EFEKTIFITAS PELAKSANAAN PROGRAM ASISTENSI MENGAJAR TERHADAP MUTU PEMBELAJARAN DI SMA NEGERI 2 MATARAM
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29440Keywords:
Education 1, Teaching Assistance 2, Learning Quality 3Abstract
Currently, education in Indonesia is in the stage of improving the quality of learning. Improving the quality of learning is very important to achieve student competencies as expected, so that schools can produce quality graduates. Improving the quality of learning can be done through collaboration between universities and schools. SMA Negeri 2 Mataram is one of the leading high schools in the city of Mataram, SMA Negeri 2 Mataram has become one of the student placement schools in implementing the program. The purpose of this study was to determine the effectiveness of the implementation of the teaching assistance program on the quality of learning at SMA Negeri 2 Mataram and what factors influence it. This study uses a qualitative method, with a case study method. Data were collected through interview, documentation and survey methods.Downloads
References
Asmiati, A., Sumardi, L. ., Ismail, M. ., & Alqadri, B. . (2022). Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Minat Melanjutkan Studi Anak Pada Masyarakat Nelayan di Desa Seruni Mumbul Kabupaten Lombok Timur. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2c), 786–793.
Alqadri, B., Mustari, M., Zubair, M., & Sumardi, L. (2023). Bimbingan Teknis Akreditasi Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Pondok Pesantren Unwanul Falah NW Paok Lombok. Jurnal Pengabdian Inovasi Masyarakat Indonesia, 2(2), 71-75.
Azwar, R., Setyowati, D., Mualim, I. ., Sartika, I. ., & Mandasari, E. . (2024). Peran Asistensi Mengajar dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Era Kampus Merdeka. Merdeka Belajar Kampus Merdeka, 1(1), 25–31.
Ewit, I., Amat, M., & Tri, A. (2017). Pengembangan SMK rujukan Berdasarkan Peta Jalan Sarana dan Keterserapan Lulusan di Malang Raya. Jurnal Inovasi, Vokasional dan Teknologi, 17(2), 11-20.
Herianto, E., Rispawati, R., Istiningsih, S., & Asrin, A. (2024). Upaya Meningkatkan Capaian IKU Perrguruan Tinggi Melalui Kegiatan SK-MBKM Mandiri. Jurnal Interaktif: Warta Pengabdian Pendidikan, 4(1), 60-70.
Herianto, E., Setyadi, D., Sumardi, L., & Adhar. (2023). Laboratorium Pengembangan Pendidikan dan Teknologi Pembelajaran (LPPTP). Buku Pedoman Pelaksanaan Asistensi Mengajar Mandiri. FKIP Universitas Mataram
Inanna, I. (2018). Peran Pendidikan Dalam Membangun Karakter Bangsa Yang Bermoral. JEKPEND" Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 1(1), 27- 33.
Istiqomah, U., & Hadis, A. (2023). Analisis Kontribusi Program BKP Asistensi Mengajar MBKM Mandiri di SLB YPAC Makassar. Jurnal Metafora Pendidikan (JMP), 1(2), 121-132.
Krisbiyanto, A. (2019). Efektifitas Kepemimpinan Kepala Madrasah terhadap Mutu Pendidikan MTsN 2 Mojokerto. Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 52-69.
Meleong, L, J. (2015), Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya
Raharjo, M. (2017), Studi Kasus Dalam kualitatif: Konsep dan Prosedurnya
Ravianto, J. 2014. Produkvitas dan Pengukuran. Binaman Askara. Jakarta
Subaeah, S., Herianto, E., Basariah, B., & Sumardi, L. (2024). Pengembangan Civic Disposition Mahasiswa di Program Studi PPKn Mealalui Partisipasi Pada Program Asistensi Mengajar Mandiri. Social: Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 4(3),363-376.
Sopiatuzza’rah., Nurhidayati, R., Arifin, R. D. S. L., Japa, L., Hariadi, I., & Hartiwi, M. (2024). Peranan Mahasiswa Asistensi Mengajar Dalam Kegiatan Intrakurikuler Pada Mata Pelajaran Biologi di SMA 1 Narmada. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA 7(1)
Vhalery, R., Setyastanto, A. M., & Leksono, A. W. ( 2022). Kurikulum merdeka belajar kampus merdeka: Sebuah kajian literatur. Research and Development Journal of Education, 8(1), 185-201.
Wahyuni, S. (2020). "Inovasi Metode Pembelajaran dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan". Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(2), 120–130.
Zubair, M., Sawaludin, S., Fauzan, A., & Alqadri, B. (2024). Sosialisasi Urgensi Akreditasi Sekolah pada MA dan MTs Unwanul Falah NW Paok Lombok. Jurnal Pengabdian Inovasi Masyarakat Indonesia, 3(1), 7-11.
Zuhara, R., Hariyanto, & Yuliatin. (2019). Kinerja Guru PPKn yang Sudah Bersertifikasi Berupa Perangkat Pembelajaran di SMP Negeri 4 Praya. Jurnal pendidikan social keberagaman, 6(2), 121–132.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.