PERAN ORANG TUA DALAM IMPLEMENTASI PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA (P5) UNTUK MENUMBUHKAN KARAKTER TANGGUNG JAWAB SISWA DI MI Al-MA’ARIF WRINGINSARI
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.29020Keywords:
Role of parents, Implementation of P5, responsible characterAbstract
The lack of parental role in the implementation project of strengthening the Pancasila student profile and character building is still a problem that must be overcome. This study reveals the role of parents in the implementation project of strengthening the Pancasila student profile to foster students' responsible character at MI Al-Ma’arif Wringinsari. Namely the aim is to determine the role of parents in the implementation of the Pancasila Student Profile Strengthening Project (P5) in the success of the learning process at home. By using a Qualitative approach of the phenomenological type involving observation, interviews, and documentation. The results of the study indicate that 1.) The implementation of the Pancasila Student Profile Strengthening Project (P5) was carried out structurally and in collaboration with parents. 2.) the role of parents as the main educators at home in the formation of student character. 3) After the implementation of the Pancasila student profile strengthening project, it had a positive and sustainable impact.Downloads
References
Adriana, Orin, and Effendi Nawawi. 2025. “Tantangan Dan Strategi Implementasi Profil Pelajar Pancasila Dalam Pendidikan Di Era Revolusi Industri 4 . 0.” 04(02):290–97.
Ananta, Yusi Desia. 2025. “Penanganan Kurangnya Perhatian Orang Tua Pada Perilaku Anak Usia Dini.” 3(1).
Cintyani, Menik Anggun, Khofifatul Azma, and Muhammad Alif Syairudin. 2025. “Strategi Pendidikan Karakter Untuk Membentuk Sikap Tanggung Jawab Pada Siswa Sekolah Dasar.”
Creswell, John. .. 2021. RESEARCH DESIGN: Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitaif, Dan Campuran. Edisi Keempat. keempat. Yogyakarta: Coppyright, 2019.
Darna, I. W. 2023. Pendidikan Karakter Tanggung Jawab Siapa?: Pentingnya Sinergi Rumah, Sekolah Dan Masyarakat Demi Membentuk Karakter Siswa. cet. 1. Badung, Bali: NILACAKRA: Publishing House.
Dewi, Rahmawati Kumala, Syailin Nichla Coirin Attalina, and Hamidaturrohmah. 2024. “Analisis Kegiatan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Dengan Tema Kearifan Lokal Kabupaten Jepara Di Sekolah Dasar.” Jurnal Ilmiah PGSD Universitas Mandiri 10(01):1769–84.
Dianawati, Eko Puji. 2022. PROJECT BASED LEARNING (PjBL): Solusi Ampuh Pembelajaran Masa Kini. Lombok Tengah, NUsa Tenggara Barat: Pererbit P4I.
Farista, Zeni. n.d. “Peran Orang Tua Sebagai Agen Sosialisasi Dalam Membentuk Kepribadiaan Anak.”
Febriana, Rina. 2021. Evaluasi Pembelajaran. Jakarta.: Bumi Aksara.
Firmansyah, Munzil Arief, and Surjani Wonorahardjo. 2019. “Penerapan Model Pembelajaran.” Pai 5(2):87–92.
Handayani, Isnaini, and Allafta Muhsinatin AlFarhatan Noor Asri. 2021. “Peran Guru Dan Orang Tua Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Matematika Anak Slow Learner Di Masa Pandemi Covid-19.” Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran 4(2):202. doi:10.23887/jp2.v4i2.36014.
Hidayah, Ni’matul, and Erna Zumrotun. 2024. “Pemanfaatan Sampah Plastik Dalam Tema Gaya Hidup Berkelanjutan Pada Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Di Sekolah Dasar.” Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran 4(1):356–66. doi:10.51574/jrip.v4i1.1369.
Islam, Universitas, Negeri Sunan, Kalijaga Yogyakarta, Universitas Islam, Negeri Sunan, and Kalijaga Yogyakarta. 2022. “TANGGUNG JAWAB PENDIDIKAN DALAM PERSPEKTIF AL- QUR ’ AN.” 8(2):12–19. doi:10.5281/zenodo.2546882.Ris.
Isnaini, Nur, Nur Jannah, Universitas Al-falah As-sunniyah Jember, and Universitas Al-falah As-sunniyah Jember. 2024. “Islamic Religious Education (PAI) Learning Assessment Based On Higher Order Thinking Skills (HOTS) At SMK Muhammadiyah 5 Jember.” 9.
Jurnal, Murhum, Pendidikan Anak, Usia Dini, Gunarti Dwi Lestari, and Wiwin Yulianingsih. 2024. “Partisipasi Orang Tua Dalam Penguatan Profil Pelajar Pancasila Pengembangan Projek.” 5(1). doi:10.37985/murhum.v5i1.545.
Kemendikbutristek. 2022. Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Edisi Revi. Jakarta, Indonesia: Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.
Kurniawan, Andree Tiono, Dewi Anzelina, Mumu Muzayyin Maq, Loria Wahyuni, Trisna Rukhmana, and Al Ikhlas. 2024. “Pengembangan Pendidikan Anak SD Dalam Kurikulum Merdeka.” Journal Of Human And Education (JAHE) 4(4):836–43. doi:10.31004/jh.v4i4.1349.
Kusumaningrum, Hesti, Alfia Yusnita Safitri, Muhammad Abyansyah, and Nazmi Laila Zulfatul. 2024. “INOVASI DALAM MANAJEMEN KESISWAAN : MEMBENTUK KARAKTER DAN POTENSI SISWA.” 2(3):225–34.
Lembong, Jelly Maria, Harol Reflie Lumapow, and Viktory Nicodemus Joufree Rotty. 2023. “Implementasi Merdeka Belajar Sebagai Transformasi Kebijakan Pendidikan.” Jurnal Educatio FKIP UNMA 9(2):765–77. doi:10.31949/educatio.v9i2.4620.
Loloagin, Glorya, Djoys Anneke Rantung, and Lamhot Naibaho. 2023. “Implementasi Pendidikan Karakter Menurut Perspektif Thomas Lickona Ditinjau Dari Peran Pendidik PAK.” 05(03):6012–22.
Lukistasari, Cyrenia Amanda, and Suhandi Astuti. 2024. “Evaluasi Implementasi Program P5 Terhadap Perkembangan Karakter Peserta Didik Di SD Negeri Dukuh 01 Menggunakan Model CIPP.” 4(1):110–21.
Maruti, Sri, Muhammad Hanif, Sri Budyartati, Nur Huda, Wahyu Kusuma, and Moh Khoironi. 2023. “Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila ( P5 ) Pada Jenjang Sekolah Dasar.” 2(2):85–90.
Menguatkan, Upaya, Karakter Peserta, Sukma Ulandari, and Desinta Dwi. 2023. “JURNAL MORAL KEMASYARAKATAN Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Sebagai.” 8(2):116–32.
Multidisiplin, Jurnal Ilmiah. 2024. “Impelementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Atau P5 Dengan Tema Bangunlah Jiwa Raganya Dalam Membangun Karakter Siswa Di SMK Abdurrab.” 1(6):417–22.
Nurhayati, S., Haluti,F., Nurteti, L., Pilendia, D., Haryono, P., Hiremawati, A. D., Afrizawati, A.,Nurmiati, N., Saidah, E. M., Bariah, S., Indiati, I., Sembiring, D. K., N. Hani Herlina, N. H., Sulaiman, Sulaiman. 2024. Buku Ajar Teori Belajar Dan Pembelajaran. Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia, 27 Apr 2024.
Primantiko, Retno, and Desti Rahayu. 2024. “Implementasi Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembentukan Karakter Siswa Pada Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar.” 6(2):266–73.
Putri, Agtania Yunisa. 2024. “Pentingnya Pelajaran Pancasila Dan Kewarganegaraan Dalam Membentuk Karakter Dan Moral Siswa Di Sekolah.” 3(2):242–51.
Rasworo, Nurul Fadhillah, and Zaka Hadikusuma Ramadan. 2024. “Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dalam Mengembangkan Karakter Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 8(5):3638–48. doi:10.31004/basicedu.v8i5.8571.
Rowikarim, aja. 2025. “Jurnal Pendidikan Islam MENINGKATKAN KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU DI.” 6(1).
Sari, Desty Citra, and Muthmainnah Muthmainnah. 2023. “Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Melalui Kegiatan Membatik Ecoprint.” 7(5):6005–16. doi:10.31004/obsesi.v7i5.5266.
Siregar, Torang. 2025. STIMULUS DAN RESPON DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA. Cet. 1. Kuningan- Jawa Barat.
Sulistiyaningrum, Tri, and Negeri Semarang. 2023. “Jurnal Profesi Keguruan.” 9(2):121–28.
Wattimena, Wilma B., Wilma B. Wattimena, Universitas Pendidikan, Muhammadiyah Sorong, Universitas Pendidikan, and Muhammadiyah Sorong. 2024. “PERAN GURU DALAM MENINGKATKAN NILAI AGAMA MORAL PADA ANAK PENDAHULUAN Pendidikan Anak Usia Dini ( PAUD ).” 2(1):25–48.
Nafi'ah, J., Faruq, D.J., Mutmainah, S.. 2023. “Karakteristik Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka Belajar Di MI.” Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. 3(1):10–27.
Widyastuti, Ana. 2022. “Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dalam Kurikulum Merdeka PAUD.” Referen 1(2):189–203. doi:10.22236/referen.v1i2.10504.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.