PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN FLASHCARD DIGITAL TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPAS KELAS IV SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.28902Keywords:
IPAS, digital flashcard learning media, learning interestAbstract
This study aims to determine whether there is an influence of using digital flashcard learning media on students' learning interest in the IPAS subject for Grade IV elementary school students. This research is a quantitative study using a quasi-experimental method with a Nonequivalent Posttest-Only Control Group Design. The population in this study consisted of all fourth-grade students at SD Negeri 92 Palembang. The sample included students from classes IV.a and IV.b, totaling 40 students. The sampling technique used was saturated sampling. Data collection techniques included questionnaires and documentation. Data analysis was carried out using an Independent Samples T-test. The results showed that the average learning interest questionnaire score was 88.05 for the experimental class and 67.75 for the control class. The t-test results for learning interest showed a t-value of 28.215 ≥ t-table of 1.686 at a significance level of 0.05. Based on the analysis, it can be concluded that the use of digital flashcard learning media has a significant effect on students' learning interest in the IPAS subject for Grade IV elementary school students.Downloads
References
Anjani, P., Aryaningrum, K., & Suryani, I. (2022). Pengaruh Ice Breaking Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS Kelas V SD Negeri 91 Palembang. Jurnal Sekolah PGSD FIP PGRI Palembang, 128-135.
Asalia Faizah, N. S. (2024). Peningkatan Minat Belajar Tematik Melalui Problem Based Learning (PBL) Berbantu Digital-Flashcard Siswa Kelas 2 SDN Sidorejo Lor 03 Salatiga. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, Vol 05, 216.
Astuti, E. M. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Flashcard. Jurnal Pendidikan Dasar, 01.
Dwita Laksmita Rachmawati, D. F. (2024). Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Inggris Menggunakan Kartu Flashcard Digital & Aplikasi Quizlet. Innovative Journal Of Community Engagement, Vol 01, 26.
Jainuddin. (2020). Pengaruh Minat & Kedisiplinan Siswa Dengan Gaya Kognitif Field Indefendent Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMK Farmasi Yamasi Makassar. Jurnal Matematika & Pendidikan Matematika, 122.
Kementrian Pendidikan, K. R. (2022). Capaian Pembelajaran Mata Pelajaran IPAS Fase A- Fase C.
Lesmawan, H., Handayani, W., Lanos, M. E. C., Putri, S. A. R., Manullang, J. G., & Tarmizi, M. H. (2024). Meningkatkan Motivasi Belajar Pendidikan Jasmani Siswa Sekolah Dasar Dengan Metode Pembelajaran Blended Learning Menggunakan Media Inovatif. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(11).
Lestari, O. R., Misdalina, I. S., & Suryani, I. (2022). Pengaruh Metode Outdoor Study terhadap Minat Belajar Tema 6 Kelas V SD Negeri 10 Betung Tahun 2021/2022. Jurnal Peneitian, 10(1), 1-52.Inovatif. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(11).
Misbahudholam, M. (2021). Memahami Karakteristik Peserta Didik. Cengkareng: Tarebooks.
Ningrum, C. C. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Minat Belajar & Hasil Belajar Siswadi SD Negeri Kaliputih. Jurnal Pendidikan Dasar, 30.
Nur, M. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Flashcard Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SDN Kompleks IKIP. Jurnal Ilmiah Pgsd Fkip Universitas Mandiri, 04, 03.
Sari, A. D. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Flashcard Berbasis Digital Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Materi Perkalian Bersusun Siswa Kelas III SDN 1 Ngasem. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8, 1298.
Sitti Hajeriani, S. L. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Peserta Didik Sekolah Dasar. Global Journal Teaching Professional, 472.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, & Kombinasi (Mixed Method) (Ketiga Ed.). Bandung: Alfabeta.
Utami, W. D. (2020). Analisis Minat & Bakat Peserta Didik Terhadap Pembelajaran. Jurnal Pendidikan & Pembelajaran Dasar, 23-24.
Usep Setiawan, d. (2022). Media Pembelajaran (Cara Belajar Aktif: Guru Bahagia Mengajar Siswa Senang Belajar). Bandung: Widina Bhakti Persada Bandung.
Wahyuni, S. (2020). Penerapan Media Flashcard Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema Kegiatanku. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, Vol 04, Hal 09.
Yusuf Maronta, J. S. (2023). Pengaruh Media Flashcard Berbasis Digital Terhadap Kemampuan Membaca Awal Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7, 1153.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.