PENGARUH PENGGUNAAN PERMAINAN TRADISIONAL MADURA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV SDN PEJAGAN 1 BANGKALAN PADA MATA PELAJARAN IPAS MATERI GAYA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.29410Keywords:
learning outcomes, science, madurese traditional gamesAbstract
This study aims to determine the significant effect of the implementation of Madurese Traditional Games on Student Learning Outcomes This study is quantitative with an experimental research type with a Quasi Experimental Design research design and using a Nonequivalent Control Group research design which means that the experimental sample or control sample is not selected randomly. The sample used in this study were 43 fourth-grade students of SDN Pejagan 1 Bangkalan. This study used an experimental class and a control class. Data collection techniques used were observation, questionnaires and multiple-choice tests. The trial of the test instrument used validity, reliability, and difficulty tests. Data analysis used normality and homogeneity tests, Hypothesis testing used independent sample t-test. Based on the results of the independent sample t-test data analysis on the post-test obtained a significance value of 0.001. According to the testing criteria, if the sig value (2-tailed) <0.05 then Ho is rejected and Ha is accepted, The results of the hypothesis test show that there is a significant difference in the implementation of Madurese Traditional Games on the Learning Outcomes of Fourth-grade Students of SDN Pejagan 1 Bangkalan in the Science Subject of Style Material.Downloads
References
Anjarwati, A., Qomariyah, R. S., Putri, M. K., Rohman, A. P. E., & Royyana, M. D. (2022). Integrasi pendekatan STEAM-Project Based Learning (PjBL) untuk meningkatkan kreativitas siswa kelas V SDN Sukabumi 2 Probolinggo. Prosiding Seminar Nasional Sosial, Sains, Pendidikan, Humaniora (Senassdra), 1(1), 1031–1038.
Livia Randika Zein, Rina Rahayu. (2022). Pengaruh permainan tradisional terhadap motivasi dan hasil belajar siswa SD pada pembelajaran IPAS. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 10 (2), 2022, 109-144.
Astuti, E. P. (2022). Pengembangan kurikulum merdeka belajar pada peningkatan pemahaman konsep penyerbukan dengan metode demonstrasi di kelas 4 SDN Sukorejo 2 Kota Blitar. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 3(3), 671–680. https://doi.org/10.62775/edukasia.v3i3.177
Azzahra, I., Nurhasanah, A., & Hermawati, E. (2023). Implementasi kurikulum merdeka pada pembelajaran IPAS di SDN 4 Purwawinangun. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 6230–6238. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1270
Candrawati, R., Wijaya, B. R., & Siswoyo, A. A. (2024). Pengembangan modul ajar dalam pembelajaran IPAS materi gaya menggunakan pendekatan STEAM terintegrasi permainan karapan kaleles kelas IV SDN Socah 2. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9.
Damanik, R., Sagala, R., W., & Rezeki, T. I. (2021). Keterampilan dasar mengajar guru. Universitas Negeri Yogyakarta.
Fahrurrozi, M., & Mohzana. (2020). Pengembangan perangkat pembelajaran: Tinjauan teoretis dan praktek (Vol. 51, Issue 1).
Fitri, A., Rasa, A. A., Kusumawardhani, A., Nursya’bani, K. K., Fatimah, K., & Setianingsih, N. I. (2021). Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial. Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Hapudin, M. S. (2021). Teori belajar dan pembelajaran. Kencana.
Hasanah, A., Amelia, C. R., Salsabila, H., Agustin, R. D., Setyawati, R. C., Elifas, L., & Marini, A. (2023). Pengintegrasian kurikulum merdeka dalam pembelajaran IPAS: Upaya memaksimalkan pemahaman siswa tentang budaya lokal. Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora, 3(1), 33–44.
Hildayatni, D., Triwoelandari, R., & Hakiem, H. (2022). Pengaruh penggunaan modul pembelajaran IPA terintegrasi nilai agama terhadap peningkatan karakter rasa ingin tahu siswa. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 1, 99–112.
Ilmawan, D. (2024). Implementasi kurikulum merdeka: Pemaknaan merdeka dalam perencanaan pembelajaran di sekolah dasar. Innovative: Journal of Social Science Research, 4(3), 820–828. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i3.10546
Kamaruddin, F., Pagarra, H., & Nurhayati, B. (2021). Pengaruh model Project Based Learning (PjBL) terhadap hasil belajar biologi peserta didik kelas X SMA Negeri 4. Universitas Negeri Makassar.
Kemendikbud. (2023). Kurikulum merdeka dorong pembelajaran yang berpusat pada siswa. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2023/05/kurikulum-merdeka-dorong-pembelajaran-yang-berpusat-pada-siswa
Kemendikbudristek. (2020). Keraben Sape (Karapan Sapi). https://referensi.data.kemdikbud.go.id/budayakita/wbtb/objek/AA000538
Kemendikbudristek. (2022). Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS) SD-SMA. In Merdeka Mengajar. https://guru.kemdikbud.go.id/kurikulum/referensi-penerapan/capaian-pembelajaran/sd-sma/ilmu-pengetahuan-alam-dan-sosial-ipas/
Kurniawaty, I., Faiz, A., & Purwati, P. (2022). Strategi penguatan profil pelajar Pancasila di sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5170–5175. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3139
Maulida, U. (2022). Pengembangan modul ajar berbasis kurikulum merdeka. Jurnal Tarbawi, 5(2), 130–138.
Nababan, D., Marpaung, A. K., & Koresy, A. (2023). Strategi pembelajaran Project Based Learning (PjBL). Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(2), 706–719. https://publisherqu.com/index.php/pediaqu
Pertiwi, K. D., & Suciptaningsih, O. A. (2023). Pengaruh modul ajar IPAS pada materi cerita di daerah tempat tinggalku terhadap hasil belajar siswa kelas IV di SDN Lebakrejo IV Purwodadi. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 2(2), 139–145. https://doi.org/10.58192/insdun.v2i2.766
Prameswari, N. K., & Anggraini, K. (2022). Pengaruh permainan tradisional terhadap hasil belajar siswa kelas I SDN Lidah Kulon IV. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 15(1), 75–86. https://doi.org/10.33369/pgsd.15.1.75-86
Puspitasari, J. F., Patonah, S., & Sukamto, S. (2024). Pengembangan modul ajar IPAS berbasis STEM untuk mewujudkan keterampilan dasar berpikir ilmiah siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 8(2), 1235–1245. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i2.7319
Rut, N., Gaol, R. L., Abi, A. R., & Silaban, P. J. (2020). Pengaruh permainan tradisional terhadap keterampilan sosial anak kelas IV SD 091526. Jurnal Education FKIP UNMA, 6(2), 449–455.
Salsabilla, I. I., Jannah, E., & Juanda. (2023). Analisis modul ajar berbasis kurikulum merdeka. Jurnal Literasi dan Pembelajaran Indonesia, 3(1), 33–41.
Sugiyono. (2022). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sulastri, Imran, & Firmansyah, A. (2014). Meningkatkan hasil belajar siswa melalui strategi pembelajaran berbasis masalah pada mata pelajaran IPS di kelas V SDN 2 Limbo Kecamatan Bumi Raya. Jurnal Kreatif Online, 3(1), 90–103.
Triprani, E. K., Sulistyani, N., & Aini, D. F. N. (2023). Implementasi pembelajaran STEAM berbasis PjBL terhadap kemampuan problem solving pada materi energi alternatif di SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 2, 176–187. https://doi.org/10.24246/j.js.2023.v13.i2.p176-187
Wahyuni, S., & Ibrahim, A. S. (2012). Asesmen pembelajaran bahasa. PT Refika Aditama.
Yulia, D. C., Rahmawati, Y., & Darwis, D. (2024). Pendekatan STEAM-PjBL untuk mengembangkan scientific creativity siswa kelas V pada topik ekosistem dan magnet. Jayapangus Press, 7(3), 133–146.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.