UJI VALIDITAS MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS VIDEO ANIMASI MENGGUNAKAN APLIKASI DORATOON GUNA MENINGKATKAN PEMAHAMAN PESERTA DIDIK

Authors

  • Siti Fatimatuz Zahro Universitas PGRI Ronggolawe Tuban
  • Sumadi Universitas PGRI Ronggolawe Tuban

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.28973

Keywords:

Learning Media, Animated Video, Doratoon, Validity, IPAS

Abstract

The use of learning media is crucial to support material delivery, enhance understanding, and encourage active student participation. In the digital age, leveraging technology, such as computers and interactive multimedia, is essential for creating engaging and effective learning experiences. This research aims to assess the validity level of animated video-based learning media using the Doratoon application for IPAS (Science, Social Studies, and Arts) subject on energy transformation in 4th-grade elementary school. The validation process involved language experts, material experts, and media experts, utilizing Likert scale validation sheets as instruments, focusing on content feasibility, design appearance, and technical ease of use. This study was conducted at UPT SD Negeri Jadi III, Tuban, involving 1 teacher and 25 4th-grade students. Data were collected through observation, interviews, questionnaires, test sheets, and validation sheets, then analyzed using descriptive quantitative methods. The validation results showed percentages of 88% from language experts, 88% from material experts, and 86% from media experts. The overall average validity reached 87.33%. Based on validity criteria, this learning media is categorized as "Very Valid" and is suitable for use in the learning process. It is hoped that this media can be a valid interactive alternative capable of optimizing students' critical thinking skills.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dian Nur Septiyawati Putri, Fitriah Islamiah, Tyara Andini, A. M. (2022). Analisis Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Interaktif Terhadap Hasil Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(2), 367.

E.Fitri. (2025). Penerapan media pembelajarn vidio animasi untuk meningkatkan minat belajar siswa pada mata pembelajaran PPKN di SMK. Galang Tanjung, 2504, 1–9.

Fitriani, R., Sitorus, F. R., -, S., & Khairani, P. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Variatif Dengan Pemanfaatan Aplikasi Canva Pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 6(1), 38–46. https://doi.org/10.34012/bip.v6i1.4658

Ihsan, H. (2016). Validitas Isi Alat Ukur Penelitian Konsep Dan Panduan Penilaiannya. PEDAGOGIA Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(2), 266. https://doi.org/10.17509/pedagogia.v13i2.3557

Kurniawan, R., & Utami, R. H. (2022). Validation of Online Fear of Missing Out (ON-FoMO) Scale in Indonesian Version. Jurnal Neo Konseling, 4(3), 1. https://doi.org/10.24036/00651kons2022

Mashuri, S. (2019). Media Pembelajaran Matematika (D. Novidiantoko (ed.); Pertama). Deepublish.

Maulia, R. (2022). Pengembangan media pembelajaran interaktif mengggunakan smart apps creator 3 untuk kelas XI SMA pada materi barisan dan deret. 9, 356–363.

Moore, C. (2010). Teaching digital natives: Partnering for real learning. International Journal for Educational Integrity, 6(2), 74–76. https://doi.org/10.21913/ijei.v6i2.707

Ni Gusti Ayu Putu Widiyastari, R. D. P. (2024). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL DALAM MENGEMBANGKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV SD INPRES 2 NAMBARU. 4(4), 1–23.

Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., & Sifa, U. N. (2021). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD Negeri Kohod III. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 243–255. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa

Nurhayati, H., & , Langlang Handayani, N. W. (2020). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971

Rambe, C. N. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan. Pendidikan, 3(4), 333–340. http://dx.doi.org/10.31219/osf.io/pwgja

Rusnia, I., & Suriani, A. (2025). Dampak Penggunaan Media Pengajaran Interaktif dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar pembelajaran . Schunk ( 2012 ) menyatakan bahwa motivasi belajar ialah hal yang. Jurnal Nakula: Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 3.

Solichah, K. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif IPA MATERI SISTEM PERNAPASAN PADA MANUSIA UNTUK SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR. Skripsi, 6(1), 384–399. https://doi.org/10.29303/jm.v6i1.7267

Susanto, A., Hiltrimartrin, C., Jayanti, L. S., & Sriwijaya, U. (2024). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Kontekstual sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas 5 SD pada Mata Pelajaran IPAS. 5(1), 114–124.

Syaripah, A., & Saputra, E. R. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran ICT Berbasis Game Edukatif Wordwall Sajak Bahasa Sunda Di Sekolah Dasar. Pendidikan Dasar Dan Keguruan, 4(2), 53–62.

Widyaningrum, F. A., Maryani, I., & Vehachart, R. (2022). Literature Study on Science Learning Media in Elementary School. International Journal of Learning Reformation in Elementary Education, 1(01), 1–11. https://doi.org/10.56741/ijlree.v1i01.51

Yanti, Linda, N., & Ami, Sartika, M. (2024). VALIDASI AHLI TERHADAP BUKU AJAR PROJEK IPAS UNTUK PESERTA DIDIK FASE E. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 13(9), 2715–2723. https://doi.org/10.26418/jppk.v13i6.82169

Zulfianor, M. N., Sukmawati, R. A., & Wiranda, N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Hypermedia Pada Pokok Bahasan Teorema Phytagoras Dengan Metode Pembelajaran Berbasis Masalah. Computer Science Education Journal (CSEJ), 1(2), 1–6.

Downloads

Published

2025-07-21