KEEFEKTIFAN MEDIA SMART BOX UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI MENGENAL HURUF
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.29124Keywords:
Effectiveness, Smart box, learning outcomesAbstract
The ability to recognise letters is one of the basic skills that is very important in the literacy development of primary school children, especially in grade 1. This ability is one of the main foundations for students in developing reading and writing skills in the next stage. This study aims to analyse the effectiveness of the Smart Box media in improving students' learning outcomes in letter recognition. The study was conducted using a descriptive quantitative approach with 18 first-grade students at UPT SDN Rayun 2 as the research subjects. Data collection was conducted through pre-test and post-test evaluations. The effectiveness analysis used the N-Gain formula to measure changes in students' understanding before and after using the media. This aligns with the 100% pass rate of students in the post-test. Based on the N-Gain analysis, the effectiveness level was found to be high for all students. This indicates that the Smart Box media falls into the ‘effective’ category for supporting learning in primary schools.Downloads
References
Aminah, S., & Yusnaldi, E. (2024). Pengembangan Media Smart box Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Kependidikan, 13(3), 3077–3086.
Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2021). Penelitian Tindakan Kelas: Edisi Revisi (Suryani (ed.); Ed. Revisi). Bumi Aksara.
Cahyaningtyas, T. I., Maruti, E. S., Rulviana, V., & Rahmawati, R. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Smart Box Untuk Anak Tuna Grahita SDN Inklusi Sukowinangun 02 Magetan. Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 15(1), 66–72.
Ditmawa. (2023). Pentingnya Pendidikan untuk Masa Depan. UPI Direktorat Kemahasiswaan. https://dit-mawa.upi.edu/pentingnya-pendidikan-untuk-masa-depan/
Khoirina, A. (2019). Pemanfaatan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. 5(1975), 992–997.
Komalasari, D. N., Hardiningsih, S., Mulyadi, M., & Wulandari, S. (2024). Pengembangan Media Smart Box Literasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas Ii SDN Inpres Mangge Dalam Kec. Lambu. Jurnal Inovasi Dan Manajemen Pendidikan, 4(1), 46–55. https://doi.org/10.12928/jimp.v4i1.9638
Kurniawan, A. B., & Hidayah, R. (2020). Kepraktisan Permainan Zuper Abase Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Asam Basa. UNESA Journal of Chemical Education, 9(3), 317–323. https://doi.org/10.26740/ujced.v9n3.p317-323
Maharani, S., Nurmayani, Halimatusakdiah, Faisal, & Sembiring, M. M. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Smart Box untuk Pembelajaran Membaca Permulaan Siswa Kelas I SD Negeri 065006 Belawan TA. 2023/2024. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(Vol. 8 No. 2), 27498–27510. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/16860/12442
Muthi’ah Lathifah, & Yakobus Ndona. (2024). Peran Pendidikan Dalam Membangun Kemanusiaan Yang Beradab. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 2(3), 184–193. https://doi.org/10.55606/lencana.v2i3.3764
Nabillah, R., Nasution, S., & Syaifullah, M. (2025). Pengaruh Media Pembelajaran Kotak Pintar Baca ( Smart Box ) Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Kelas II pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di SDS Muhammadiyah 18 Medan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara , Indonesia Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tenta. 3(20).
Oktavia, J., Zahra, V., Hanifah, N., & Nugraha, R. G. (2024). Penerapan Media Smart Box untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Kelas IV SD Materi Hak dan Kewajiban. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 545–554. https://jurnaldidaktika.org/contents/article/view/425/293
Prananda, G., Saputra, R., & Zuhar, R. (2020). JURNAL IKA VOL 8 No. 2. Ika : Ikatan Alumni Pgsd Unars, 8(2), 304–314.
PUTRI, M. M. (2023). Pengaruh Media Smart Box Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Di Kelompok B1 Di Tk Pertiwi 1Kabupaten Merangin. In Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini. https://repository.unja.ac.id/62658/4/COVER.pdf
Sukarelawan, M. I., Indratno, T. K., & Ayu, S. M. (2024). N-Gain vs Stacking.
Syatauw, G. R., Solehun, S., & Rumaf, N. (2020). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan melalui Permainan Kartu Huruf Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 2(2), 80–86. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v2i2.495
Wardani, P. K., Putri, S., & Zulkarnain, Z. (2022). Analisis Penggunaan Media Canva Dan Wordwall Pada Pembelajaran Matematika Materi Pola Bilangan. Al-’Adad : Jurnal Tadris Matematika, 1(2), 15–25. https://doi.org/10.24260/add.v1i2.1135
Widiana, I. W. (2016). Pengembangan Asesmen Proyek Dalam Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(2), 147. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v5i2.8154
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.