UPAYA MENINGKATAN HASIL BELAJAR MELALUI MODEL PEMBELAJARAN TEAM GAME TOURNAMENT (TGT) PADA PENDIDIKAN PANCASILA SISWA KELAS IV SDN SUMURGUNG 1 TUBAN

Authors

  • Icha Arofatin Kusnia Universitas PGRI Ronggolawe
  • Wendri Wiratsiwi Universitas PGRI Ronggolawe

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.29069

Keywords:

academic achievement, pancasila instruction, team game Tournament (TGT) strategy

Abstract

This study began with the low achievement of student learning outcomes, which was caused by the lack of innovative learning models implemented by teachers and the dominance of teacher-centered learning approaches. This situation leads to reduced student engagement during the learning process.This study aims to improve student learning achievement in the Pancasila Education subject by implementing the Team Games Tournament (TGT) learning model for fourth grade students at SDN Sumurgung 1 Tuban in the 2024/2025 academic year. The research employs the Classroom Action Research (CAR) approach. In the implementation of cycle I, the average student score was 71.4, with a learning completion rate of 42.8%. After improvements were made in cycle II, the average student score increased to 98.5, and the classical learning completion rate reached 98.5%. Based on the results of data analysis, it can be concluded that the application of the Team Games Tournament (TGT) learning model is effective in improving student learning outcomes in the Pancasila Education subject in fourth grade at SDN Sumurgung 1 Tuban.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bhughe, K. I. (2022). Peran Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Kewarganegaraan, 19(2), 113. https://doi.org/10.24114/jk.v19i2.36954

Endah, N. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas 5 Sd Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Media Gambar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(2), 96. https://doi.org/10.30870/jpsd.v3i2.2131

Fairuza, N. (2024). Implementasi Model Pembelajaran TGT dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan di Kelas 1a SDN Pamulang Timur 02. 753–765.

Haderani, H. (2018). Tinjauan Filosofis tentang Fungsi Pendidikan dalam Hidup Manusia. Jurnal Tarbiyah : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1), 41–49. https://doi.org/10.18592/tarbiyah.v7i1.2103

Kahar. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar PKN Melalui Model Pembelajaran Teams Games Tournament di Kelas IV SDN 173/X Lambur II. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 12(April), 234–241. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v12i1.297

Kusumawati, H., Wachidah, L. R., & Cindi, D. T. (2021). Dampak Literasi Digital terhadap Peningkatan Keprofesionalan Guru dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (SENSIKDA-3), Vol 3(Sistem Bilangan Biner), 158.

Lestari, S. O., & Kurnia, H. (2022). Peran Pendidikan Pancasila dalam pembentukan karakter. Jurnal Citizenship: Media Publikasi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5(1), 25. https://doi.org/10.12928/citizenship.v5i2.23179

Nurfauziah, A., Ro’fatul Awaliah, I., Muhammad Nizar S, A., Fauzan, F. A., & Mahfudin, D. (2023). Prinsip-Prinsip Penelitian Tindakan Kelas (PTK): Suatu Kajian Lteratur. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(1), 349.

Nurgiansah, T. H. (2021). Pendidikan Pancasila Sebagai Upaya MembentukKarakter Jujur. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 9(1), 33–41.

Okhara, K., Jaya, W. S., & Kurniasih, T. I. (2024). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar STKIP PGRI Bandar Lampung PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAM GAMES TOURNAMENT DALAM MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR PKN SISWA KELAS IV SDN 1 SIDOREJO LAMPUNG TIMUR TAHUN PELAJAR.

Prihantoro, A., & Hidayat, F. (2019). Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman MELAKUKAN PENELITIAN TINDAKAN KELAS. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 9(1), 49–60. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/agama_islam/index

Prihatni, R., Sumiati, A., & Sariwulan, T. (2019). Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru-Guru Yayasan. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 3(1), 112–123. https://doi.org/10.21009/jpmm.003.1.08

Rahayu, F., Anggun, D., Wahyuni, A., & Mulyani, D. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament ( TGT ) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kelas IV SDN 04 Palembang. 8, 33078–33084.

Septiani, M., Zain, M. I., & Hasnawati, H. (2024). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga Berbasis Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Siswa Kelas IV. Journal of Classroom Action Research, 6(1), 208–215.

Sugiata, I. W. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Team Game Tournament (Tgt) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 2(2), 78. https://doi.org/10.23887/jpk.v2i2.16618

Ujud, S., Nur, T. D., Yusuf, Y., Saibi, N., & Ramli, M. R. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sma Negeri 10 Kota Ternate Kelas X Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Jurnal Bioedukasi, 6(2), 337–347. https://doi.org/10.33387/bioedu.v6i2.7305

.

Downloads

Published

2025-09-01