PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN SMARTBOX UNTUK MENINGKATKAN RESILIENCE BELAJAR MATEMATIKS PESERTA DIDIK PADA MATERI PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN KELAS 1 SDN SENDANGHARJO 3

Authors

  • Siti Oktavia Etik Candrawati Universitas PGRI Ronggolawe
  • Wendri Wiratsiwi Universitas PGRI Ronggolawe

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.29514

Keywords:

mathematics, learning resilience, smart box media, elementary school

Abstract

This study aims to develop innovative game-based learning media called smartbox, to improve the resilience of learning mathematics in grade 1 elementary school students on addition and subtraction materials. Using a research approach and the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation), the product is tested for validity, practicality, and effectiveness. The results show that the smart box media is valid in terms of content and design, practical in use in the classroom, and effective in improving resilience indicators such as self-confidence, perseverance, and the ability to face difficulties in learning mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azizah, R. N., & Abadi, A. P. (2022). Kajian Pustaka: Resiliensi dalam Pembelajaran Matematika. Didactical Mathematics, 4(1), 104–110. https://doi.org/10.31949/dm.v4i1.2061

Hutauruk, A. J. B. (2020). Indikator Pembentuk Resiliensi Matematis Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika FKIP. Sepren, 1(02), 78–91. https://doi.org/10.36655/sepren.v1i02.227

IKHSAN, K. N. (2022). Sarana Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. ACADEMIA: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 2(3), 119–127. https://doi.org/10.51878/academia.v2i3.1447

Marfu, S. (2022). Model Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. 5, 50–54.

Permatasari, K. G. (2021). Problematika pembelajaran matematika di sekolah dasar/ madrasah ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 17(1), 68–84. http://www.jurnal.staimuhblora.ac.id/index.php/pedagogy/article/view/96

Rahmawati, D. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran … Pengembangan Media Pembelajaran …. AL-Ahya, 01(01), 219–232.

Samosir, K., & Simatupang, N. (n.d.). Analisis Validitas dan Praktikalitas terhadap Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Masalah Pada Materi Statistika. 3(1), 22–29. https://doi.org/https://doi.org/10.24114/jfi.v2i1 Jurnal

Aminah, S., & Yusnaldi, E. (2024). Pengembangan Media Smart box Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Kependidikan, 13(3), 3077–3086.

Azizah, R. N., & Abadi, A. P. (2022). Kajian Pustaka: Resiliensi dalam Pembelajaran Matematika. Didactical Mathematics, 4(1), 104–110. https://doi.org/10.31949/dm.v4i1.2061

Azmin, N., Program, M., Pendidikan, S., Barat, N. T., Barat, N. T., Simulasi, M., & Darah, S. P. (2022). Jurnal PIPA: Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam. Urnal PIPA: Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam, 02(02), 83–90.

Hidayat, F., & Nizar, M. (2021). Model Addie (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam (JIPAI), 1(1), 28–38. https://doi.org/10.15575/jipai.v1i1.11042

Hutauruk, A. J. B. (2020). Indikator Pembentuk Resiliensi Matematis Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika FKIP. Sepren, 1(02), 78–91. https://doi.org/10.36655/sepren.v1i02.227

IKHSAN, K. N. (2022). Sarana Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. ACADEMIA: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 2(3), 119–127. https://doi.org/10.51878/academia.v2i3.1447

Marfu, S. (2022). Model Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. 5, 50–54.

Permatasari, K. G. (2021). Problematika pembelajaran matematika di sekolah dasar/ madrasah ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 17(1), 68–84. http://www.jurnal.staimuhblora.ac.id/index.php/pedagogy/article/view/96

Rahmawati, D. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran … Pengembangan Media Pembelajaran …. AL-Ahya, 01(01), 219–232.

Samosir, K., & Simatupang, N. (n.d.). Analisis Validitas dan Praktikalitas terhadap Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Masalah Pada Materi Statistika. 3(1), 22–29. https://doi.org/https://doi.org/10.24114/jfi.v2i1 Jurnal

Aminah, S., & Yusnaldi, E. (2024). Pengembangan Media Smart box Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Kependidikan, 13(3), 3077–3086.

Azizah, R. N., & Abadi, A. P. (2022). Kajian Pustaka: Resiliensi dalam Pembelajaran Matematika. Didactical Mathematics, 4(1), 104–110. https://doi.org/10.31949/dm.v4i1.2061

Azmin, N., Program, M., Pendidikan, S., Barat, N. T., Barat, N. T., Simulasi, M., & Darah, S. P. (2022). Jurnal PIPA: Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam. Urnal PIPA: Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam, 02(02), 83–90.

Hidayat, F., & Nizar, M. (2021). Model Addie (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam (JIPAI), 1(1), 28–38. https://doi.org/10.15575/jipai.v1i1.11042

Hutauruk, A. J. B. (2020). Indikator Pembentuk Resiliensi Matematis Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika FKIP. Sepren, 1(02), 78–91. https://doi.org/10.36655/sepren.v1i02.227

IKHSAN, K. N. (2022). Sarana Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. ACADEMIA: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 2(3), 119–127. https://doi.org/10.51878/academia.v2i3.1447

Marfu, S. (2022). Model Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. 5, 50–54.

Permatasari, K. G. (2021). Problematika pembelajaran matematika di sekolah dasar/ madrasah ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 17(1), 68–84. http://www.jurnal.staimuhblora.ac.id/index.php/pedagogy/article/view/96

Rahmawati, D. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran … Pengembangan Media Pembelajaran …. AL-Ahya, 01(01), 219–232.

Samosir, K., & Simatupang, N. (n.d.). Analisis Validitas dan Praktikalitas terhadap Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Masalah Pada Materi Statistika. 3(1), 22–29. https://doi.org/https://doi.org/10.24114/jfi.v2i1 Jurnal

Aminah, S., & Yusnaldi, E. (2024). Pengembangan Media Smart box Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Kependidikan, 13(3), 3077–3086.

Azizah, R. N., & Abadi, A. P. (2022). Kajian Pustaka: Resiliensi dalam Pembelajaran Matematika. Didactical Mathematics, 4(1), 104–110. https://doi.org/10.31949/dm.v4i1.2061

Azmin, N., Program, M., Pendidikan, S., Barat, N. T., Barat, N. T., Simulasi, M., & Darah, S. P. (2022). Jurnal PIPA: Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam. Urnal PIPA: Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam, 02(02), 83–90.

Hidayat, F., & Nizar, M. (2021). Model Addie (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam (JIPAI), 1(1), 28–38. https://doi.org/10.15575/jipai.v1i1.11042

Hutauruk, A. J. B. (2020). Indikator Pembentuk Resiliensi Matematis Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika FKIP. Sepren, 1(02), 78–91. https://doi.org/10.36655/sepren.v1i02.227

IKHSAN, K. N. (2022). Sarana Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. ACADEMIA: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 2(3), 119–127. https://doi.org/10.51878/academia.v2i3.1447

Marfu, S. (2022). Model Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. 5, 50–54.

Permatasari, K. G. (2021). Problematika pembelajaran matematika di sekolah dasar/ madrasah ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 17(1), 68–84. http://www.jurnal.staimuhblora.ac.id/index.php/pedagogy/article/view/96

Rahmawati, D. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran … Pengembangan Media Pembelajaran …. AL-Ahya, 01(01), 219–232.

Samosir, K., & Simatupang, N. (n.d.). Analisis Validitas dan Praktikalitas terhadap Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Masalah Pada Materi Statistika. 3(1), 22–29. https://doi.org/https://doi.org/10.24114/jfi.v2i1 Jurnal

Downloads

Published

2025-09-01

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2