ANALISIS VALIDITAS PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PAPIN (PAPAN PINTAR) MATERI SIMBOL SILA-SILA PANCASILA KELAS II UPT SDN 1 KARAS
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29622Keywords:
Learning Media, PAPIN, Smart Board, Validity, Symbols of Pancasila Precepts, Elementary SchoolAbstract
This study aims to evaluate the validity or feasibility of the PAPIN (Smart Board) learning media designed for Pancasila principles material for second-grade students in elementary schools. Research and Development is the method used in this study, while ADDIE is the model used in the research and development process. The validators entrusted with the validation process are language experts, subject matter experts, and media experts. The results of the validation process indicate that the PAPIN (Smart Board) media achieved a validity score of 92.7% from the subject matter expert, 96% from the language expert, and 80% from the media expert. The average validity score reached 89.5%, which falls within the “valid” category. Therefore, the PAPIN (Smart Board) media is suitable for use in educational activities.Downloads
References
Asmayanti, A., Cahyani, I., & Idris, N. S. (2020). Model ADDIE untuk Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Eksplanasi Berbasis Pengalaman. Seminar Internasional Riksa Bahasa XIV, 259–267. http://proceedings.upi.edu/index.php/riksabahasa
Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 1–17.
Kamaladini, Gani, A. A., & Sari, N. (2021). Pengembangan Media Papan Edukasi Pintar Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Seminar Nasional Paedagoria , 1(September), 93–100. http://journal.ummat.ac.id/index.php/fkip
Maghfi, N. U., & Suyadi. (2020). SELING Jurnal Program Studi PGRA Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Melalui Media Papan Pintar (Smart Board). Seling “Jurnal Program Studi PGRA,” 6(2), 157–170. https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/seling/article/view/631
Mailani, R., & Prasetyo, T. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis WEB Game untuk Meningkatkan Kemampuan dalam Pemecahan Masalah Kecepatan dan Debit pada Pembelajaran Matematika Kelas V di Sekolah Dasar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(11), 5063–5068. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i11.1127
Nesri, F. D. P., & Kristanto, Y. D. (2020). Pengembangan Modul Ajar Berbantuan Teknologi untuk Mengembangkan Kecakapan Abad 21 Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(3), 480. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i3.2925
Pelawi j tyson, Idris, & Is M Fadhlan. (2021). Undang-undang nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional dalam upaya pencegahan pernikahan dini (dibawah umur). Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 9(Vol 9 No 2 (2021): Vol.9.No.2.2021), 562–566. https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/2792/1782
Putri, R., & Kasriman. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Papan Pintar (Smart Board) Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1181–1189. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i4.2716
Rahmasari, S. L., Damariswara, R., & Aka, K. A. (2025). Validitas Pengembangan Media Pembelajaran Cerita Rakyat Berbasis Augmented Reality Materi Unsur Intrinsik Cerita Siswa Kelas IV SDN Geger 1. 2, 1–16.
Saleh & Syahruddin, D. (2023). Media Pembelajaran. 1–77. https://repository.penerbiteureka.com/publications/563021/media-pembelajaran
Saptono, Y. J. (2016). Motivasi dan keberhasilan belajar siswa. REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen. Volume I | Nomor 1 | Maret, 1(1), 181–204.
Siti Nurhasanah. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Papan Pintar Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas Iv Sd Negeri Rejosari. LJSE: Linggau Journal Science Education, 2(3), 75–84. https://doi.org/10.55526/ljse.v2i3.333
Sri, H. (2012). ( R & D ) Sebagai Salah Satu Model Penelitian Dalam. Academia, 37(1), 13.
Yogi Fernando, Popi Andriani, & Hidayani Syam. (2024). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61–68. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i3.843
Zaenal Fais, M., Listyarini, I., & Nashir Tsalatsa, A. (2019). Pengembangan Media Papin dan Koja (Papan Pintar dan Kotak Ajaib) Sebagai Media Pembelajaran Matematika. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 26. https://doi.org/10.23887/jppp.v3i1.17097
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.