UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS 4 SD DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TGT (TEAMS GAME TOURNAMENT) BERBANTUAN MEDIA AJAR KARTU SOAL PADA MATA PELAJARAN IPAS MATERI BAGIAN TUBUH TUMBUHAN DI SDN GROBOGAN 02
PENELITIAN TINDAKAN KELAS (PTK)
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29263Keywords:
Teams Games Tournament, Question Card Media, Science, Learning Outcomes, Cooperative LearningAbstract
This study aims to improve the learning outcomes of fourth-grade students at SDN Grobogan 02 in the science subject, focusing on the material plant body parts, through the application of the Teams Games Tournament (TGT) cooperative learning model, assisted by question card teaching media. The background of the study is based on the low achievement of the Minimum Completion Criteria (KKM) and the dominance of the lecture method which makes students passive in learning. This study uses the Classroom Action Research (CAR) method in two cycles. The results of the study indicate that the application of the TGT model, aided by question card media, can significantly improve student learning outcomes, encourage active participation and foster critical and collaborative thinking skills.Downloads
References
Amalia, L., Astuti, D. A., Istiqomah, N. H., Hapsari, B., & Daniar, A. S. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif. Cahya Ghani Recovery.
Aryanthi, K. D., Suwatra, I. I. W., & Suarjana, I. M. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Air Berbantuan Media Gambar Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa. 17(1), 33–43.
Azhar, I. N. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Creative Problem Solving dengan Media Audio Visual terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X MAN 1 STABAT TP 2016/2017 (Doctoral Dissertation). UNIMED.
Fitriasari, F. (2019). Cooperative Learning Using Team Game Tournament Method To Improve Students Learning Participation and Comprehension. Dialektika: Jurnal Ekonomi dan Ilmu Sosial, 4(1), 65–84. https://doi.org/10.36636/dialektika.v4i1.286
Fitriyani, N., & Permana, R. (2021). Efektivitas Media Kartu Soal Interaktif dalam Meningkatkan Keaktifan dan Motivasi Belajar Siswa SD. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1), 101–110.
Kustiani, L., & Hariani, L. S. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian dan Pendidikan IPS (JPPI), 12(1), 14–22.
Huda, M. (2020). Pembelajaran Kooperatif: Teori dan Aplikasi TGT dalam Pendidikan. Rajawali Pers.
Junita, R. I. (2024). Keefektifan Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division (STAD) Berbantuan Media Ular Tangga Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV SD N Krikilan I (Doctoral Dissertation). Universitas Islam Sultan Agung Semarang, Semarang.
Pratama, A. S., & Muslim, S. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Every One is a Teacher Here terhadap Hasil Belajar Siswa pada Standar Kompetensi menafsirkan Gambar Teknik Listrik di SMK Negeri 2 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 2(2), 861–868.
Qurniawati, A., Sugiharto, & Saputro, A. N. C. (2013). Efektivitas Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (Nht) Dengan Media Kartu Pintar Dan Kartu Soal Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Pokok Hidrokarbon Kelas X Semester Genap Sma Negeri 8 Surakarta Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 2.
Rahalina. Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Kartu Soal dengan Pendekatan Konstruktivistik pada Mahasiswa PGSD STKIP Melawi. , (2017).
Rukhani, S. (2020). Peran Guru Dalam Pengelolaan Kelas Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas VII. Al-Athfal, 1(1), 21–41.
Sadiman, A. S., Rahardjo, R., Haryono, A., & Rahardjito. (2010). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Saleh, S. F., & Wahyudi, A. A. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Permainan Kartu Domino terhadap Hasil Belajar Pecahan Matematika Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Riset Evaluasi Pendidikan, 1(2), 64–73.
Slavin, R. E. (2015). Cooperative Learning: Theory, Research, and Practice. Boston: Allyn and Bacon.
Susanto, B., & Nugroho, S. (2022). Pengaruh Model Team Games Tournament (TGT) Dipadu Media Konkret terhadap Motivasi dan Pemahaman Konsep pada Siswa SD. Jurnal Pendidikan Inovatif, 7(3), 220–231.
Winarto, S. (2024). Model Pembelajaran Kooperatif Teams Games Tournament (TGT) (1 ed.). Perkumpulan Rumah Cemerlang Indonesia Anggota IKAPI Jawa Barat.
Yuliyanti, N., & Sunarsih, D. (2019). Pengaruh Model Cooperative Tipe TGT Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Siswa Kelas IV. Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 1(01), 45–53. https://doi.org/10.46772/kontekstual.v1i01.58
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.