EDUKASI PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL TIK TOK TERHADAP MINAT BELAJAR ANAK USIA DINI (4-5) TAHUN DI TK NURUL FATAH KALIBARU
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29370Keywords:
TikTok ; Minat Belajar ; Anak Usia Dini.Abstract
The use of TikTok as a social media platform has become increasingly popular, even among young children. However, its impact on their learning interest remains unclear, raising concerns about its role in early childhood education—especially when used without parental supervision. This study aims to explore the influence of educational use of TikTok on the learning interest of early childhood students. The general objective is to understand how TikTok can be utilized as an educational tool that positively affects children’s interest in learning. The specific objective is to identify how educational content on TikTok influences children's motivation and interest in learning, as well as to examine the relationship between social media usage and early childhood learning engagement. This research employs a descriptive qualitative method, using in-depth interviews and observation as data collection instruments. The expected outcome is a comprehensive research report that describes the impact of educational TikTok use on children's learning interest and provides recommendations for parents, educators, researchers, and policymakers on how to enhance early childhood learning interest in the context of social media usage.Downloads
References
Aini, Q. (2023). Hubungan Media Sosial TikTok Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa. At-Taujih; Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2(1), 1–12.
Alfiyana, Y., Serani, D., & Fricticarani, A. (2024). Efektifitas Pemanfaatan Video Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran TIK Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Era Literasi Digital. Petik: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 10(1), 32–43.
Amelia, F., & Utama, C. (2024). TikTok Media Edukasi atau Distraksi Studi Literatur tentang Pengaruhnya terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar. Jurnal Inovasi Pendidikan Nusantara (IPNU), 1(1), 35–40.
Annisa, R. N., Dewi, D. A., & Nurhayati, S. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Tiktok Dalam Proses Pembelajaran. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 6(2), 346–352.
Ayuningtyas, F., Cahyani, I. P., & Purabaya, R. H. (2022). Edukasi Penggunaan Media Sosial TikTok sebagai Media Pembelajaran di SDIT Attasyakur. Cendekia: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 25–31.
Baso, B., Manek, P. G., Risald, R., Maneno, R., & Lestari, A. K. D. (2023). Sosialisasi Pentingnya Peran Orang Tua Dalam Pengawasan Penggunaan Media Sosial Pada Anak Usia Dini. Jurnal Umum Pengabdian Masyarakat, 2(1), 21–27.
Budiarti, E., & Kurniati, K. N. (2024). Developing children’s creativity through the TikTok social media platform. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 18(1), 154–169.
Bujuri, D. A., Sari, M., Handayani, T., & Saputra, A. D. (2023). Penggunaan media sosial dalam pembelajaran: analisis dampak penggunaan media Tiktok terhadap motivasi belajar siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 112–127.
Damariswara, R. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Tiktok sebagai Media Edukasi di Era Generasi Z. Jurnal Teknologi Pendidikan, 410.
Devi, A. A. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(1), 1–5.
DINI, B. R. U. A. U. (n.d.). A. PENGERTIAN ANAK USIA DINI.
Fauziyah, N., Afendi, A. R., Saputra, M. R., & Kamaria, K. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Tiktok dalam Mata Pelajaran PAI sebagai Media Pembelajaran Inovatif Era Digital. Borneo Journal of Islamic Education, 3(1), 19–29.
Fauziyah, N., Ramadhini, A., Wardhana, K. E., & Hidayat, A. F. S. (2022). Penggunaan aplikasi tiktok sebagai media pembelajaran untuk meningkatkan minat belajar peserta didik di era globalisasi digital. Jurnal Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Borneo, 3(3), 181–193.
Fitriani, Y. (2021). Pemanfaatan media sosial sebagai media penyajian konten edukasi atau pembelajaran digital. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 5(4), 1006–1013.
Intania, E., Hyunanda, V. F., & Muttaqin, J. Z. (2022). Analisis Penggunaan Aplikasi Tik Tok Pada Anak Usia Dini Di Masa Pandemi. Widya Komunika, 12(2), 114–124.
Islam, M. F. (2024). DAMPAK PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL PADA ANAK. TRANSFORMASI PEMBELAJARAN Anak Usia Dini Di Zaman Digital, 35.
Kholis, K., & Hasanudin, C. (2023). Pemanfaatan Aplikasi TikTok untuk Menumbuhkan Pembelajaran Inovatif dan Kreatif di Era Digital. Seminar Nasional Daring Sinergi, 1(1), 721–726.
Kurniawati, K. S., & Fathoni, A. (2024). Peranan Orang Tua dalam Meminimalisir Penggunaan Aplikasi Tiktok untuk Mengoptimalkan Perkembangan Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 7(1), 2353–2366.
Manurung, E. N., Purwati, P. D., Andaryani, E. T., Subali, B., & Avrilianda, D. (2025). Pengaruh aplikasi TikTok pada aspek perkembangan sosial-emosional anak sekolah dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 11(1).
Mariati, M. (2023). Analisis dampak media sosial tik-tok terhadap rendahnya hasil belajar afektif siswa. Jurnal Pendidikan Dan Media Pembelajaran, 2(1), 38–44.
Mauluddia, Y., & Yulindrasari, H. (2024). Peran Literasi Digital dalam Mendukung Perkembangan Anak Usia Dini melalui Pemanfaatan Teknologi. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(5), 1209–1220.
Munasti, K., Purnama, S., Winarti, W., Mutmainnah, M., Nessa, R., Fitriani, D., Abd Aziz, U. B., Saptiani, S., Rosmiati, R., & Rahmi, R. (2022). Aplikasi TikTok sebagai Alternatif Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 7153–7162.
Nurfadhillah, M. (2023). Meningkatkan Minat Belajar Anak Usia Dini Melalui Media Video dan Media Gambar di RA Al Hikmah Ambon. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 9(2), 1409–1420.
Ramdani, N. S., Nugraha, H., & Hadiapurwa, A. (2021). Potensi pemanfaatan media sosial tiktok sebagai media pembelajaran dalam pembelajaran daring. Akademika, 10(02), 425–436.
Rannu, D., Suarti, S., & Wahyuni, I. (2022). Literasi Digital melalui Pemanfaatan Aplikasi TikTok pada Pembelajaran Anak Usia Dini. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(6), 1712–1716.
Siregar, A. (2022). Efektivitas penggunaan media sosial sebagai media pendidikan. EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam Dan Keagamaan, 5(4).
Susanto, A. (2021). Pendidikan anak usia dini: Konsep dan teori. Bumi Aksara.
Thaib, E. J., & SS, M. A. (2021). Problematika dakwah di media sosial. Insan Cendekia Mandiri.
Trilaksana, R., Safitri, D., & Sujarwo, S. (2025). ANALISIS DAMPAK MEDIA SOSIAL TIKTOK TERHADAP PEMBELAJARAN DAN MOTIVASI SISWA. Jurnal Intelek Insan Cendikia, 2(4), 7506–7517.
Yendra, Y. P., Yuhardi, I., Wayudi, S., & Setiawan, A. (2024). Pemanfaatan Media Sosial Aplikasi Tiktok Sebagai Media Edukasi Di Era Generasi Z. Jurnal Rekayasa Sistem Informasi Dan Teknologi, 1(4), 300–307.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.