HUBUNGAN INTENSITAS PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL TIKTOK DAN PEMAHAMAN MENGENAI BULLYING PADA SISWA KELAS V SD NEGERI DI KELURAHAN CENGKARENG TIMUR

Authors

  • Zettriz Yuliana Universitas Negeri Jakarta
  • Otib Satibi Hidayat Universitas Negeri Jakarta
  • Imaningtyas Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.29458

Keywords:

understanding bullying, elementary school students, tiktok

Abstract

This study aims to examine the relationship between the intensity of TikTok usage and the understanding of bullying among fifth-grade students at public elementary schools in Cengkareng Timur, West Jakarta. The research employed a quantitative correlational method, using closed-ended Likert-scale questionnaires as the data collection instrument. A total of 91 students were selected through simple random sampling from two schools. Data analysis revealed a significant positive relationship between TikTok usage intensity and bullying comprehension, with a Pearson correlation coefficient of 0.675 and a significance value of 0.000 (< 0.05). The coefficient of determination showed that 45.6% of students’ understanding of bullying was influenced by their intensity of TikTok usage, while the remaining 54.4% was affected by other factors. These findings support Bandura’s social learning theory, suggesting that exposure to social media content contributes to students’ knowledge and attitudes toward bullying.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiyah, D. P. R. (2020). Pengaruh penggunaan aplikasi TikTok terhadap kepercayaan diri remaja di kabupaten sampang. Jurnal komunikasi, 14(2), 135-148.

Agustyn, I. N. (2022). Dampak media sosial (Tik-Tok) terhadap karakter sopan santun siswa kelas VI sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(04).

Ahmad, N. (2022, January). Analisis perilaku Bullying antar siswa terhadap pembentukan karakter siswa di SDN Sangir Kecamatan Wajo Kota Makassar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.

Al Aziz, A. A. (2020). Hubungan antara intensitas penggunaan media sosial dan tingkat depresi pada mahasiswa. Acta Psychologia, 2(2), 92-107.

Amdadi, Z., Nurdin, N., Eviyanti, E., & Nurbaeti, N. (2021). Gambaran Pengetahuan Remaja Putri Tentang Risiko Perkawinan Dini Dalam Kehamilan Di SMAN 1 Gowa. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(7), 2067-2074.

Anisah, A. S., Hakam, K. A., & Syaodih, E. (2021). Perkembangan sosial, emosi, moral anak dan implikasinya terhadap pembentukan sikap sosial siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia, 1(1), 69-80.

Anisah, A. S., Katmajaya, S. S., Hakam, K. A., Syaodih, E., & Zakiyyah, W. L. (2021). Pengaruh kecerdasan emosional terhadap sikap sosial pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan UNIGA, 15(1), 434-443.

Annida, F. W., Setiadi, G., & Kuryanto, M. S. (2024). Dampak Penggunaan Media Sosial TikTok terhadap Perilaku Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(2), 1574-1580.

Apriyanti, H., Aeni, I. S., Kinaya, R. S., Nabilla, N. H., Laksana, A., & Latief, L. M. (2024). Keterlibatan penggunaan media sosial pada interaksi sosial di kalangan Gen Z. Sosial Simbiosis: Jurnal Integrasi Ilmu Sosial dan Politik, 1(4), 229-237.

Imanulhaq, R., & Ichsan, I. (2022). Analisis teori perkembangan kognitif piaget pada tahap anak usia operasional konkret 7-12 tahun sebagai dasar kebutuhan media pembelajaran. Waniambey: Journal of Islamic Education, 3(2), 126-134.

Ivone, I., Tanujaya, K., Angel, A., Erica, E., Angelica, J., Marselina, I., ... & Manik, E. A. (2022, September). Edukasi Guna Pengurangan dari Dampak Buruk Bullying dan Hate Speech di Kalangan Pemuda. In National Conference for Community Service Project (NaCosPro) (Vol. 4, No. 1, pp. 403-409).

Kamus Besar Bahasa Indoensia (Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional, 2008). h. 560

Kusumaningsih, L. P. S. (2023). Perilaku Perundungan (Bullying) ditinjau dari Teori Pembelajaran Sosial. SENRIABDI, 63-71.

Lantip, E. A. (2013). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Bullying Pada Peserta Didik Anak Usia MI. Penelitian Individu, 89.

Larasati, D. (2020). Pengaruh Intensitas Penggunaan Media Sosial dan Tingkat Konformitas Kelompok Teman Sebaya terhadap Tingkat Perilaku CyberBullying. Interaksi Online, 8(4), 44-52.

Lejap, G. E. T. P., Rohi, E. M. W., & Margaretha, D. (2024). Pemberian Layanan Informasi Preventif Tentang Perilaku Bullying Kepada Siswa Kelas VII SMPN. JPM: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(3), 242-247.

Lesilolo, H. J. (2018). Penerapan teori belajar sosial albert bandura dalam proses belajar mengajar di sekolah. KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi, 4(2), 186-202.

Lestari, D. P., Rahmi, A., & Sari, L. (2024). Perkembangan Akhir Masa Anak-Anak. Jurnal Ilmiah Pendidikan Kebudayaan dan Agama, 2(1), 43-53.

Lestari, F., Maylita, F., Hidayah, N., & Junitawati, P. D. (2020). Memahami karakteristik anak. Bayfa Cendekia Indonesia.

Mustaffa, R. Z. (2020). TikTok sebagai konstruksi identitas pada masa pandemi covid-19 di Indonesia. Narasi: Jurnal Literasi, Media, & Budaya, 1(2), 288-289.

Nabila, D., Elvaretta, O., Zahira, G., & Syarief, D. M. (2020). Peradaban Media Sosial di Era Industri 4.0. Malang: PT. Citra Intrans Selaras.

Nasution, A. K. P. (2020). Integrasi media sosial dalam pembelajaran generasi z. Jurnal Teknologi Informasi Dan Pendidikan, 13(1), 80-86.

Downloads

Published

2025-09-01

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>