IMPLEMENTASI EKSTRAKULIKULER MUHADHOROH DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA DI MTS BUSTANUL ULUM LAMPUNG TENGAH
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29603Keywords:
Muhadhoroh, extracurricular, character building, Islamic educationAbstract
The purpose of this research is to investigate how MTs Bustanul Ulum, Central Lampung, uses the Muhadhoroh extracurricular activity to develop students' character. Observation, in-depth interviews, and documentation were used to gather data for this descriptive qualitative study. The results indicate that the Muhadhoroh activity is systematically prepared through thematic planning, activity scheduling, and the involvement of Islamic education teachers as facilitators. Task division is carried out via a student-based mini organizational structure that fosters values of responsibility, leadership, cooperation, and discipline. Muhadhoroh has proven to positively influence character development across cognitive, affective, and psychomotor domains. Active student involvement at every stage transforms Muhadhoroh into a contextual, spiritual, and applicable learning medium. This study concludes that Muhadhoroh serves not only as a platform for language skills enhancement but also as a character education instrument rooted in Islamic values.
Keywords: Muhadhoroh, extracurricular, character building, Islamic education
Downloads
References
Abidin, A. Mustika. (2019). Penerapan Pendidikan Karakter pada Kegiatan Ekstrakurikuler Melalui Metode Pembiasaan. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(2), 183–196. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.185
Afrizal, Aslih. Implementasi Kegiatan Muhadhoroh dalam Menumbuhkan Life Skill Siswa SMK Muhammadiyah 2 Gresik. Universitas Negeri Malang, 2018
Arrosyad, M. I., Fuad, C., Amelya, S., & Dkk. (2020). Implementasi Ekstrakurikuler Berbasis Karakter Siswa. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 25(1), 44–53.
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches (4th ed.). SAGE Publications.
Feny Rita Fiantika, dkk. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. Rake Sarasin.
Gowasa, H., Tampubolon, H., & Simbolon, B. R. (2024). Analisis Dampak Pendidikan Karakter Dalam Pembentukan Moral Anak. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2).
Hasanah, Uswatun & Hasanah, Ida Faridatul. (2021). Internalisasi Pemahaman Moderasi Multikultural dalam Pendidikan Islam Masa New Normal. Attanwir: Jurnal Keislaman dan Pendidikan, 12(1), 33–47. http://e-jurnal.staiattanwir.ac.id/index.php/attanwir/index
Ihsan, D. N. (2025). Optimalisasi Minat Baca Siswa SDN 1 Talang Pangeran Melalui Pendekatan Emosional Thoriqoh Muhadhoroh. Phenomenon, 3(1).
Imanina, K. (2020). Penggunaan Metode Kualitatif Dengan Pendekatan Deskriptif Analitis Dalam PAUD. Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak dan Media Informasi PAUD, 5(229), 45–48.
Irjanawadi, M. Z., Al Idrus, S. A. J., & Nasri, U. (2023). Implementasi Kegiatan Ekstrakulikuler Keagamaan Terhadap Pengembangan Minat dan Bakat Peserta Didik di Pondok Pesantren An-Nursali Binjai Utara Kota Binjai. Jurnal Ilmiah, 08(03), 16888–16988.
Kegiatan, Laporan, Pengabdian Pada, Fakultas Psikologi, Universitas Islam Negeri Malang. (2017). Menjadi Guru Profesional: Laporan Kegiatan Pengabdian Pada Masyarakat. Fakultas Psikologi UIN Malang.
Lestari, Diana Mukti. Implementasi Program Muhadhoroh dalam Pembentukan Karakter Percaya Diri Peserta Didik. UNISBA, 2024.
Moleong, L. J. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mubarok, H., Rahmawati, S., Ovi, S., Prianggawati, M., & Anam, K. (2021). Implementasi Program Ekstrakurikuler Dalam Meningkatkan Prestasi Akademik dan Non-Akademik Siswa di SD Al Ma’soem Bandung Tahun 2021. BINTANG: Jurnal Pendidikan dan Sains, 3(3), 555–563.
Mulyasa, E. (2013). Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: Bumi Aksara.
Nasution, S. (2019). Metode Penelitian Naturalistik Kualitatif. Bandung: Tarsito.
Puspitasari, A., Muslimah, M., & Lutfi, S. (2024). Muhadhoroh sebagai Training Public Speaking dalam Meningkatkan Self-Confidence Siswa. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1276–1283.
Quraish Shihab. (2002). Tafsir Al-Misbah: Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur'an (Jilid 11). Jakarta: Lentera Hati.
Samrin. (2016). Pendidikan Karakter (Sebuah Pendekatan Nilai). Jurnal Al-Ta’dib, 9(1), 122–123.
Sofyan, M. (2015). Tafsir Wal Mufassirun. (pp. 1–104).
Sudiran. (2019). Implementasi Kegiatan Ekstrakurikuler PAI (Ikhrohist) untuk Pembinaan Akhlak. IQRO: Journal of Islamic Education, 2(1), 67–80. https://doi.org/10.24256/iqro.v2i1.849
Suyanto, M. (2009). Mendidik dengan Keteladanan dan Cinta. Yogyakarta: Andi Offset.
Toharudin, M. (2024). Pengelolaan Kegiatan Muhadhoroh Dalam Pembentukan Karakter dan Kedisiplinan Siswa MAN 3 Pekanbaru (Skripsi, UIN Sultan Syarif Kasim Riau).
Yhunanda, & Sholeh, M. (2020). Peran Kegiatan Ekstrakurikuler Dalam Upaya Meningkatkan Prestasi Siswa. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 8, 531–544.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















