PENGEMBANGAN LKPD BERBASIS PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKTAKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PADA MATERI PENGUKURAN PANJANG DAN BERAT DI KELAS III SD

Authors

  • Winda Oktaviana Universitas Lampung
  • Fatkhur Rohman Universitas Lampung
  • Ika Kartika Sari Universitas Lampung
  • Nurhanurawati Universitas Lampung
  • Berta Oriyanti Universitas Lampung

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.29096

Keywords:

critical thinking, LKPD, problem-based learning, elementary school

Abstract

This study aims to determine the level of validity, practicality, and effectiveness of the developed product, which is the PBL-based LKPD, to enhance critical thinking skills in the topics of Length and Weight measurement in 3rd-grade elementary school students. The research method used is Research and Development (R&D) with the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The validation results of the PBL-based LKPD show high scores in the content aspect (0.9305), language aspect (0.9472), and graphic design aspect (0.9652), indicating that this product is aligned with learning objectives, easy to understand, and has a supporting visual design. The practicality test shows ease of use by teachers (92%) and students (90%) and the ability to motivate students to actively participate. The N-Gain test demonstrates a significant improvement in students' critical thinking skills with a score of 0.743. Overall, this LKPD is valid, practical, and effective in enhancing critical thinking skills, making it an ideal recommendation for mathematics learning in elementary schools.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifin, Z. (2020). Penggunaan Problem Based Learning dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 133-145.

Fadhilah, R., Hartono, H., & Jati, S. (2022). Pengaruh Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 118-130.

Hayati, E., & Nuriyah, S. (2023). Studi Kasus Pembelajaran Matematika pada Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 14(1), 101-113.

Hidayat, M., & Ardiansyah, R. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 15(1), 25-39.

Mulyani, I. (2021). Pengembangan LKPD Berbasis PBL untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pengembangan Media Pembelajaran, 7(3), 45-59.

Nurjanah, R., & Trimulyono, A. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 10(2), 145-158.

Putra, D. A., & Hidayati, T. (2021). Penerapan PBL dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Matematika SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 18(2), 175-185.

Prasetyo, B., & Dwi, R. (2024). Penerapan LKPD Berbasis PBL pada Materi Pengukuran Panjang dan Berat di SD. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 9(1), 70-82.

Sari, D. R., & Hadi, S. (2021). Kepraktisan dan Efektivitas LKPD dalam Pembelajaran IPA di SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 78-84.

Setiawan, I., & Kurniawan, M. (2021). Efektivitas Problem Based Learning dalam Pembelajaran Matematika untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(2), 130-142.

Sukmawati, L., & Ghofur, A. (2023). Konsep Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 12(1), 88-100.

Sukamto, E. (2019). Model Pembelajaran Problem Based Learning dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 19(3), 215-226.

Susanti, R., Tantri, D., & Indah, M. (2023). Tantangan Pengajaran Matematika di SD: Studi Kasus pada Pengukuran Panjang dan Berat. Jurnal Matematika dan Pendidikan, 8(4), 234-245.

Wahyuni, S., & Sari, N. (2020). Pengembangan LKPD Berbasis PBL untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pengembangan Pendidikan, 6(2), 59-73.

Wulandari, D., & Sari, F. (2023). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dengan Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 15(3), 120-130.

Downloads

Published

2025-09-01