PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS NEARPOD PADA MATERI IDE POKOK DI KELAS IV SDN 14 INDRALAYA UTARA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29011Keywords:
learning media, nearpod, main idea, indonesian languageAbstract
This study aims to develop a Nearpod-based learning media for teaching main ideas to fourth-grade students at SDN 14 Indralaya Utara. The research method used is Research and Development (R&D) with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The results of the media development showed that Nearpod effectively facilitated interactive learning and improved students’ understanding of main idea concepts. Expert validation indicated a high level of validity, and student trials revealed high practicality and improved learning outcomes. Nearpod proved to be an effective and engaging medium to support Indonesian language learning at the elementary level.Downloads
References
Baalwi, M. A., & Aulia, U. (2022). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Nearpod Pada Tema 6 Subtema Perubahan Energi Kelas Iii Mi Roudlotul Mustashlihin Sukodono. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 1(1), 54-68.
Chan, F., & Budiono, H. (2019). Pengembangan buku petunjuk praktikum IPA berbasis learning cycle bagi siswa kelas IV sekolah dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(2), 166-175.
Feri, A., & Zulherman, Z. (2021). Analisis kebutuhan pengembangan media pembelajaran IPA berbasis Nearpod. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 5(3), 418–426.
Fitri Mulyani, N. H. (2021). Analisis perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi (IPTEK) dalam pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(1), 101-109.
Julaeha, S. (2021). Penggunaan Media Video Pada Pembelajaran Jarak Jauh Pendidikan Agama Islam Bagi Peserta Didik Tunarungu di SLB Negeri 02 Jakarta (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Minalti, M. P., & Erita, Y. (2021). Penggunaan aplikasi nearpod untuk bahan ajar pembelajaran tematik terpadu tema 8 subtema 1 pembelajaran 3 kelas IV Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 2231-2246.
Nurhamidah, D., & Oktaviani, R. (2023). Efektivitas penggunaan media pembelajaran interaktif Nearpod pada mata pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(2), 717–726.
Rahmawati, H. A., Anwar, W. S., & Mirawati, M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Nearpod pada Tema Sungguh Kayanya Negeriku Subtema Pemanfaatan Kekayaan Alam di Indonesia. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 16(1), 15-20.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian dan Pengembangan (R&D). Bandung: Alfabeta.
Triani, A., Zahra, A. N., Lestari, D., & Marini, A. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Siswa dalam Pembelajaran Tematik Pada Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(6), 757-766.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.