MENINGKATKAN KEAKTIFAN SISWA MELALUI MEDIA MARBEL BUDAYA NUSANTARA DALAM PEMBELAJARAN IPAS DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Debby Feriska Universitas Muhammadiyah Kuningan
  • Nana Sutarna Universitas Muhammadiyah Kuningan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.29650

Keywords:

IPAS, marbel budaya nusantara, students’learning activeness

Abstract

This research aims to find out information regarding the effect of implementing the Marbel Budaya Nusantara learning media on the active learning of fourth-grade students in the subject of Natural and Social Sciences (IPAS). In this research, the method used was Quasi Experimental with a non-equivalent control group design. The sampling technique used purposive sampling, selecting class IV A as the experimental class and IV B as the control class. Data collection used questionnaires and observation sheets. Based on the research results, it can be concluded that the use of Marbel Budaya Nusantara learning media can increase student learning activeness. This is evident from the average scores, with the experimental class obtaining 54.41 and the control class 44.30, showing a difference of 10.11 points. The results of the Independent Sample t-Test data analysis using SPSS version 27 showed a significance value (2-tailed) = 0.000 < 0.05. Ho was rejected and Ha was accepted, which means that the implementation of the Marbel Budaya Nusantara learning media has a significant effect on the learning activeness of fourth-grade students in the IPAS subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abraham, I., & Supriyati, Y. (2022). Desain Kuasi Eksperimen Dalam Pendidikan: Literatur Review. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3), 2476–2482. https://doi.org/10.58258/jime.v8i3.3800

Abraham, I., & Supriyati, Y. (2022). Desain Kuasi Eksperimen Dalam Pendidikan: Literatur Review. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3), 2476–2482. https://doi.org/10.58258/jime.v8i3.3800

Besare, S. (2020). Hubungan Minat dengan Aktivitas Belajar Siswa. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 7(1), 18–25. https://doi.org/10.17977/um031v7i12020p018

Desrinelti, D., Neviyarni, N., & Murni, I. (2021). Perkembangan siswa sekolah dasar: tinjauan dari aspek bahasa. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 6(1), 105. https://doi.org/10.29210/3003910000

Marini, Burki, E. N. R., Anggraini, F., Ruci, M., & Arita. (2023). Mmenumbuhkan karakter cinta budaya siswa SD melalui video games marbel budaya Nusantara. JPDSH Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(3), 455–460. https://bajangjournal.com/index.php/JPDSH

Puspita sari, A. S., Amalia, A. R., & Sutisnawati, A. (2022). Upaya Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Menggunakan Media Rainbow Board di Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 3251–3265. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1687

Rokhanah, N., Widowati, A., & Sutanto, E. H. (2021). Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa dengan Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Divisions (STAD). Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 3173–3180. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.860

Salo, E. S. (2023). Analisis Faktor Penyebab Siswa Kurang Aktif Dalam Pembelajaran Kelas IV SD Negeri 06 Sesean. Prosiding Seminar Nasional PGSD UKI Toraja 2023, 2022, 13–18. https://journals.ukitoraja.ac.id/index.php/PROSDING/article/view/2260

Simanjuntak, H., Sembiring, E. L., Kudadiri, R. T., Sianturi, L., Tambunan, W. G., Sianturi, S. T. L., & Bangun, A. A. R. (2023). Pembelajaran Menyenangkan dengan Menggunakan Media Pembelajaran dan Metode Bervariasi pada Kelas Tinggi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 6–11.

Sugiyono. (2022). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung

Tuerah, P. R., Mokoagow, R. R., Ansyu, S., & Mesra, R. (2023). Faktor-Faktor yang Menghambat Keaktifan Belajar Siswa Kelas IV SD Inpres Timbukar Tahun Ajaran 2022/2023. JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala, 8(2), 412–417. https://doi.org/10.58258/jupe.v8i2.5260

Zahro, F., Wuryandini, E., Suneki, S., & Tunjungsari, D. R. (2022). Penguatan Sikap Percaya Diri Melalui Proses Pembelajaran Tema 4 Kewajiban Dan Hakku Kelas III Sekolah Dasar Pandeanlamper 01 Semarang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1349–1358.

Downloads

Published

2025-09-01