ANALISIS PEMAHAMAN KEBHINEKAAN GLOBAL SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Dea Gita Tasya Universitas Negeri Jakarta
  • Otib Satibi Hidayat Universitas Negeri Jakarta
  • Waluyo Hadi Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.28803

Keywords:

understanding, global diversity, elementary school

Abstract

This study aims to analyze the extent to which fourth grade students at SDN Kebon Manggis 01 understand global diversity. The background of this research is based on the importance of instilling the value of global diversity from an early age which includes respect for differences in ethnicity, religion, race and culture. This research uses a descriptive qualitative approach with data collection techniques in the form of interviews, participatory observation, and documentation. The results showed that students' understanding of global diversity is still at a basic stage and has not fully touched the aspects of attitude and application of values in everyday life. Some of the factors that influence this include a monotonous learning approach, lack of variety of learning media, and the influence of family and social environment. Therefore, a more varied, interactive and contextual learning strategy is needed to be able to instill the character of global diversity more effectively in elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antari, L. P. S., & De Liska, L. (2020). Implementasi Nilai Nilai Pancasila Dalam Penguatan Karakter Bangsa. Widyadari, 21(2), 676-687.

Atmojo, I. R. W., Adi, F. P., Ardiansyah, R., & Saputri, D. Y. (2024). Pembelajaran Berdiferensiasi (Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka). CV Pajang Putra Wijaya.

Danurahman, J., Prasetyo, D., & Hermawan, H. (2021). Kajian Pendidikan Multikultural di Era Digital. Jurnal Kalacakra, 2(1), 8–19.

Faiz, A., et al. (2022). Paradigma Baru dalam Kurikulum Prototipe. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1).

Hidayat, O. S. (2014). Metode pengembangan moral dan nilai-nilai agama.

_______.(2017). Hakikat perkembangan moralitas anak usia dini. Paud4102/Modul1.

_______.(2020). Pendidikan karakter anak sesuai pembelajaran abad ke-21. Jakarta: Edura-UNJ.

Irawati, Iqbal, Hasanah, & Arifin. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Jurnal Edumaspul, 6(1), 1224–1238.

Istianah, A. , & S. R. P. (2021). Pendidikan pancasila sebagai upaya membentuk karakter pelajar pancasilaNusa Cendana 2). Jurnal Gatranusantara, 19, 202–207.

Istianah, L., Kusumaningrum, D. R., & Nugraheni, E. (2021). Toleransi Kebhinekaan Global dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 15(2), 45-57.

Khaulani, F., Neviyarni, S., & Irdamurni, I. (2020). Fase dan tugas perkembangan anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 51-59.

Nurlaeli, W., & Aeni, K. (2024). IMPLEMENTASI DIMENSI BERKEBHINEKAAN GLOBAL PROFIL PELAJAR PANCASILA KELAS IV SD NEGERI RANDUGUNTING 6 KOTA TEGAL. Journal of Elementary Education, 6(1).

Othman, A., & Ruslan, N. (2022). Global diversity values in Indonesian schools: Teachers’ strategies for enhancing intercultural understanding. International Electronic Journal of Elementary Education (IEJEE).

Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Nomor 12 Tahun 2024.

Sabanil, S., Sarifah, I., & Imaningtyas, I. (2022). Peran guru dalam pelaksanaan hidden curriculum untuk menumbuhkan karakter kebhinekaan global siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6567-6579.

Sadiah, E., Yanti, P. G., & Tarmini, W. (2024). Global Diversity Values in Indonesia: An Elementary School High-Grade Indonesian Language Textbook Analysis. International Electronic Journal of Elementary Education, 16(3), 377-390.

Safitri, K. (2020). Pentingnya pendidikan karakter untuk siswa sekolah dasar dalam menghadapi era globalisasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 264-271.

Salsabila, S. S., Rohmadani, A. I., Mahmudah, S. R., Fauziyah, N., & Sholihatien, R. A. N. (2022). Tantangan Pendidikan Multikultural di Indonesia di Zaman Serba Digital. Anwarul, 2(1), 99-110.

Shofia Rohmah, E., Sutrisno, D., & Wijaya, B. (2023). Karakter kebhinekaan dalam pendidikan dasar: Kontribusi terhadap penguatan budaya lokal dan global. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(4), 56-67.

Sugiyono, P. (2022). Dr. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.

Sugiyono, S. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, R&D. Bandung: Alfabeta, 1(11).

Widiatmaka, H., Firmansyah, S., & Putri, E. (2021). Nilai-Nilai Kebhinekaan dalam Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Karakter, 13(1), 82-95.

Yohamintin, Y., & Widiansyah, A. (2024). URGENSI PANCASILA DALAM PENDIDIKAN DASAR DIMASA SEKARANG DAN MASA DEPAN. Indonesian Journal of Elementary Education (IJOEE), 6(1), 31-41.

Downloads

Published

2025-09-08