PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPAS DI KELAS V SEKOLAH DASAR NEGERI 12 KAYUAGUNG

Authors

  • Marcella Universitas PGRI Palembang
  • Jumroh Universitas PGRI Palembang
  • Noviati Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.28815

Keywords:

Contextual Teaching and Learning, Learning Outcomes, Science

Abstract

This study aims to determine whether there is an influence of the Contextual Teaching And Learning (CTL) learning model on student learning outcomes in the Natural and Social Sciences (IPAS) subject of class V of SD Negeri 12 Kayu Agung, academic year 2024/2025. This study uses a quantitative method using a true experimental type of experiment. The type of sample used in this study is random sampling, namely classes VB and VC. The data collection technique is in the form of multiple choice questions. The results of the research and discussion can be concluded that there is an influence of the Contextual Teaching And Learning learning model on student learning outcomes in the IPAS subject in class V of SD Negeri 12 Kayu Agung.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta Kompleks Perkantoran Mitra Matraman Blok B No 1-2 Jl. Matraman Raya No. 148 Jakarta 13150: Pt Rineka Cipta.

Etty Arwati, Tanzimah, Noviati. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas V SD Methodist 3 Palembang. 4, 3979-3986.

Fatimah, L. U., & Alfath, K. (2019). Analisis Kesukaran Soal, Daya Pembeda, dan Fungsi Distraktor. Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 8(2), 37-64.

Fitriani, N. (2021). Analisis Tingkat Kesukaran, Daya Pembeda, da Efektivitas Pengecoh Soal Pelatihan Kewaspadaan Kegawatdaruratan Maternal dan Neonatal. Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 199-205.

Harefa, & Sarumaha. (2020 ). Model-Model Pembelajaran . Jln. Bejonggenteng Nomor 18, Kec. Bojonggenteng Kab. Sukabumi, Jawa Barat 43353: books.google.com .

Kristin, F. (2018). Meta-analisis pengaruh model pembelajaran role playing terhadap hasil belajar IPS. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2).

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2019). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Prosiding Sesiomadika, 659-663.

Octavia, Shilphy, A. (2020). Model-Model Pembelajaran. Cv Budi Utama.

Prihatiningsih, E. (2022). Pendekatan Contextual Teaching And Learning dalam Pembelajaran IPS Materi Globalisasi di SMP. Klebengan Jl. Apokat CT 8 Blok E, No. 2A Karanggayam, Depok, Sleman, Yogyakarta: Pustaka Egaliter.

Sanaky , M. M., Saleh, L. M., & Titaley, H. D. (2021). Analisis Faktor-faktor Penyebab Keterlambatan Pada Proyek Pembangunan Gedung Asrama Man 1 Tulehu Maluku Tengah. Jurnal Simentrik, 443-439.

Setiawan, A. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran CTL (Contextual Teaching And Learning) terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Subtema 1 Tema 2 Kelas 5 SD N 1 Nusa Bakti Kecamatan Belitang III Kabupaten OKU Timur. Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah, 108-119.

Shofia Hattarina, Nurul Saila, Adenta Faradila, Dita Refani Putri, & RR.Ghina Ayu Putri.(2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Di Lembaga Pendidikan. Seminar Nasional Sosial Sains, Pendidikan, Humaniora (Senassdra), 1, 181–192.

Sinaga, f., Napitupulu, R. P., & Sidabutar, Y. A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching Learning (CTL) terhadap Hasil Belajar Siswa pada Subtema 1 Hewan dan Tumbuhan di Lingkungan Rumahku Kelas IV SDN 122345 Pematang Siantar. 4, 5323-5334.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2024). Metode Penelitian Kuantitatif . Jl. Gegerkalong Hilir No. 84 Bandung : Alfabeta, cv.

Slameto, S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar melalui Pembelajaran Berbasis Riset. Jurnal Ilmiah Pendidikan Trisala, 1(16), 131-144.

Sulistiasih . (2023). Evaluasi Hasil Belajar. Perumahan Puncak Joyo Agung Residence Kav. B11 Merjosari Kecamatan Lowokwaru Kota Malang : Cv. Literasi Nusantara Abadi.

Sulistyaningrum, W. (2022). Meningkatkan Pemahaman Gradien Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning Pada Siswa Kelas VIII MTS Negeri 2 Kota Semarang 83 Wahyu. 2(1), 83–89.

Sumarno. (2021). Model Pembelajaran CTL (contextual teaching and learning) pada Materi Gejala Alam Indonesia dan Asia Tenggara. Klebengan Jl. Apokat CT 8 Blok E, No. 2A Karanggayam, Depok, Sleman, Yogyakarta: Pustaka Egaliter.

Downloads

Published

2025-08-02