EFEKTIVITAS MEDIA BLOK PECAHAN DALAM MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP PECAHAN PADA SISWA SEKOLAH DASAR: ANALISIS BERDASARKAN GENDER
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.28929Keywords:
Fraction Block Media, Mathematical Concept Comprehension Ability, GenderAbstract
This research is motivated by the low ability of students to understand fraction concepts due to the use of conventional learning methods that do not involve concrete media. This research uses a quantitative experimental method with a posttest-only control group design. The population of the study was all students of SD Negeri 92 Palembang totaling 294 students, and the sample consisted of two classes IV, namely class IV A with 20 students as the control class and class IV B with 19 students as the experimental class. The data collection technique was carried out through a written post-test based on indicators of mathematical concept understanding abilities. Data were analyzed using a two-way ANOVA test. The results of the study showed that: (1) there is a significant effect of fraction block media on students' mathematical concept understanding abilities. (2) there is no significant difference in the average ability to understand mathematical concepts based on gender. (3) there is no difference in the effect of fraction block media on students' conceptual understanding abilities when viewed from genderDownloads
References
Aledya, v. (2019). Kemampuan pemahaman konsep pada siswa. Researcgate, 2, 1–7
Alwi, i. (2015). Pengaruh jumlah alternatif jawaban tes obyektif bentuk pilihan ganda terhadap reliabilitas, tingkat kesukaran dan daya pembeda. Jurnal ilmiah faktor exacta, 3(2), 184–193. Https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/faktor_exacta/article/view/19/18
Aras, L. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Blok Pecahan Terhadap Minat Belajar Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas III SD Kompleks Lariang Bangi Kecamatan Makassar Kota Makassar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 3(1), 40. https://doi.org/10.26858/jkp.v3i1.8164
Aurelia, d. M. (2023). Pengaruh penggunaan media pembelajaran blok pecahan terhadap pemahaman konsep pecahansiswa kelas iii sd negeri 8 pinrang …. Http://eprints.unm.ac.id/33649/
Bano, v. O., marambaawang, d. N., & njoeroemana, y. (2022). Analisis kriteria butir soal ujian sekolah mata pelajaran ipa di smp negeri 1 waingapu. Ideas: jurnal pendidikan, sosial, dan budaya, 8(1), 145. Https://doi.org/10.32884/ideas.v8i1.660
Basir, M., Damopolii, M., & Yuspiani, Y. (2024). Faktor-Faktor Determinan Dalam Pendidikan. JUPEIS : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(3), 118–126. https://doi.org/10.57218/jupeis.vol3.iss3.1131
Fadilah, a., nurzakiyah, k. R., kanya, n. A., hidayat, s. P., & setiawan, u. (2023). Pengertian media, tujuan, fungsi, manfaat dan urgensi media pembelajaran. Journal of student research (jsr), 1(2), 1–17.
Fadli, r., hidayati, s., cholifah, m., siroj, r. A., & afgani, m. W. (2023). Validitas dan reliabilitas pada penelitian motivasi belajar pendidikan agama islam menggunakan product moment. Jiip - jurnal ilmiah ilmu pendidikan, 6(3), 1734–1739. Https://doi.org/10.54371/jiip.v6i3.1419
Farida, Y. E. (2015). Humanisme Dalam Pendidikan Islam. Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 105–120.
Febriantika, a. A. (2020). Kemampuan pemahaman konsep matematis ditinjau dari kompetensi keahlian. Alphamath : journal of mathematics education, 5(2), 1. Https://doi.org/10.30595/alphamath.v5i2.7329
Firmansyah, D., & Dede. (2022). Teknik Pengambilan Sampel Umum dalam Metodologi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik (JIPH), 1(2), 85–114.
Gultom. (2020). Fiat Iustitia : Jurnal Hukum Volume 1 No. 1 September 2020. Hukum, 1(1), 109–125.
Hamdani M., Prayitno B. A., & Karyanto P. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Metode Eksperimen. Proceeding Biology Education Conference, 16(Kartimi), 139–145.
Herdiansyah, F., & Purwanto, S. E. (2022). Pengaruh Pembelajaran Matematika Realistik (PMR) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas II pada Materi Operasi Hitung Penjumlahan dan Pengurangan. Jurnal Basicedu, 6(4), 7496–7502. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3525
Hermawati, H., Jumroh, J., & Sari, E. F. P. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis pada Materi Kubus dan Balok di SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 141–152. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i1.874
Indriani, a. (2018). Penggunaan blok pecahan pada materi pecahan sekolah dasar. Jipmat, 3(1), 11–16. Https://doi.org/10.26877/jipmat.v3i1.2418
Ischak, W. I., Badjuka, B. Y., & Zulfiayu. (2019). Modul Riset Keperawatan. 12, 99–119.
Karunia, I., Destiniar., & Widya H. (2024). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Blok Pecahan Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas III Sekolah Dasar
Kesumawati, n., & aridanu, i. (2017). Statistik parametrik penelitian pendidikan
Miftah, m. (2013). Fungsi, dan peran media pembelajaran sebagai upaya peningkatan kemampuan belajar siswa. Jurnal kwangsan, 1(2), 95. Https://doi.org/10.31800/jtpk.v1n2.p95--105
Mutiara, F., Nila, K., & Marhamah. (2023). Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Berdasarkan Efikasi Diri Pada Siswa Mts Kelas VII. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 8(1), 100. https://doi.org/10.25157/teorema.v8i1.9084
Nilda, janna miftahul. (2021). Variabel dan skala pengukuran statistik. Jurnal pengukuran statistik, 1(1), 1–8.
Nurrita, t. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Misykat: jurnal ilmu-ilmu al-quran, hadist, syari’ah dan tarbiyah, 3(1), 171. Https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171
Putriany, h. (2020). Pengaruh penggunaan media pembelajaran blok pecahan terhadap pemahaman konsep pecahan siswa kelas iii sdn 2 tondon kecamatan tondon kabupaten toraja utara. 3.
Wulandari, S. (2020). Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Minat Siswa Belajar Matematika Di SMP 1 Bukit Sundi. Indonesian Journal of Technology, Informatics and Science (IJTIS), 1(2), 43–48. https://doi.org/10.24176/ijtis.v1i2.4891
Zadulhaq, A. J., V.Y, I. A., & Alamsyah, T. P. (2021). Penggunaan Media Blok Pecahan pada Materi Pecahan Biasa Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Berhitung. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 200. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i2.31309
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.