PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN POP UP BOOK TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS III MATERI KEBERAGAMAN BUDAYA DI SDN TANJUNGSARI 1

Authors

  • Muhammad Syahrul Ahsani STKIP Modern Ngawi
  • Uci Ulfa Nur’afifah STKIP Modern Ngawi
  • Budi Sasomo STKIP Modern Ngawi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.29057

Keywords:

student learning outcomes, learning media, pop-up book

Abstract

The purpose of this research is to determine the effect of using pop-up book learning media on student learning outcomes in third grade at SDN Tanjungsari 1 on the topic of cultural diversity. This quantitative study applied a one-group pretest-posttest design involving 20 students as both the population and sample. Data collection was conducted using a 15-item multiple-choice test administered before and after the intervention. Validity, reliability, difficulty level, and discrimination index of the instrument were tested using SPSS 24. Data analysis involved normality testing (Shapiro-Wilk) and hypothesis testing using paired sample t-test. Results showed that student scores improved from a pretest mean of 55.25 to a posttest mean of 75.25. The paired sample t-test yielded a significance value of 0.000 < 0.05, indicating a significant effect. The study concludes that pop-up book media significantly improves student learning outcomes in the subject of Pancasila Education, particularly on the topic of cultural diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraeni, N. K., Rahmawati, E., & Susilo, T. A. B. (2023). Pengaruh Media Pop Up Book terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas III Sekolah Dasar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(7), 4684–4691.

Ardimen, A., Marlina, N., & Fitriani, N. (2024). Inovasi Media Pembelajaran dan Dampaknya terhadap Pembelajaran Bermakna di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 9(1), 45–55. https://doi.org/10.24036/jipd.v9i1.482

Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian media, tujuan, fungsi, manfaat dan urgensi media pembelajaran. Journal of Student Research, 1(2), 01–17.

Harahap, K. G., & Pradana, H. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(3), 17218–17223.

Hasan, M., Milawati, M., Darodjat, D., Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., & Indra, I. (2021). Media pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 200–209.

Kholifah, S. N., Sasomo, B., & Mashuri, A. (2024). Pengembangan E-Modul Berbasis Reciprocal Teaching untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik pada Matriks. Jurnal Jendela Matematika, 2(01), 55-66.

Nazhirah, N., Israwati, I., & Tursinawati, T. (2024). Pengaruh Media Pop-Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Ekosistem Di Kelas V SD Negeri 1 Beureunuen. Jurnal Tunas Bangsa, 11(1), 44–56.

Nurhidayah, A. B., Nur'afifah, U. U., & Dimas, A. (2023). Efektivitas penggunaan media pop-up book terhadap keterampilan membaca siswa kelas I di SDN Wonokerto 1 tahun pelajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan Global, 1(4), 220-227.

Putri, D. A., Nugroho, H., & Sari, R. (2022). Efektivitas Media Visual Tiga Dimensi terhadap Hasil Belajar dan Retensi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(2), 101–112. https://doi.org/10.21009/jpdn.072.05

Setiyanigrum, R. (2020). Media Pop-Up Book sebagai Media Pembelajaran Pascapandemi. Jurnal Pendidikan, 2016, 2016–2020.

Simbolon, M. E., Rosyana, D., & Fitriyani, Y. (2021). Pengaruh penerapan media pembelajaran pop-up book terhadap hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 2(5), 1180–1187.

Sudjana, N. (2018). Penilaian hasil proses belajar mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2018). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suryani, N., & Kurniawati, D. (2021). Pengaruh Media Visual Interaktif terhadap Pemahaman Konsep Siswa pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Pembelajaran, 6(3), 215–227. https://doi.org/10.33369/jptp.v6i3.12873

Wardhani, I. S. (2024). Peran media pembelajaran dalam tantangan kurikulum merdeka. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(11).

Downloads

Published

2025-09-01