PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PICTURE AND PICTURE TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPAS DI SD N 35 PALEMBANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.28951Keywords:
IPAS Learning Interest, Picture and Picture Learning ModelAbstract
This study aims to determine whether the Picture And Picture learning model has an effect on students' interest in learning IPAS at SD N 35 Palembang. This study is a quantitative research using the Quasy Experiment method. Data collection techniques include questionnaires and documentation. The study was conducted on class 5A, consisting of 25 students as the experimental group, and class 5C, consisting of 28 students as the control group. The instrument used was a questionnaire comprising 20 statements. The results of this study indicate that there is an effect of the Picture and Picture learning model on students' interest in learning the IPAS subject at SD N 35 Palembang, with a calculated t-value (4.165) > table t-value (1.676) and a significance level (0.000) < (0.05). Consistent with the hypothesis testing, if the calculated t-value is greater than the table t-value, then the null hypothesis (Ho) is rejected and the alternative hypothesis (Ha) is acceptedDownloads
References
Abdullah, K., Jannah, M., Aiman, U., Hasda, S., Fadilla, Z., Taqwin, Masita, Ardiawan, K. N., & Sari, E. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Abubakar, H. R. (2021). Pengantar Metodologi Penelitian. SUKA-Press UIN Sunan Kalijaga.
Aisyah, I., Muhammad, J. P., & Endie, R. (2024). Penerapan Media Baca Big Book Sebagai Bahan Ajar Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas 1 Sd Negeri 89 Palembang. Jurnal Tunas Pendidikan, 6(2), 468–477. https://doi.org/10.52060/pgsd.v6i2.1645
Dewi, N. N. K., Kristiantari, M. . R., & Ganing, N. N. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Picture and Picture Berbantuan Media Visual Terhadap Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia. Journal of Education Technology, 3(4), 278. https://doi.org/10.23887/jet.v3i4.22364
Dewi, R. K., & Wardani, K. W. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Picture and Picture Ditinjau dari Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, Vol.4(4), 1066–1073. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.511
Hasanah, U., Khoiriyah, Z. U., Fatimah, S., & Subarkah, I. (2022). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Picture and Picture di SD Negeri Miritpetikusan. Jurnal Tarbi ( Jurnal Ilmiah Mahasiswa) Vol 1 (2) Tahun 2022: 96-107, Vol.1(2), 96–107.
Hidayat, R., & Abdillah. (2019). Ilmu Pendidikan Konsep, Teori dan Aplikasinya. Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).
Imansari, N., & Kholifah, U. (2023). Metodologi penelitian (Issue 85). UNIPMA Press.
Khalim, A. R., & Oktapiani, M. (2020). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Picture and Picture Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Akademika, Vol.9(1), 109–126. https://doi.org/10.34005/akademika.v9i01.814
Kurniawan, D. E., & Makin. (2021). Pengaruh Metode Pembelajaran Daring Terhadap Minat Belajar Mahasiswa Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Education and Development, Vol.9(2), 47–51.
Lian, B., & Amiruddin. (2021). Peran Pendidikan Dalam Menciptakan Sdm Berkualitas Di Era Disrupsi Dan Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pgri Provinsi Sumatera Selatan Dan Universitas Pgri Palembang, 12-15.
Marlina, L. (2020). Kajian Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Picture And Picture Terhadap Prestasi Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), Vol.1(2), 56–61. https://doi.org/10.54371/ainj.v1i2.14
Marwa, N. W. S., Usman, H., & Qodriani, B. (2023). Persepsi Guru Sekolah Dasar Terhadap Mata Pelajaran IPAS Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, Vol.18(2), 54–64. https://doi.org/10.17509/md.v18i2.53304
Pangestu, G., Nasution, S. A., & Efendi, I. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Picture and Picture Terhadap Minat Belajar IPS Siswa. Al- Kaaf: Jurnal Sosial Humaniora, Vol.2(4).
Putra, M. J., Caroline, & Ram, S. W. (2025). Pengaruh Kebijakan Pemerintah terhadap Keberhasilan Digitalisasi Pendidikan di Negara Berkembang, 11, 204–212.
Seran, E. Y., & Suani, V. L. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Picture and Picture Terhadap Hasil Belajar Ips Siswa Kelas Iii Sd. Pendidikan Anak Usia Dini, Vol.1(1), 2621–4016.
Soesana, A., Subakti, H., Karwanto, Fitri, A., Kuswandi, S., Sastri, L., Falani, I., Aswan, N., Hasibuan, F. A., & Lestari, H. (2023). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Yayasan kita menulis.
Susilowati, D. (2023). Peningkatan Keaktifan Belajar Peserta Didik Melalui Implementasi Metode Eksperimen Pada Mata Pelajaran Ipas. Khazanah Pendidikan, Vol.17(1), 186–196. https://doi.org/10.30595/jkp.v17i1.16091
Tampubolon, M. (2023). Metode Penelitian. Global Eksekutif Teknologi.
Tavika, S., Marwanti, E., & Inayah, A. A. (2024). Meningkatkan Minat Belajar Pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila Menggunakan Talking Stick Kelas IV SDN Serayu. Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Vol.3(1).
Wahjusaputri, S., & Purwanto, A. (2022). Statistika Pendidikan. Bintang Semesta Media.
Widodo, S., Ladyani, F., Asrianto, L. O., Rusdi, Khairunnisa, Lestari, S. M. P., Wijayanti, D. R., Devriany, A., Hidayat, A., Dalfian, Nurcahyati, S., Sjahriani, T., Armi, Widya, N., & Rogayah. (2023). Metodologi Penelitian. Science Techo.
Yadi, F., Hera, T., & Istiqomah, N. A. (2023). Pengaruh Metode Hypnoteaching terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Belajar IPA Siswa Kelas V SD Negeri 91 Palembang. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(01), 3954–3963.
Zulfikar, R., Sari, F. P., Fatmayati, A., Wandini, K., Jumini, S., Nurjanah, Annisa, S., Kusumawardhani, O. B., Mutiah, R., & Alexander Indrakusuma Linggi, H. F. (2024). Metode Penelitian Kualitatif Teori,Metode dan Praktik. Widina Media Utama.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.