EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MODEL COURSE RIVIEW HORAY BERBASIS MEDIA WORDWALL TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA PESERTA DIDIK SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.29680Keywords:
Course Review Horay, learning outcomes, Wordwall.Abstract
This study aims to examine the effectiveness of Course Review Horay learning model based on Wordwall media on mathematics learning outcomes of elementary school students. The background of this study is based on the mathematics learning outcomes of students who are still not optimal, one of which is caused by the lack of variety in the use of learning models. The method used was pre-experiment with a one group pre-test-post-test design which was carried out on third grade students of Aisyiyah Multilingual Darussalam Elementary School Getasrabi. The research instruments were tests (pre-test and post-test), student response questionnaires, and observation sheets. The results showed a significant increase in post-test scores compared to the pre-test, with the average score increasing from 52.64 to 87.23. The paired t-test showed a significant effect of the learning model on learning outcomes. In addition, the calculation of N-Gain test showed a score of 0.73 which is included in the high category. The questionnaire results also showed that students responded positively to learning with the model. Based on the results of hypothesis testing, H₀ is rejected and H₁ is accepted. Thus, it can be concluded that the Course Review Horay model based on Wordwall media is effective in improving the mathematics learning outcomes of elementary school students.Downloads
References
Aeni, A. N., Djuanda, D., Maulana, Nursaadah,
Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa
R., & Sopian, S. B. P. S. (2022).
Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia
Pengembangan Aplikasi Games Edukatif
Kelas IV SDN 27 Gelumbang. Jurnal Ilmiah
Wordwall Sebagai Media Pembelajaran
Pendidikan Dasar, 08(02), 1026–1035.
Untuk Memahami Mater Pendidikan Agama
Hamzah, A., & M. (2016). Perencanaan dan
Islam Bagi Siswa Sd. Primary: Jurnal
Strategi Pemeljaran Matematika. PT
Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(6),
RajaGrafindo Persada.
1835.
Hardiana, Y., Andari, T., & Krisdiana, I. (2015).
https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i6.9313
Efektivitas Model Pembelajaran Teams
Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P.
Games Tournament (Tgt) Menggunakan
(2013). Model dan Motode Pembelajaran di
Media Ular Tangga Dan Media Question
sekolah. 392(2).
Card Terhadap Hasil Belajar Matematika
Anggraeni, Y., Iriawan, B., & Hermawan.
Siswa Sma Ditinjau Dari Adversity Quotient
(2019). Penerapan Model Course Review
(Aq) Tahun Ajaran 2014 / 2015. JIPM
Horay Untuk Meningkatkan Aktivitas
(Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika),
Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jpgsd, 4(1),
4(1), 71.
205–216.
https://doi.org/10.25273/jipm.v4i1.840
Cahya Rohim, D. (2015). Pengaruh Model
Intan, D. N., Kuntarto, E., & Sholeh, M. (2022).
Example Non Example Terhadap Hasil
Strategi Guru untuk Mencapai Tujuan
Belajar Matematika Siswa di Sekolah
Pembelajaran pada Pembelajaran
Dasar. 2(3), 41–60.
Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal
Dian Yulianti. (2017). Penerapan Model
Basicedu, 6(3), 3302–3313.
Pembelajaran Course Review Horay
Khasanah, E. (2019). Efektivitas Model
Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas
Pembelajaran Course Review Horay
VI MIN 12 Bandar Lampung. Skripsi.
(CRH) Terhadap Pemahaman Konsep
Dwi, H. M. (2022). Efektivitas Pembelajarn
Matematika Dan Self-Confidence Peserta
Daring Melalui Aplikasi Whatsapp
Didik Pada Kelas XI MA/SMA. Skripsi.
Terhadap Hsil Belajar Siswa Kelas IV Di SD
Kusfabianto, J., Kristin, F., & Anugraheni, I.
Negeri 105 Kota Bengkulu Tahun Ajaran
(2019). Penerapan Model Pembelajaran
2020/2021. Skripsi.
Course Review Horay untuk
Eliyah, S., Isnani, & Utami, W. B. (2018).
Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar
Keefektifan model pembelajaran course
Matematika Kelas IV SD. 3(2), 87–92.
259
Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,
ISSN Cetak : 2477-2143 ISSN Online : 2548-6950
Volume 10 Nomor 02, Juni 2025
Majapura, S. D. N. (2021). Implementasi Model
Course Review Horay Pada Pembelajaran
Matematika Di Kelas Vb Sdn 1 Majapura
Kecamatan Bobotsari Kabupaten
Purbalingga.
Mariani, M. (2017). Penerapan Model
Pembelajaran Make a Match Untuk
Meningkatkan Hasil Belajar Matematika
Tentang Pembagian Pada Siswa Kelas Ii
Sd Muhammadiyah 4 Batu. JINoP (Jurnal
Inovasi Pembelajaran), 3(2), 599.
https://doi.org/10.22219/jinop.v3i2.5306
Mustofa, A. S., Sari, Y., & Jupriyanto. (2025).
Pengaruh media interaktif Word Wall
Berbasis Tpack Terhadap Peningkatan
Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Ilmiah
Pendidikan Dasar, 10(1), 112–125.
Salantina, L. (2020). Penerapan Model
Pembelajaran Tipe CIRC Untuk
Meningkatkan Hasil Belajar Matematika
Siswa Kelas VII B SMP Negeri 3
Kuningan. Jurnal Euclid, 5(1), 70–89.
Tiari, D. A., Nunuk, S., and Suharno, S. (2016).
Penerapan Interaktif Untuk Multimedia
Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar
IPA Materi Struktur Organ Tubuh Manusia
Dan Fungsinya. Teknodika, 14(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.