EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MODEL COURSE RIVIEW HORAY BERBASIS MEDIA WORDWALL TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA PESERTA DIDIK SD

Authors

  • Amara Qonita Nur Izzati Universitas Muhammadiyah Kudus
  • Dhina Cahya Rohim, Moh. Aris Prasetiyanto Universitas Muhammadiyah Kudus

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.29680

Keywords:

Course Review Horay, learning outcomes, Wordwall.

Abstract

This study aims to examine the effectiveness of Course Review Horay learning model based on Wordwall media on mathematics learning outcomes of elementary school students. The background of this study is based on the mathematics learning outcomes of students who are still not optimal, one of which is caused by the lack of variety in the use of learning models. The method used was pre-experiment with a one group pre-test-post-test design which was carried out on third grade students of Aisyiyah Multilingual Darussalam Elementary School Getasrabi. The research instruments were tests (pre-test and post-test), student response questionnaires, and observation sheets. The results showed a significant increase in post-test scores compared to the pre-test, with the average score increasing from 52.64 to 87.23. The paired t-test showed a significant effect of the learning model on learning outcomes. In addition, the calculation of N-Gain test showed a score of 0.73 which is included in the high category. The questionnaire results also showed that students responded positively to learning with the model. Based on the results of hypothesis testing, H₀ is rejected and H₁ is accepted. Thus, it can be concluded that the Course Review Horay model based on Wordwall media is effective in improving the mathematics learning outcomes of elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aeni, A. N., Djuanda, D., Maulana, Nursaadah,

Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa

R., & Sopian, S. B. P. S. (2022).

Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia

Pengembangan Aplikasi Games Edukatif

Kelas IV SDN 27 Gelumbang. Jurnal Ilmiah

Wordwall Sebagai Media Pembelajaran

Pendidikan Dasar, 08(02), 1026–1035.

Untuk Memahami Mater Pendidikan Agama

Hamzah, A., & M. (2016). Perencanaan dan

Islam Bagi Siswa Sd. Primary: Jurnal

Strategi Pemeljaran Matematika. PT

Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(6),

RajaGrafindo Persada.

1835.

Hardiana, Y., Andari, T., & Krisdiana, I. (2015).

https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i6.9313

Efektivitas Model Pembelajaran Teams

Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P.

Games Tournament (Tgt) Menggunakan

(2013). Model dan Motode Pembelajaran di

Media Ular Tangga Dan Media Question

sekolah. 392(2).

Card Terhadap Hasil Belajar Matematika

Anggraeni, Y., Iriawan, B., & Hermawan.

Siswa Sma Ditinjau Dari Adversity Quotient

(2019). Penerapan Model Course Review

(Aq) Tahun Ajaran 2014 / 2015. JIPM

Horay Untuk Meningkatkan Aktivitas

(Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika),

Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jpgsd, 4(1),

4(1), 71.

205–216.

https://doi.org/10.25273/jipm.v4i1.840

Cahya Rohim, D. (2015). Pengaruh Model

Intan, D. N., Kuntarto, E., & Sholeh, M. (2022).

Example Non Example Terhadap Hasil

Strategi Guru untuk Mencapai Tujuan

Belajar Matematika Siswa di Sekolah

Pembelajaran pada Pembelajaran

Dasar. 2(3), 41–60.

Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal

Dian Yulianti. (2017). Penerapan Model

Basicedu, 6(3), 3302–3313.

Pembelajaran Course Review Horay

Khasanah, E. (2019). Efektivitas Model

Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas

Pembelajaran Course Review Horay

VI MIN 12 Bandar Lampung. Skripsi.

(CRH) Terhadap Pemahaman Konsep

Dwi, H. M. (2022). Efektivitas Pembelajarn

Matematika Dan Self-Confidence Peserta

Daring Melalui Aplikasi Whatsapp

Didik Pada Kelas XI MA/SMA. Skripsi.

Terhadap Hsil Belajar Siswa Kelas IV Di SD

Kusfabianto, J., Kristin, F., & Anugraheni, I.

Negeri 105 Kota Bengkulu Tahun Ajaran

(2019). Penerapan Model Pembelajaran

2020/2021. Skripsi.

Course Review Horay untuk

Eliyah, S., Isnani, & Utami, W. B. (2018).

Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar

Keefektifan model pembelajaran course

Matematika Kelas IV SD. 3(2), 87–92.

259

Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,

ISSN Cetak : 2477-2143 ISSN Online : 2548-6950

Volume 10 Nomor 02, Juni 2025

Majapura, S. D. N. (2021). Implementasi Model

Course Review Horay Pada Pembelajaran

Matematika Di Kelas Vb Sdn 1 Majapura

Kecamatan Bobotsari Kabupaten

Purbalingga.

Mariani, M. (2017). Penerapan Model

Pembelajaran Make a Match Untuk

Meningkatkan Hasil Belajar Matematika

Tentang Pembagian Pada Siswa Kelas Ii

Sd Muhammadiyah 4 Batu. JINoP (Jurnal

Inovasi Pembelajaran), 3(2), 599.

https://doi.org/10.22219/jinop.v3i2.5306

Mustofa, A. S., Sari, Y., & Jupriyanto. (2025).

Pengaruh media interaktif Word Wall

Berbasis Tpack Terhadap Peningkatan

Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Ilmiah

Pendidikan Dasar, 10(1), 112–125.

Salantina, L. (2020). Penerapan Model

Pembelajaran Tipe CIRC Untuk

Meningkatkan Hasil Belajar Matematika

Siswa Kelas VII B SMP Negeri 3

Kuningan. Jurnal Euclid, 5(1), 70–89.

Tiari, D. A., Nunuk, S., and Suharno, S. (2016).

Penerapan Interaktif Untuk Multimedia

Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar

IPA Materi Struktur Organ Tubuh Manusia

Dan Fungsinya. Teknodika, 14(1).

Downloads

Published

2025-07-06