PENERAPAN MODEL CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING BERBANTUAN MEDIA FLIPBOOK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN PUISI SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Rachma Nurfitria PGSD Universitas Pendidikan Indonesia
  • Fitri Nuraeni PGSD Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nadia Tiara Antik Sari PGSD Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.29438

Keywords:

contextual teaching and learning (CTL), reading comprehension skills, flipbook media, poetry

Abstract

This study was motivated by the low reading comprehension skills in poetry among elementary school students. The aim of this research was to improve the poetry reading comprehension skills of fourth-grade students through the implementation of the Contextual Teaching and Learning (CTL) model supported by digital flipbook media based on FlipHTML5. The research method used was Classroom Action Research (CAR) following the Kemmis and McTaggart model, conducted in two cycles. Data collection instruments included essay tests based on five reading comprehension indicators, teacher and student observation sheets, and documentation. The results showed a significant improvement in students’ poetry reading comprehension skills after implementing the CTL model with flipbook media. Based on these findings, the CTL model supported by flipbook media is effective as a learning strategy for enhancing poetry reading comprehension

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azizah, N., Karma, I. N., & Syazali, M. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas III SDN 3 MENINTING. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 4048-4057.

Andini, S. H., Yustie, H. A., Larasati, I., Amalia, R. M., Putri, Y. A., Muliani, D., ... & Habibah, A. H. (2024). Inovasi Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Cahya Ghani Recovery.

Andari, N. T. (2023). Peningkatan keterampilan membaca puisi dengan menggunakan media audio visual. sarasvati, 5(1), 82-92.

Amalia, F., Nurmahanani, I., & Sari, N. T. A. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Puisi Kelas IV SDN 1 Munjuljaya. In Renjana Pendidikan: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar 2, (1), 1725-1732.

Anggara, R. W. (2021). Penerapan Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Puisi pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1012-1018.

Darmawan, I., Heriyawati, D. F., Mustofa, M., & Romadhon, M. G. E. (2024). Flipbook as a learning medium: A study on Indonesian ESP students. Voices of English Language Education Society, 8(1), 197-205.

Dahlani, A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa (Penelitian Tindakan Kelas pada Siswa Kelas IV Semester 2 SDN Bunisari Kecamatan Jatinunggal Kabupaten Sumedang Tahun Pelajaran 2018/2019). Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(2), 208-218.

Dayanti, Z. R. (2021). Pengembangan bahan ajar elektronik Flipbook dalam Pembelajaran Seni Rupa Daerah siswa kelas V di Sekolah Dasar. COLLASE (Creative of Learning Student Elementary Education), 4(5), 704-711.

Fitriani, D. (2024). The Utilization of Learning Media: Comparison of Pop-Up Book and Flip Book Media in Improving Elementary School Students' Reading Comprehension Skills. Bulletin of Science Education, 4(3), 291-298

Faizhal, D. A., & Rosada, U. D. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis CTL Berupa Flipbook Untuk Meningkatkan Minat Dan Bakat Siswa SMK. G-Couns: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 8(01), 341-358.

Fatikasari, A. N., Purnanto, A. W., & Pradana, A. B. A. (2022). Penerapan Metode Modeling Berbantuan Media Gambar untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Puisi Siswa Kelas IV SDN Tampirkulon 2 Kecamatan Candimulyo Kabupaten Magelang. Paedagogie, 17(1), 11-16.

Hermawan, D., & Rasyid, I. (2023, July). Penerapan Metode Demontrasi Dalam Mengembangkan Keterampilan Membaca Puisi Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. In Prosiding Seminar Akademik Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 1, (1), 194-199).

Hidayah, R. (2011). Profil Kemampuan Membaca Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar (SD) dan Madrasah Ibtidaiyah (MI) Ditinjau dari Jenis Sekolah dan Jenis Kelamin. Madrasah: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 4 (1).

Jannah, M., Masfuah, S., & Fardani, M. A. (2022). Gerakan Literasi Sekolah Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Prasasti Ilmu, 2(3), 115-120.

Inayah, F., & Sugiro, R. (2024). Penerapan media pop up untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas ii sekolah dasar menggunakan model pembelajaran CTL. Journal of International Multidisciplinary Research Vol, 2(4).

Krismonarofah, K., Setyawan, A., & Citrawati, T. (2020). Identifikasi Pemahaman Membaca Puisi Terhadap Hasil Belajar Siswa SD/MI. Invention: Journal Research and Education Studies, 40-47.

Kusumawati, E., Utaminingsih, S., & Kanzunudin, M. (2022). The development e-module based on contextual approach assisted by next Flipbook maker in old poetry learning to improve literacy for grade V elementary school students. Asian Journal of Assessment in Teaching and Learning, 12(2), 35-44.

Lestari, M. R. D. W., Sumantri, M. S., Supena, A., & Rahman, R. (2022). A Comparative Study of Learning Models in Improving Reading Comprehension Skills in Elementary School. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7(11), e002128-e002128.

Multifah, S., Yuliana, R., & Andriana, E. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Digital Berbasis Multiliterasi Untuk Melatih Keterampilan Membaca Pemahaman di SD. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 7(1), 48-58.

Maryana, D. (2018). Kemampuan Berbahasa Indonesia Siswa Kelas V SD Negeri 4 Metro Timur Tahun Pelajaran 2017/2018.

Mentari, R., & Nita, C. I. R. (2024, February). Implementasi Model Project Based Learning (PjBL) Berbantuan Media Flip Book Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Dan Keaktifan Peserta Didik Pada Tema 7 Kelas 3 SDN Sukomoro Kediri. In Seminar Nasional dan Prosiding PPG Unikama (Vol. 1, No. 1, pp. 864-871).

Mirasanthi, K. G., Suarjana, M., & Garminah, N. N. (2016). Analisis Kemampuan Siswa dalam Membaca Pemahaman pada Wacana Narasi Kelas V SD Negeri 1 Panarukan. Mimbar PGSD Undiksha, 4 (1).

Mirnawati, L. B., Fabriya, R.A.V. (2022). Penerapan Media Flipbook Untuk Meningkatkan Literasi Membaca Siswa SD. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD). 10(1), 22-38.

Nurfitriyana, S. (2021). Analisis Model Pembelajaran CTL Berbantuan Media Pembelajaran. Nurfitriyana, S. Terhadap Hasil Belajar Siswa SD/MI. Invention: Journal Research and Education Studies, 40-47.

Natasya Febriana. (2025). Penerapan Model Contextual Teaching and Learning (CTL) Berbantuan Media Flipbook dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Narasi pada Siswa Sekolah Dasar. Skripsi, Universitas Pendidikan Indonesia. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(01), 867-876.

Nihayah, A. Z., Fakhriyah, F., & Fardani, M. A. (2020). Penerapan Model Contextual Teaching and Learning Berbantuan Media Pop-Up Book Untuk Meningkatkan Aktivitas Siswa Sd. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(2), 140-150.

Rachimawati, N. F., & Mahmudah, S. (2013). Pembelajaran Puisi Untuk Kemampuan Membaca Pemahaman Anak Tunagrahita Ringan. J. Pendidik. Khusus pembelajaran. Pemahaman Siswa Kelas V Sekolah Dasar. In Renjana Pendidikan: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar (Vol. 2, No. 1, pp. 466476).

Rahmawati, T. (2018). Penerapan model pembelajaran ctl untuk Meningkatkan hasil belajar siswa sekolah Dasar pada mata pelajaran IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 2(1), 12-20.

Rumesa, R. A. (2021). Metode CTL (Contextual Teaching Learning) untuk menumbuhkan minat siswa dalam pembelajaran membaca puisi. Prosiding Konferensi Ilmiah Pendidikan, 2, 669-674.

Sapriyah, S. (2019, May). Media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (2). 1, 470-477).

Siregar, N. (2018). Keterampilan Membaca Puisi Memakai Cooperative Script. Al-Razi: Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Kemasyarakatan, 18(2), 1-10.

Sari, S. P. (2024). Efektivitas Model Problem Based Learning Berbantuan Media Flipbook Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Peserta Didik Kelas I Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(03), 323-336.

Sulistyo A, (2017). Evaluasi program budaya membaca di sekolah dasar negeri. Kelola. Jurnal Manajeman Pendidikan, 4(1), 48-58.

Sukma, E. (2019). Literasi membaca puisi guru SD. Jurnal inovasi pendidikan dan pembelajaran sekolah dasar, 3(1), 65-73.

Sundari, K. (2013). Komponen membaca pada anak. Pedagogik: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 51-56.

SAĞLAM, A. (2023). Effect of Poems Read with Fluent Reading Strategies on Reading Comprehension Skills of Primary School Students With and Without Giftedness. International Journal of Education and Literacy Studies, 11(4), 13-23.

Syahab, F., Ahmadi, A., & Mazidah, N. (2023). Peningkatan Keterampilan Membaca Puisi Tema Cerita Rakyat Jombang melalui Model Pembelajaran Berbasis Proyek (CTL) dan Bermedia Padlet. Jurnal Pendidikan Bahasa, 12(1), 43-60.

Solikhatun, R., & Widihastrini, F. (2018). The Development of Interactive Flipbook-Formed Teaching Material to Improve the of Grade 4 Students’ Social Science Learning Outcomes. Elementary School Teacher, 2 (2).

Tusfiana, I. A., & Tryanasari, D. (2020). Kesulitan membaca pemahaman siswa SD. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 2, 78-85.

Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Puisi Melalui Pemodelan pada Siswa Sekolah Dasar Kelas IV. Jurnal Education FKIP UNMA, 7(3), 1040-1045.

Windi, dkk. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pop-Up Book terhadap Hasil Belajar Sisa Kelas V di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah PGSD, vol.6.(1). http://Jurnal.umj.ac.id.

Wulandari, N. M. R., Wulan, N. S., & Wahyudin, D. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman dalam Pembelajaran Multiliterasi Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2287-2298.

Widhiyastuti, A., Subiyantoro, S., & Yulisetiani, S. Utilization of Flipbook Media in Indonesian Language Learning at Elementary School. In Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series (Vol. 8, No. 1, pp. 266-275).

Yantik, F., Yuwana, S., & Hendratno. (2023). Increasing reading literacy of grade V elementary school students using Flipbook-based learning media. JIV-Jurnal Ilmiah Visi, 18(1), 7–15. https://doi.org/10.21009/JIV.1801.2

Downloads

Published

2025-09-01

Most read articles by the same author(s)