PENGEMBANGAN MEDIA PUSPA (POP-UP BOOK SISTEM PENCERNAAN MANUSIA) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V DI SDN KRADENANREJO

Authors

  • Chilla Adis Violita Universitas PGRI Ronggolawe Tuban, Indonesia
  • Saeful Mizan Universitas PGRI Ronggolawe Tuban, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29619

Keywords:

Media, IPAS, Pop Up Book

Abstract

Education is an important element in human life. One subject that can provide critical and scientific thinking skills is Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS). Interviews conducted by researchers with fifth-grade teachers at SDN Kradenrejo revealed that there are still many obstacles in IPAS learning, one of which is that learning activities are still teacher-centered with a lecture model. Therefore, the researchers developed PUSPA (Pop Up Book Sistem Pencernaan Manusia) media using the ADDIE model, which consists of five stages, namely Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The development results showed the validity of the media from experts at 88% (very suitable), media experts at 92% (very suitable), and language experts at 85.7% (very suitable). The practicality test scored 97.14% and 96%. Meanwhile, the media effectiveness test yielded a normalized gain value (N-Gain) of 0.74, which falls into the high category.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, D., & Fatimah, I. D. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran E-Book Pada Mata Pelajaran Ipas Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN Dawung II. Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 9(1). http://prosiding.unirow.ac.id/index.php/SNasPPM

Arina Putri, A., Arinda Sabilla, I., Afifah Fadhilah, S., Aridansyah, V., Farras Qoid Mufadhol, M., Sukmawati, W., & Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, P. (2025). Ilmu Pengetahuan Alam dan Bidang 4 Ilmu Pengetahuan Alam. Bahasa Dan Matematika, 3(1), 287–304. https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i1.1597

Herdiati, N., Oktavia, M., & Ayurachmawati, P. (2021). Pengembangan Media Pop-Up Book Pada Materi Alat Indera Di SD. Oktober, 12(2).

Setiawan, I. N. S., Suma, K., & Suastra, I. W. (2024). Model Pembelajaran Berbasis Masalah Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPAS Siswa Sekolah Dasar. https://doi.org/10.23887/jippg.v7i2.75654

Sukma, A. I., & Mustika, D. (2024). Pengembangan Media Pop Up Book IPA Materi Sistem Pencernaan Kelas V Sekolah Dasar. https://jurnaldidaktika.org

Susanti, S. M., & Ekaria, W. O. (2023). Pengenalan Media Pembelajaran Pop-Up Book pada Anak Usia Dini di TK Al-Qur’an. JAHE: Journal of Human And Education, 3(2), 150.

Susanto, N. C. P., Hartati, S. J., & Setiawan, W. (2022). Peningkatan Literasi Numerasi dan Karakter Berpikir Kritis Siswa SD Berbasis Etnomatematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(2), 48–69. https://doi.org/10.26877/jipmat.v7i2.12534

Warda, A., & Sudibyo, E. (2018). Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Dalam Implementasi Model Discovery Learning Pada Sub Materi Pemanasan Global. E-Journal Pensa, 6(2), 238.

Wati, F. C., & Wiratsiwi, W. (2024). Pengembangan Soal AKM Numerasi Berbasis Etnomatematika Untuk Meningkatkan Pemahaman Numerasi Pada Siswa Kelas V SD. ELENOR: Elementary School Journal, 2(2), 81–89.

Yulia Friska, S., Maksum, A., & Marini, A. (2023). Pengembangan Media Pop-Up Book Materi Keberagaman Budaya untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar.

Yuniantoro, I. P., Lutfiana, R. F., & Suita, R. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Model PBL Materi Gaya Disekitar Kita Kelas 4C SDN Tlogomas 2 Kota Malang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(2), 2247–2253.

Agustina, D., & Fatimah, I. D. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran E-Book Pada Mata Pelajaran Ipas Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN Dawung II. Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 9(1). http://prosiding.unirow.ac.id/index.php/SNasPPM

Arina Putri, A., Arinda Sabilla, I., Afifah Fadhilah, S., Aridansyah, V., Farras Qoid Mufadhol, M., Sukmawati, W., & Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, P. (2025). Ilmu Pengetahuan Alam dan Bidang 4 Ilmu Pengetahuan Alam. Bahasa Dan Matematika, 3(1), 287–304. https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i1.1597

Herdiati, N., Oktavia, M., & Ayurachmawati, P. (2021). Pengembangan Media Pop-Up Book Pada Materi Alat Indera Di SD. Oktober, 12(2).

Setiawan, I. N. S., Suma, K., & Suastra, I. W. (2024). Model Pembelajaran Berbasis Masalah Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPAS Siswa Sekolah Dasar. https://doi.org/10.23887/jippg.v7i2.75654

Sukma, A. I., & Mustika, D. (2024). Pengembangan Media Pop Up Book IPA Materi Sistem Pencernaan Kelas V Sekolah Dasar. https://jurnaldidaktika.org

Susanti, S. M., & Ekaria, W. O. (2023). Pengenalan Media Pembelajaran Pop-Up Book pada Anak Usia Dini di TK Al-Qur’an. JAHE: Journal of Human And Education, 3(2), 150.

Susanto, N. C. P., Hartati, S. J., & Setiawan, W. (2022). Peningkatan Literasi Numerasi dan Karakter Berpikir Kritis Siswa SD Berbasis Etnomatematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(2), 48–69. https://doi.org/10.26877/jipmat.v7i2.12534

Warda, A., & Sudibyo, E. (2018). Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Dalam Implementasi Model Discovery Learning Pada Sub Materi Pemanasan Global. E-Journal Pensa, 6(2), 238.

Wati, F. C., & Wiratsiwi, W. (2024). Pengembangan Soal AKM Numerasi Berbasis Etnomatematika Untuk Meningkatkan Pemahaman Numerasi Pada Siswa Kelas V SD. ELENOR: Elementary School Journal, 2(2), 81–89.

Yulia Friska, S., Maksum, A., & Marini, A. (2023). Pengembangan Media Pop-Up Book Materi Keberagaman Budaya untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar.

Yuniantoro, I. P., Lutfiana, R. F., & Suita, R. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Model PBL Materi Gaya Disekitar Kita Kelas 4C SDN Tlogomas 2 Kota Malang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(2), 2247–2253.

Downloads

Published

2025-09-24