interpretations such as Tafsir al-Jalalayn and Tafsir al-Misbah. The findings indicate that parents play a crucial role in instilling the values of faith (aqidah), worship (ibadah), and morals (akhlaq) in their children. According to the Qur’an, child education begins in the womb and continues after birth through the habituation of worship, strengthening of monotheism (tawhid), and character development. The implementation of these values is not only carried out through teaching but also through the parents’ daily example.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afni, N., & Jumahir. (2020). Peranan Orang Tua dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Anak. Musawa, 12, 108–139. file:///C:/Users/ACER/Downloads/591-Article Text-917-1-10-20200914.pdf

Ahmad, E. (2017). Tarbiyatul Aulad. Khatulistiwa Press.

Arifin, F. A. R., & Tjahjono, A. B. (2019). Peran Orang Tua dalam Pendidikan Akhlak Anak di Keluarga. Konferensi Ilmiah Mahasiswa Unissula (KIMU) 2.

As-Suyuti, I., & Al-Mahalli, I. (1505). Tafsir Jalalain. Haramain.

Astuti, F. R. F., Aropah, N. N., & Susilo, S. V. (2022). Pendidikan Moral Sebagai Landasan Nilai Karakter Berprilaku. Journal of Innovation in Primary Education, 1, 10–21.

Ayunita, E. (2024). Tantangan Pengasuhan Orang Tua dalam Membimbing Hafalan Surat Pendek Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Indonesian Society and Religion Research, 1.

Bullah, H., & Rokhman, M. (2020). Peran Orang Tua dalam Pendidikan Anak Perspektif Al-Quran dan Hadis. SCHOLASTICA: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 2. jurnalstitnualhikmah.ac.id

Burhanuddin, Rosyad, A., & Muqit, A. (2024). Signifikasi dan Relevansi Edukasi Al-Quran di Era Modern. Ta’wiluna: Jurnal Ilmu Al-Qur’an, Tafsir Dan Pemikiran Islam, 5. https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/takwiluna

DP., U., Ahmad, A., & Palangkey, R. D. (2023). Fitrah Manusia (Peserta Didik) dalam Perspektif Hadis. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 3. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/alurwatul

Feba, N. D., Susila, N. S., & Azzahra, N. (2023). Pentingnya Penanaman Pendidikan Tauhid pada Anak Usia Dini. Gunung Djati Conference Series, 22. https://conferences.uinsgd.ac.id/index.php/

Hafiz, A., & Noor, H. (2016). Pendidikan Anak dalam Perspektif Al-Qur’an. Muallimuna Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 1. http://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/muallimuna

Hunaifi, N., Mauliana, P., Firmansyah, R., Komalasari, Y., Sulastriningsih, R. D., & Dewi, S. W. K. (2024). Dampak Media Sosial terhadap Perilaku Konsumtif Remaja di Era Digital. Tabsyir : Jurnal Dakwah Dan Sosial Humaniora, 5, 161–174. https://doi.org/https://doi.org/10.59059/tabsyir.v5i3.1412

Isnaini, L. S., & Windasari, I. W. (2024). Peran Orang Tua dalam Pembentukkan Akhlak Anak Usia Dini di Desa Sukapura Kecamatan Sukapura Kabupaten Probolinggo. AL-ATHFAL: Jurnal Pendidikan Anak, 5.

Makmur. (2020). Peran Orang Tua dalam Membina Ibadah dan Akhlak Anak. Jurnal Literasiologi, 4.

Marzuki, G. A., & Setyawan, A. (2022). Peran Orang Tua dalam Pendidikan Anak. JPBB: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 1, 53–62.

Mufatihatut, T. (2015). Pendidikan Anak dalam Keluarga Perspektif Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 03, 110–136. file:///C:/Users/ACER/Downloads/uinsa,+Journal+manager,+41-163-1-CE.pdf

Musrifah. (2016). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam. Edukasia Islamika, 1.

Mustaqim, A. (2005). Menjadi Orangtua Bijak, Solusi Kreatif Menangani Pelbagai Masalah Pada Anak. Al-Bayan Mizan.

Pratiwi, I. (2010). Perilaku Prososial ditinjau dari Empati dan Kematangan Emosi. Jurnal Psikologi, I, 15.

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/9498/7322

Ruswandi, A., Quroini, A. N., & Shalihah, G. F. M. (2023). Peran Keteladanan Orang Tua dalam Pembiasaam Ibadah bagi Anak Usia 4-6 Tahun. Jurnal Keislaman, 2.

Sari, M., & Asmendri. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. NATURAL SCIENCE: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6. https://core.ac.uk/download/pdf/335289208.pdf

Shihab, M. Q. (2002). Tafsir Al-Misbah Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an. Lentera Hati.

Shihab, M. Q. (2004). Tafsir Al-Misbah (pesan, kesan dan keserasian al-Quran). Lentera Hati.

Sudaryanto. (2015). Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa: Pengantar Penelitian Wahana Kebudayaan secara Linguistis. Sanata Dharma University Press.

Syamsuddin, Z. A. (2020). Begini Seharusnya Mendidik Anak : Panduan Mendidik Anak Sejak Masa Kandungan Hingga Dewasa Berdasarkan Al-Qur’an dan As-Sunnah. Darul Haq.

Tafsir, A. (2001). Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Remaja Rosda Karya.

Taufiqurrahman, Kurahman, O. T., & Rusmana, D. (2025). Tantangan Pendidik Dalam Pengintegrasikan Nilai-Nilai Pendidikan Islam di Sekolah Negeri Pada Era Globalisasi. IHSAN Jurnal Pendidikan Islam, 3. http://ejournal.yayasanpendidikandzurriyatulquran.id/index.php/ihsan

Zahra, N. Q., & Kuswanto. (2021). Membangun Karakter Sejak Anak Usia Dini Melalui Penanaman Nilai-Nilai Agama. Educatio: Jurnal Ilmu Kependidikan, 16, 50–57. https://doi.org/10.29408/edc.v16i1.3479

Zainuren. (2014). Peran orantua terhadap penanaman nilai-nilai kejuuran Anak. Unila.

Zubaedi. (2015). Desain Pendidikan Karakter Konsepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan. Kencana.

Zubaidi. (2013). Konsep Pendidikan Akhlak Menurut Ibnu ’Arabi. Jurnal Tarbawi, 10.

Downloads

Published

2025-09-01