PENGARUH MEDIA KARTU KUARTET TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA SISWA PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS II UPT SDN BENTENG SELATAN NO 60 KEPULAUAN SELAYAR

Authors

  • Nurul Muzdalifah Arif PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Syekh Adiwijaya Latief PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Desy Ayu Andhira PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.29332

Keywords:

learning media, quartet cards, reading ability, elementary school

Abstract

This study aims to determine the Effect of Quartet Card Learning Media on the Reading Ability of Class II Students. This study uses a pre-experimental research method using a one group pretest-posttest design. This research was conducted at UPT SDN Benteng Selatan No. 60 Kepulauan Selayar. The subjects of this study were class II B students with a sample size of 25 people using a sampling technique using only the experimental group without a control group (comparison). The data analysis technique used in this study is descriptive data analysis and inferential data, namely normality testing and hypothesis testing. Based on the discussion and results of the study, the effect of Quartet card learning media on the reading ability of class II students, a conclusion was obtained that Quartet card learning media has an effect on students' reading ability. This is evidenced by the results of the posttest which has an average of 84.16, far different from the results of the pretest with an average value of 51.28. The results of this research hypothesis obtained tcount> ttable or 9.251 <2.0639 While the sig value (2-tailed) obtained 0.001 then 0.001 <0.05 so it can be concluded that H0 is rejected and H1 is accepted. This means that there is an influence of quartet card learning media on the reading ability of class II students of UPT SDN Benteng Selatan No.60 Kepulauan Selayar.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nurul Muzdalifah Arif , PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Makassar

Penulis bernama lengkap Nurul Muzdalifah Arif. Saya lahir di Kepulauan Selayar pada 08 April 2003. penulis merupakan anak ke 4 dari 5 bersaudara. dari pasangan Alm. Arifuddin dan Sitti Nursiah. Penulis pertama di SD Inpres Benteng 1 Selayar pada tahun 2010 dan tamat 2015. Pada tahun yang sama penulis melanjutkan pendidikan ke SMP Negeri 1 Selayar dan tamat pada tahun 2018, Setelah tamat di SMP saya melanjutkan pendidikan ke SMA Negeri 1 Selayar dan tamat pada tahun 2021. Saya sekarang sedang duduk di bangku perkuliahan yaitu di Universitas Muhammadiyah Makassar jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 

Syekh Adiwijaya Latief , PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Makassar

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 

Desy Ayu Andhira , PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Makassar

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 

References

Aviani, N. S., Sutisnawati, A., Nurmeta, I. K., Surtini, A., & Novianti, S. (2022). Upaya Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman melalui Cerita Pendek Wayang Sukuraga. Jurnal Basicedu, 6(5), 8641–8651. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3873

Firdaus, Z., & Istianah, F. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Kartu Kuartet Ciri-ciri Khusus Hewan Bagi Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. JPGSD, Vol.11 No.4 (2023), 847–857. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/53230

Jamaluddin, J., Juhairiah, J., & Azizah, Y. N. (2023). Peningkatan Keterampilan Membaca Cepat Menggunakan Teknik Skimming Pada Madrasah Ibtidaiyah Negeri 11 Banjar. Jurnal Sultan Idris Pendidikan Profesi Guru, 1(1), 62–73. https://journal.uinsi.ac.id/index.php/SIPPG/article/view/5445

Latief, S. A., & Wahid, A. (2016). Efektivitas Model Pengalaman Berbahasa Terkonsentrasi (Concentrated Language Encounter) dalam Pembelajaran Kemampuan Membaca Intensif pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 5 Sinjai Selatan Kabupaten Sinjai. Junal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan (JKIP), 3(1), 114–125. https://www.academia.edu/download/46796880/Jurnal_PAK_Syekh_Adiwijaya.pdf

Pratiwi, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Kuartet terhadap Hasil Belajar Siswa pada Muatan Pembelajaran IPS Kelas IV UPT SPF SD Negeri Gunung Sari I Kota Makassar.

Suhartini. (2018). PengaruhPenggunaan Media Pembelajaran Kartu Kuartet Terhadap Hasil Belajar PKN Pada Murid Kelas V SDN No.47 Alluka Kecamatan Pattallasang Kabupaten Takalar (Nomor 259) [Universitas Muhammadiyah Makassar]. https://digilibadmin.unismuh.ac.id/upload/3448-Full_Text.pdf

Wahyuningtyas, R., & Sulasmono, B. S. (2020). Pentingnya Media dalam Pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 2(1), 23–27. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.77

Wijayanti, N., Nurhasanah, A., & Nugraha, F. F. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Kuartet Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Aquinas, 124–133. https://doi.org/10.54367/aquinas.v6i2.2677

Downloads

Published

2025-09-01