PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN ANIMASI BERBASIS PENDEKATAN KONTEKSTUAL PADA TEMA PERISTIWA DALAM KEHIDUPAN KELAS V SD

Authors

  • Oci Arma Benata Universitas PGRI Palembang
  • Yasir Arafat Universitas PGRI Palembang
  • Linda Lia Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.28752

Keywords:

development learning media, animation videos

Abstract

This development research aims to produce, animation learning media based on a contextual approach to the theme of events in the occultation that is valid and practical for grade V elementary school students. The method used in this research is the research and development method. The subjects in this research were grade V elementary school students, totaling 30 people. The animation learning media based on a contextual approach to the theme of events in the occultation that was developed using the ADDIE model, namely (1) analysis (analysis stage), (2) design (design stage), (3) development (development stage), (4) implementation (implementation stage), (5) evaluation (evaluation stage). Data collection was carried out using a validation questionnaire sheet. This research produced animation learning media based on a contextual approach to the theme of events in the occultation that was valid. Data analysis techniques are carried out with validity analysis using expert validation questionnaires, practicality analysis using student response questionnaires. The result of the sheets, validation questionnaires with the basis of data analysis, the average valid value is 94%. The result of the student questionnaires with an average practicality value percentage 93%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Batubara, H. H. (2020). Media Pembelajaran Efektif. Semarang: Fatawa Publishing.

Hikmah, V. N., & Purnamasari, I. (2017). Pengembangan Video Animasi “Bang Dasi” Berbasis Aplikasi Camtasia pada Materi angun Datar Kelas V Sekolah Dasar. Pengembangan Video Animasi “Bang Dasi” Berbasis Aplikasi Camtasia Pada Materi Bangun Datar Kelas V Sekolah Dasar, 4(2), 182–191.

Kartika. D & Gultom. S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SMP Negeri Perisai. Jurnal Universitas Negeri Medan.

Lia, L. (2015). Multimedia Interaktif Sebagai Salah Satu Alternatif Pembelajaran dalam Bidang Pendidikan Sains. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 2(2), 132–140.

Murjainah, Pratiwi, A., Kuswidyanarko, A., Imansyah, F., Taufik, M., Agustina, E., & Rusdiono, B. (2023). Pembuatan Multimedia Pembelajaran Bagi Guru SD Negeri 14 Banyuasin. International Journal of Community Service Learning, 7(1)

Nailiah, I. M., & Saputra, E. R. (2022). Pengembangan Media ICT Berbasis Video Animasi pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD. JIPD (Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar), 6(1), 8–15.

Palimbong, Y. W (2021). Penerapan Media Video Animasi Dalam Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Bahasa Jerman Siswa Kelas XII SMAN 11 Makassar. Jurnal Universitas Negeri Makasaar).

Rizal. S, Arafat. Y & Heldayani. E. (2024). Pengembangan Media Komik dengan Nilai Karakter pada Materi Sumpah Pemuda Kelas V di SDN 2 Kelekar. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 14 (1).

Rizkiyah, L. Z. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi pada Materi Sistem Pencernaan Manusia di Kelas V SD. Jurnal Pancar (Pendidik Anak cerdas dan Pintar), 7(2), 346–351.

Roza, M. A (2018). Pengembangan Video Animasi Berbasis Kontekstual Pada Pelajaran IPA Kelas V Di Sekolah Dasar. Jurnal Universitas Jambi.

Rusdiana, R. Y., Putri, W. K., & Sari, V. K. (2021). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Menggunakan Canva bagi Guru SMPN 1 Tegalampel Bondowoso. Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4(3), 209–213.

Rusman. (2017). Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Sadiman, A. S. (2014). Media Pendidikan. Jakarta: Salemba Empat.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (2nd ed.). Bandung: Alfabeta.

Tampubolon, D. I., & Amri, Z. (2021). The contextual Teaching and Learning (CTL) Based on Contextual Teaching and Learning (CTL) Based on Student Worksheets. Indonesian Journal of Education and Mathematical Science, 2(3), 83–88.

Trianto, M. P. (2017). Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Kuala Lumpur: Kemetrian Pengajaran Malaysia.

Wismawati, G., Marlini, C., & Helminsyah, H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi pada Subtema 1 Benda Hidup dan Tak Hidup di Sekitar Kita untuk Siswa Kelas 1 SD. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 2(1).

Downloads

Published

2025-09-08