Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Wordwall Terhadap Pemahaman Konsep Pecahan Pada Siswa Kelas 3 SDN 88 Palembang

Authors

  • nia trianita Universitas PGRI Palembang
  • Allen Marga Retta Universitas PGRI Palembang
  • Arief Kuswidyanarko Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.28911

Keywords:

Keywords : Problem Based Learning, Wordwall, Understanding, Fraction Concepts

Abstract

This study aims to determine the effect of the Problem Based Learning (PBL) model assisted by Wordwall on students’ understanding of fraction concepts in grade III at SDN 88 Palembang. The research used a true experimental design with a pretest-posttest control group design. The sample was randomly selected: class III C as the experimental group and class III A as the control group, with 32 students in each class. The research instrument was a test of fraction concept understanding, given before and after the treatment. Data analysis using the t-test showed a significant difference between the posttest scores of the experimental and control groups. The experimental group obtained an average score of 81.59, while the control group scored 71.44. A significance value of 0.000 < 0.05 indicates that the PBL model assisted by Wordwall had a significant effect on improving students’ understanding of fraction concepts. Thus, it can be concluded that the PBL model assisted by Wordwall is effective in teaching fractions to enhance the conceptual understanding of grade III students at SDN 88 Palembang.    

Downloads

Download data is not yet available.

References

nnisa, M. (2024). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan Aplikasi Wordwall Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik Sd (Doctoral Dissertation, Fkip Unpas).

Annisa, M. (2024). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan Aplikasi Wordwall Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik Sd (Doctoral Dissertation, Fkip Unpas).

Ahsaniyyah, R., & Fanny, A. M. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Game Edukasi Wordwall terhadap Motivasi Belajar IPAS di Kelas IV SDN Sumur Welut III/440. Authentic Education, 1(1), 19-25.https://doi.org/10.71264/aej.v1i1.10

Aliatunisa, N., & Faridi, F. (2024). Penggunaan Aplikasi Game Wordwall Pada Mata Pelajaran Akidah Materi Iman Kepada Para Malaikat. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(5), 220-230. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i5.528

Arrosyad, M. I., Antika, D., Dzulqa, E. T., & Balqis, M. (2023). Analisis Penggunaan Wordwall Sebagai Media Pembelajaran Terpadu untuk Meningkatkan Daya Tarik Belajar Siswa di Sekolah Dasar. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 1(2).

Budiarti, N. T., & Purwahamba, S. (2021). Literature Study of PBL (Problem Based Learning) Learning Models on Students’ Science Problem Solving. https://jurnal.uns.ac.id/shes https://doi.org/10.20961/shes.v4i5.65963

Febriani, A., Sholehuddin, S., & Erniati, E. (2024). Penggunaan Aplikasi Wordwall Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada MataPelajaran IPAS Kelas IV di SDN Pamulang Timur 02.

Hidayah, S. N. (2022). Pengembangan Media Game Edukasi Tematik berbasis Web Wordwall berpadukan Classroom untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 4 (Doctoral dissertation). https://doi.org/10.54371/jiip.v5i7.732

khotimah, s. p. n., intan, n., & viratama, i. p. (2024). meningkatkan keterampilan belajar yang kreatif dan efektif dengan wordwall. sindoro: cendikia pendidikan, 4(12), 41-50.

Khairunisa, Y. (2021). Pemanfaatan Fitur Gamifikasi Daring Maze Chase Wordwall sebagai Media Pembelajaran Digital Mata Kuliah Statistika dan Probabilitas. Jurnal Kajian Dan Terapan Media, Bahasa, Komunikasi.

Ma'rifah, A. (2024). Pengaruh pembelajaran PBl berbasis Wordwall terhadap peningkatan kemampuan numerasi siswa kelas III. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 15(2), 174-189. https://doi.org/10.26877/aks.v15i2.19421

Muhammad Alber, a. i. (2019). Media Pembelajaran Digital . Makasar: Gramedia. Muhammad Bagus Prasetyo, w. a. (2023). Pembelajaran Ips. Semarang Jawa Tengah: Gramedia.

Mulyono, B., & Hapizah, H. (2018). Pemahaman konsep dalam pembelajaran matematika. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 103-122. https://doi.org/10.22236/Kalamatika.vol3no2.2018pp103-122

Respati, R., Maulana, M., & Gusrayani, D. (2016). Pengaruh pendekatan problem- based learning (PBL) terhadap kemampuan pemahaman matematis dan komunikasi matematis siswa pada materi skala dan perbandingan. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 171-180. https://doi.org/10.23819/pi.v1i1.2951

Siregar, Ester Vika, and Mutia Febriyana. "Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa menggunakan Model Problem Based Learning Berbantuan Wordwall pada Pembelajaran Matematika Kelas IV SD Negeri 060909 Medan Denai." Innovative: Journal Of Social Science Research 4.5 (2024): 3268-327. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i5.15195

Shifa, n. (2024). Pengaruh model pembelajaran problem based learning terhadap kemampuan berpikir tingkat tinggi peserta didik kelas iv mis al hikmah bandar lampung (doctoral dissertation, uin raden intan lampung).

Subagja, L. B. (2023). Pengaruh model pembelajaran problem based learning (PBL) berbantuan aplikasi berbasis website Wordwall. Net dan e-LKPD Wizer. Me terhadap motivasi belajar siswa. Postulat: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 3(2), 141-150. https://doi.org/10.30587/postulat.v3i2.5042

Subhaktiyasa, P. G. (2024). Menentukan Populasi dan Sampel: Pendekatan Metodologi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(4), 2721-2731. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i4.2657

Sugiyono, S. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, R&D. Bandung: Alfabeta, 1-11.

Zebua, T. G. (2020). Studi Literatur Problem Based Learning Untuk Masalah Motivasi Bagi Siswa Dalam Belajar Matematika. Gunungsitoli: Guepedia

Downloads

Published

2025-08-03