PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN QUANTUM TEACHING TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA DI KELAS V SD NEGERI 060942 MEDAN DELI

Authors

  • Karunia Novelina Lumban Gaol Universitas Katolik Santo Thomas
  • Anton Sitepu Universitas Katolik Santo Thomas
  • Joen Parningotan Purba Universitas Katolik Santo Thomas
  • Patri Janson Silaban Universitas Katolik Santo Thomas
  • Frikson Jony Purba Universitas Katolik Santo Thomas

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29786

Keywords:

Quantum Teaching learning model, Learning Outcomes, Mathematics subjects

Abstract

This study aims to determine the Effect of the Quantum Teaching Learning Model on Student Learning Outcomes in Mathematics Subjects at Elementary School 060942 Medan Deli in the 2024/2025 Academic Year. The independent variable in this study is the Quantum Teaching Model (X) and the dependent variable is Learning Outcomes (Y). Sampling using Saturated Sampling where the population used as a sample is 30 students of grade V of Elementary School 060942 Medan Deli. To determine the initial abilities of students, the researcher conducted a Pretest with an average value of 42.80 with the category of needing guidance. After the study using the Quantum Teaching learning model showed that student learning outcomes increased against the posttest with an average value of 81.87 with a good category. The magnitude of the influence of the Quantum Teaching learning model on student learning outcomes in Mathematics subjects in grade V of Elementary School 060942 Medan Deli was obtained from the results of the correlation test calculation obtained by 0.803 with a very strong category, which means r count (0.803) ≥ r table (0.361). Furthermore, hypothesis testing (t-test) where t count ≥ t table is 7.141 ≥ 1.697 so that it can be stated that Ha is accepted and Ho is rejected. This shows that there is an influence of the Quantum Teaching learning model on student learning outcomes in Mathematics lessons in class V of SD Negeri 060942 Medan Deli.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, M. I., & Suarlin, S. (2018). Quantum teaching sebagai alternatif model pembelajaran dalam meningkatkan minat berwirausaha mahasiswa.

Amral, S. P., & ASMAR, S. P. (2020). Hakikat Belajar dan Pembelajaran. Guepedia.

Arikunto. (2022). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik (Edisi 17). PT Rineka Cipta.

Ayu Damayanti (2022) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Peserta Didik

Azza Salsabila & Puspitasari (2020) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar

Damayanti, A. (2022, June). Faktor-faktor yang mempengaruhi hasil belajar peserta didik mata pelajaran Ekonomi kelas X SMA Negeri 2 Tulang Bawang Tengah. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Ekonomi (Vol. 1, No. 1, pp. 99-108).

Damayanti, M., Sipayung, R., Simarmata, E. J., & Silaban, P. J. (2022). Pengaruh Model Quantum Teaching Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas V Sd. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 6(5), 1284.

Djaramah. (2019). Strategi Belajar mengajar. PT. Rineka Cipta.

Fatturohman. (2012). Belajar Dan Pembelajaran Membantu Meningkatkan Mutu Pembelajaran (Edisi 1). Teras.

Fitri et al., 2021; Hartati, 2021). Model Pembelajaran Quantum Teaching Berbantuan Media Konkret untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Journal of Education Action Research

HAMDANA, N. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Teaching untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri pada Siswa Kelas V SD Inpres Balang-Balang.

Istriasi &Pulungan (2021:1) Esiklopedia Pendidikan (2nd.Ed) Anwar Sembiring

Jupri, R., Zakaria, P., & Isa, D. R. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Quantum teaching Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Operasi Himpunan. 10(2), 274–281.

Kristiyanto, W., Gunarhadi, & Indriayu, M. (2020). The Effect Of The Science Technology Society And The Quantum Teaching Models On Learning Outcomes Of Students In The Natural Science Course In Relation With Their Critical Thinking Skills Journal of Education and Teaching (IOJET), 7(1). 177- 191

Malango, R., Sinaga, D., Wulan sari HS., & Matematika, H. B. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV. 8(1), 38–46.

Ma’rifah, S. S. (2018). Apa Itu Belajar?. Jurnal Bimbingan dan Konseling Fkip Unipa, 35(1), 22–46.

Mutiah 2022. Pengaruh Model Quantum Teaching terhadap Efikasi Diri dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS

Nurhayati, n. (2022). Meningkatkan hasil belajar matematika menggunakan metode explicit intruction pada siswa kelas iii mi miftahul jannah cijantung. Elementary: jurnal inovasi pendidikan dasar, 2(2), 76-81.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. 3(1), 171.

Pramukunto (2016)MODEL QUANTUM TEACHING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR

Priansa. (2017). Pengembangan Strategi dan Model Pembelajaran Inovatif, Kreatif, Dan Prestatif Dalam Memahami Peserta Didik. Pustaka Setia.

Rahayu &Budiyono (2019) “Pengaruh Pengguaan ModelQuantum Teaching Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Ruang Kelas V Sekolah Dasar.

Sappaile. (2021). Hasil Belajar dari Perspektif Dukungan Orangtua dan Minat Belajar Siswa (Edisi 1). Global RCI.

Shoimin, Aris. (2021). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum K13. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sigalingging. Tanjung, R. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Quantum teaching Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas V Di Sekolah Dasar. 11(3), 219–225.

Sihaloho R (2022) Pengaruh Model Pembelajaran Circuit Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Di Kelas IV SD

Silaban, P. J. (2017). Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Alat Peraga Montessori Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD Assisi Medan. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 7(4), 502–511.

Sipayung,dkk (2021) Pengaruh Model Pendidikan Matematika Realistik Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bangun Datar

Sitanggang. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Quantum teaching Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema Daerah Tempat Tinggalku Kelas IV SD Negeri 050600 Kuala Tahun Pembelajaran 2018/2019. 2, 222–246.

Slameto. (2017). Faktor-faktor Belajar ( Edisi 1). PT.Rineka Cipta.

Sudjana. (2022). Metoda Statistika (Edisi 6). PT. Tarsito.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendidikan (Edisi 12). Alfabeta.

Syamsidah dkk. (2022). Model Discovery Learning. Kota: penerbit

Tulus dalam syarifah (2020) Pengaruh Kecerdasan intelektual dan kepercayaan diri terhadap hasil belajar siswa

Wena (2018) Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer (S,6.Offest (Ed);5th Ed.)PT Bumi Aksara

Widiani, N. L. (2021). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe pair check untuk meningkatkan hasil belajar matematika. Journal of Education Action Research, 5(2), 278-284.

Downloads

Published

2025-10-05

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 > >>