PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN BERBANTUAN APLIKASI POWTOON BERBASIS ETNOMATEMATIKA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA MATERI BANGUN RUANG KELAS V SD 105358 SEKIP
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29076Keywords:
Learning Media, Powtoon, Ethnomathematics, Learning Outcomes.Abstract
This study was conducted to determine the effect of learning media assisted by the Powtoon application based on ethnomathematics on student learning outcomes in the material of spatial figures in class V of SD 105358 Sekip. This study is a study with a quantitative approach using a quasi-experimental design. From the results of the study, it is known that learning media assisted by the Powtoon application based on ethnomathematics has a significant effect on the learning outcomes of class V students of SDN 105358 Sekip. This can be seen from the t-value of 5.024 and t-table 1.72. The Sig. value (2-tailed) <0.001, meaning <0.05. Because t-value> from t-table, H0 is rejected and Ha is accepted, which means that there is an effect of the use of learning media assisted by the Powtoon application based on ethnomathematics on student learning outcomes in the material of spatial figures in class V of SDN 105358 Sekip.Downloads
References
Dewi, M. S., Abidin, Y., & Arifin, M. H. (2024). "Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Peta Digital (Google Earth) dalam Mata Pelajaran IPS Materi Kenampakan Alam (Penelitian Quasi-Eksperiment pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Kelas V Sekolah Dasar)". Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 14182–14196.
Dewi, S. (2021). "Kualitas Butir Soal Matematika pada Ujian Sekolah SDIT Al Fatih". Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2), 213–222.
Dewi, S. K., & Sudaryanto, A. (2020). "Validitas dan reliabilitas kuisioner pengetahuan, sikap dan perilaku Pencegahan Demam Berdarah". Prosiding Seminar Nasional Keperawatan Universitas Muhammadiyah Surakarta 2020.
Gagné, E. D., Gagne, E. D., YekoVch, C. W., & YekoVch, F. R. (1997). The Cognitive Psychology of School Learning (2nd ed.). Boston: Allyn & Bacon.
Govin & Dara Fitrah Dwi. 2023. "Pengembangan Media Videoscribe Dengan Model Problem Based Learning Pada Pembelajaran Tematik Tema 7 Perkembangan Teknologi Kelas III SD".
Gusteti, M. U., & NeVyarni, N. (2022). "Pembelajaran berdiferensiasi pada Hadi, S., & Suparta, W. (2022). Strategi pembelajaran matematika di sekolah dasar. Penerbit Edukasi.
Hasanah, N., & Sapri, S. (2025)." Pemanfaatan Media Digital dalam Pembelajaran Agama Islam Mata Pelajaran Fikih pada Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 3 Medan". Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 10(1), 320–326.
Ikbal, I. (2022). "Kontrol Sosial Penggunaan Smartphone Terhadap Anak Pada Masyarakat Dusun Malempa". Tolis Ilmiah: Jurnal Penelitian, 4(1).
.
Isnaini Wigunani & Nurmairina. 2023. "Pengembangan Buku Ajar Tematik Berbasis Kearifan Lokal Sumatra Utara Tema Daerah Tempat Tinggalku UntukKelasIVSD".https://www.pusdikrapublishing.com/index.php/jies/article/Vew/1383.
Karina & Sujarwo. 2023. "Pengembangan E-LKPD Interaktif Berbasis Masalah Pada Materi Penyajian Data dalam Bentuk Diagram Batang". Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA (JP2MIPA) Volume 7 Nomor 2. https://jurnal-lp2m.umnaw.ac.id/index.php/JP2MIPA/article/Vew/1849
Karina & Sujarwo. 2023. "Pengembangan E-LKPD Interaktif Berbasis Masalah Pada Materi Penyajian Data dalam Bentuk Diagram Batang". Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA (JP2MIPA) Volume 7 Nomor 2. https://jurnal-lp2m.umnaw.ac.id/index.php/JP2MIPA/article/Vew/1849
Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.
Mukhid. (2021). Metodologi Penelitian Pendekatan Kuantitatif. Surabaya: CV. Jakad Media Publishing.
Muthmainnah, A., Nisa, N., Ashifa, R., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). "Meningkatkan Hasil Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan menggunakan Media Powtoon selama Pembelajaran Jarak Jauh di Sekolah Dasar". Jurnal Basicedu, 5(6), 5159–5168.
Nanda Yulia Fitri & Sukmawarti. 2022. "Pengembangan Media Geometri Berbantuan Software Geogebra Pada Mata Pelajaran Matematika Materi Koordinat Untuk Mempermudah Siswa Kelas V". Indonesian Research Journal on Education: Jurnal Ilmu Pendidikan Volume 2 No 1. https://irje.org/index.php/irje/article/Vew/187
Nurlina, Nurfadilah, & Bahri, A. (2021). Teori Belajar dan Pembelajaran (1st ed.; H. Bancong, ed.). Makassar: LPP UNISMUH Makassar.
Pangestu, I. A., & Ruqoyyah, S. (2023). "Pembelajaran Daring Materi Bangun Ruang Pada Siswa Kelas V Sd Menggunakan Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME)". COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 6(2), 228–234.
pembelajaran matematika di kurikulum merdeka". Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matema'tika, Matematika Dan Statistika, 3(3), 636–646.
Ria Alda & Hasanah. 2023. "Analisis Model Project Based Learning Terhadap KreatiVtas Siswa Pada Tema Benda-Benda di Sekitar Kita di Kelas V SD Negeri 067092 Medan". Jurnal Inovasi Penelitian Vol. 3 No. 9.
Rukminingsih. (2020). Metode Penelitian Pendiidkan. Yogyakarta: Erhaka Utama.
Safrida Dasopang & Umar Darwis. 2023. "Pengembangan Media Pakapindo Berbasis Saintifik Pada Pembelajaran Tematik Tema Indahnya Keragaman Di Negeriku di Kelas IV SD". EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan Volume 02 Nomor 3. https://jurnal-lp2m.umnaw.ac.id/index.php/EduGlobal/article/Vew/2065.
Sahria, Y., & Yulfihani, I. (2023). Pemanfaatan Teknologi Augmented Reality dengan Metode Marker Based Tracking sebagai Media Pengenalan Bangun Ruang. Jurnal Teknologi Sistem Informasi Dan Sistem Komputer TGD, 6(1), 115–126.
Sarwoedi, S., Marinka, D. O., Febriani, P., & Wirne, I. N. (2018). "Efektifitas etnomatematika dalam meningkatkan kemampuan pemahaman matematika siswa". Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 171–176.
Sudijono, A. (2017). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Depok: Rajawali Pers.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian dan Pengembangan (R&D). Alfabeta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.