UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MATA PELAJARAN PPKN PADA MATERI POLA HIDUP GOTONG ROYONG MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN TALKING STICK BERBANTUAN KARTU PINTAR KELAS IV DI SDN BENDO 2

PENELITIAN TINDAKAN KELAS

Authors

  • Diana Putri Rahmawati universitas pgri madiun
  • Evanda Vella Delli universitas pgri madiun
  • Nabila Syifa Ramadhani universitas pgri madiun
  • Melik Budiarti universitas pgri madiun

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29601

Keywords:

Cooperative Learning, Learning Media, Talking stick Model

Abstract

Many students do not interact, actively participate in the learning process and students do not concentrate when the teacher explains the material on the mutual cooperation lifestyle of PPKN lessons. This happened to fourth grade students of SDN Bendo 2, this has an impact on the PPKN subject scores on the Mutual Cooperation Lifestyle material, where around 57.14% of students are below the KKM score standard. This is because the learning model used by the teacher still uses a lecture approach and without learning media. One of the solution steps taken is to replace the learning model currently used with a Talking stick learning model assisted by smart cards. This study aims to determine the application of the Talking stick learning model, to determine the improvement in student learning outcomes in the PPKN subject on the mutual cooperation lifestyle material, and to increase the motivation of fourth grade students of SDN Bendo 2. The research model used is Classroom Action Research (CAR) with 1 cycle using the Talking stick model assisted by smart cards consisting of four steps, namely: planning, implementation, observation, and reflection. This research was applied to 14 fourth grade students. The learning outcomes of students obtained during the implementation of the action increased as seen from the results of cycle I as many as 14 students completed with an average score of 90.5 and a percentage of 100%. Based on the results of the study, it shows that the Talking stick model assisted by smart cards can improve learning outcomes, participation, and student learning motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andryannisa, M. A. Z., Wahyudi, A. P., & Sayekti, S. P. (2023). Upaya meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan metode resitasi pada mata pelajaran akidah akhlak di sd islam riyadhul jannah depok. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 2(3).

Eriansyah, Y., & Baadilla, I. (2023). Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Muatan Pelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan, 2(3), 151–158. https://doi.org/10.56916/ejip.v2i3.378

Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model pembelajaran kooperatif dalam menumbuhkan keaktifan belajar siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 1–13.

Heri Kurnia1, I. L. (2023). Gotong Royong Sebagai Sarana Dalam Mempererat Solidaritas Masyarakat Dusun Kalangan. Ejoin : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 277–282.

Kulsum, U. (2022). Penelitian Tindakan Kelas(Ptk) Upaya Meningkatkan Hasil Belajarmuridkelas Vi Pada Subtema Bekerja Sama Mencapai Tujuan Dengan Menggunakanmetode Problem Based Learning Di Sdn 002 Bengkong Tahun Pelajaran 2020/2021. Rfm Pramedia.

Listyaningsih. (2022). Implementasi Karakter Gotong Royong Berbasis Online Collaborative Learning. Conference of Elementary Studies.

Lutfiatun, Yuni. H., D. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Penerapan Model Cooperative Script Pada Siswa Kelas Iii Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Sdn Jatiuri 1 Kabupaten Probolinggo. Seroja:Jurnal Pendidikan, 2(3). https://www.jurnal.anfa.co.id/Index.Php/Seroja/Article/View/699

Maisaroh, K., Basori, M., & Laila, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Katar (Kartu Pintar) pada Materi Tembang Macapat untuk Siswa Kelas V SD. Universitas Nusantara PGRI Kediri.

Maulina, K., & Rosyidi, M. (2023). Model Pembelajaran Cooperative Type Talking stick Berbantuan Media Pop Up Book Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 6(2), 255–264.

Murtiningsih, M. (2016). Penerapan model pembelajaran Talking stick pada mata pelajaran IPS di sekolah dasar. In Prosiding Seminar Nasional Jurusan KSDP-Prodi S1-PGSD (Konstelasi Pendidikan Dan Kebudayaan Indonesia Di Era Globalisasi). Seminar Nasional KSDP Prodi S1 PGSD “Konstelasi Pendidikan Dan Kebudayaan Indonesia Di Era Globalisasi.

Pambudi, K. S., & Utami, D. S. (2020). Menegakkan kembali Andryannisa, M. A. Z., Wahyudi, A. P., & Sayekti, S. P. (2023). Upaya meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan metode resitasi pada mata pelajaran akidah akhlak di sd islam riyadhul jannah depok. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 2(3).

Eriansyah, Y., & Baadilla, I. (2023). Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Muatan Pelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan, 2(3), 151–158. https://doi.org/10.56916/ejip.v2i3.378

Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model pembelajaran kooperatif dalam menumbuhkan keaktifan belajar siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 1–13.

Heri Kurnia1, I. L. (2023). Gotong Royong Sebagai Sarana Dalam Mempererat Solidaritas Masyarakat Dusun Kalangan. Ejoin : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 277–282.

Kulsum, U. (2022). Penelitian Tindakan Kelas(Ptk) Upaya Meningkatkan Hasil Belajarmuridkelas Vi Pada Subtema Bekerja Sama Mencapai Tujuan Dengan Menggunakanmetode Problem Based Learning Di Sdn 002 Bengkong Tahun Pelajaran 2020/2021. Rfm Pramedia.

Listyaningsih. (2022). Implementasi Karakter Gotong Royong Berbasis Online Collaborative Learning. Conference of Elementary Studies.

Lutfiatun, Yuni. H., D. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Penerapan Model Cooperative Script Pada Siswa Kelas Iii Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Sdn Jatiuri 1 Kabupaten Probolinggo. Seroja:Jurnal Pendidikan, 2(3). https://www.jurnal.anfa.co.id/Index.Php/Seroja/Article/View/699

Maisaroh, K., Basori, M., & Laila, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Katar (Kartu Pintar) pada Materi Tembang Macapat untuk Siswa Kelas V SD. Universitas Nusantara PGRI Kediri.

Maulina, K., & Rosyidi, M. (2023). Model Pembelajaran Cooperative Type Talking stick Berbantuan Media Pop Up Book Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 6(2), 255–264.

Murtiningsih, M. (2016). Penerapan model pembelajaran Talking stick pada mata pelajaran IPS di sekolah dasar. In Prosiding Seminar Nasional Jurusan KSDP-Prodi S1-PGSD (Konstelasi Pendidikan Dan Kebudayaan Indonesia Di Era Globalisasi). Seminar Nasional KSDP Prodi S1 PGSD “Konstelasi Pendidikan Dan Kebudayaan Indonesia Di Era Globalisasi.

Pambudi, K. S., & Utami, D. S. (2020). Menegakkan kembali perilaku gotong royong sebagai katarsis jati diri bangsa. Citizenship: Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 8(2), 12–17.

Sitompul, E., Dhieni, N., & H. (2022). Karakter gotong royong dalam paket pembelajaran tokoh Sema. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3473–3487. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.1674

Syarifah, D. H., Zuhri, M. S., & Poncowati, L. (2024). Peningkatan Hasil Belajar PPKn melalui Model Talking stick berbantuan Media Papan Comprehension. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(1), 98–104.

Tampubolon, G. P. F., Simatupang, R. A., Sidabutar, R. T. Y., Ardana, T. N., Simamora, I. M., & Situmorang, F. D. (2014). Implementasi budaya gotong royong dalam kesadaran masyarakat di Kelurahan Setia. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(3), 8585–8590.

Yudiman, S. J. (2025). Implementasi Model Problem Based Learning dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas V di SDN 03 Bengkayang. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 293–307. https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/26523/12704

Downloads

Published

2025-08-03

Most read articles by the same author(s)