PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF BERBASIS PUZZLE PADA MATA PELAJARAN PPKn MATERI HAK DAN KEWAJIBAN UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR KELAS IV SDN SAMBIREJO 1
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.29241Keywords:
ADDIE, rights and obligations, interactive multimedia, puzzle, PPKnAbstract
This study aims to develop interactive puzzle-based multimedia on PPKn subjects with Rights and Obligations material for fourth grade students of SDN Sambirejo 1. The method used is Research and Development (R&D) with the ADDIE development model consisting of the stages of Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The subjects of this study were fourth grade students. Validation was carried out by material experts and media experts, then followed by limited trials (9 students) and extensive trials (18 students). The validation results showed that the product was very feasible to use. The trial results showed the effectiveness of the media with classical completeness reaching 100%. It can be concluded that this puzzle-based interactive multimedia is very valid, practical, and effective in supporting PPKn learning.Downloads
References
Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya. Ariani, N. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Puzzle pada Pembelajaran Faktor dan Kelipatan Suatu Bilangan. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 4(2), 92 100.
Arsyad, A. (2015). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Bachandra, dalam Firmansyah et al. (2019). Pengertian Puzzle dalam Konteks Pendidikan Anak. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 33–40. Branch, R. M. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. New York: Springer.
Daryanto. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media. Darwati, & Koeswanti. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Puzzle Materi KPK dan FPB. Jurnal Teknologi dan Pembelajaran, 5(2), 88–95.
Dwiyanti, R. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Puzzle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Operasi Bilangan. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 25–32.
Kurikulum 2013. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Mayer, R. E. (2013). Multimedia Learning. New York: Cambridge University Press.
Miftah, M. (2018). Pengembangan dan Pemanfaatan Multimedia dalam Pembelajaran Interaktif. Jurnal
Litbang: Media Informasi Penelitian, Pengembangan dan IPTEK, 14(2), 147–156.
Mulyasa, E. (2014). Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.
Rohmawati, et al. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Puzzle Untuk Meningkatkan Minat Belajar IPA Peserta Didik Kelas IV SD. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 7(1), 54–60.
Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tifania. (2018). Pengertian Media Pembelajaran. (Dalam kajian teori skripsi).
Utami, R. (2023). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Puzzle Materi IPA Tema 4 Kelas IV SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(1), 70–78.
Permendikbud No. 24 Tahun 2016. Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013. Jakarta: Kementerian
Pendidikan dan Kebudayaan.
Wibowo, A. (2012). Pendidikan Karakter: Strategi Membangun Bangsa Berperadaban. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.