PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS VIDEO ANIMASI PADA PEMBELAJARAN IPAS KELAS V SD

Authors

  • Ummu Arifah Universitas PGRI Palembang
  • Bukman Lian Universitas PGRI Palembang
  • Henni Riyanti Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.28667

Keywords:

animated video-based learning media, ADDIE model, elementary education

Abstract

This study aims to determine the validity, practicality and effectiveness of the Development of Animation Video-Based Learning Media in Science Learning for Grade V Elementary School. The development of this research uses the ADDIE development model. The data collection techniques used by researchers are observation, documentation, questionnaires and tests. The results of the study showed that the validity test obtained an average of 91.65% which is included in the very valid category. Furthermore, the practicality test obtained an average of 91.00% in the one-to-one student response questionnaire and 93.67% in the small group student response questionnaire which is included in the very practical category. Then the results of the effectiveness test obtained an average of 94.55% which is included in the very effective category. These results indicate that animation video-based learning media in science learning for grade V elementary school is feasible to use.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alzakiyyah, S. A., Aryaningrum, K & Riyanti, H (2025). Pengembangan Media pembelajaran Nearpod Berbasis Kearifan lokal pada mata Pelajaran IPAS. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 259-267

Arikunto, S. (2019). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Asih, D. R & Widyabakti, S. (2022). Pengembangan Media pembelajaran Interaktif Pada Pembelajaran Promosi Statis Di SMK Negeri 1 Pengasih. development, interactive learning media, static promotion, 1-4

Budiyono & Mashuri, D. K. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi materi Volume bagun Ruang untuk SD kelas v, PGSD FIP Universitas Negeri Surabaya,1-11.

Burhanuddin., Prayudi, A., & Nugraha, A. F. (2022). Pengembangan Video Animasi Pembelajaran Komputer Dan Jaringan Dasar Pada Kompetensi Keahlian Multimedia. Jurnal Pendidikan dan Media Pembelajaran (JUNDIKMA)

Destri, S. d. (2023). Kesiapan Guru Pada Pembelajaran IPS di SD Kelas Awal terhadap Pelaksanan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Tambusai, 337- 346

Fitriani, M. H. (2024). Kendala Guru Dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka Pada Pelajaran IPAS Di SD Negeri 1 Lambheu. PGSD FKIP Universitas Syiah Kuala, 236-243

Fadila, F., & Fitriyeni. (2024) Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar.Jurnal Kependidikan.4305-4366

Maulidya, D., Riyanti, H., & Lubis, P. H. M. (2024). Pengembangan Modul Digital Berbasis Flipbook Pada Pembelajaran IPA Materi Bumi dan Alam Semesta Untuk Siswa Kelas IV SD. JURNAL PERSEDA, VII(2), 137–146.

Maryam, S. N. (2023). Kesiapan Guru pada Pembelajaran IPS di SD Kelas Awal terhadap Pelaksanaan Kurikulum;. Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Kampus Universitas Pendidikan Indomesia, 2548-6650.

Nurjihan, S., Sumartiningsih, S., Sutopo, Y., & Yuwono, A. (2025). Pengembangan Media Video Pembelajaran Interaktif Materi Harmoni Dalam Ekosistem Untuk Siswa Kelas V Sd. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(01).

Putri, I., dkk. (2023). Persepsi Guru Kelas Terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9 (16), 525-532.

Permatasari, I. S., Nana, H & Pamungkas, A. S. (2021). Pegembangan Media pembelajaran video animasi Hends move Dengan konteks lingkungan Pada mapel IPAS. TRAMPIL. Jurnal pendidikan dan pembelajaran Dasar, 6(1)1-15

Subagyo,R. A., Rahmawati, F.P., & Ghufron, A (2024). Pendekatan teknologi dalam pegembangan kurikulum pendidikan di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah pendidikan Dasar, 254-695.

Sabikah, Marhamah., & Puji A. (2024) Pengembangan Media Rolling Ball Game untuk Memahami Materi pada mata pelajaran IPAS kelas IV Sekolah Dasar 775-784

Sari, K. D. I., Wibawa, I. M. C & Sukmana, A. W. I. Y. (2024). Media Video Animasi untuk Meningkatan Hasil Belajar Siswapada Pembelajaran IPAS Kelas IV sekolah dasar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Sains dan Humaniora, 187-196.

Saputra, R. E., & Nailiah, M. I. (2022). Pengembangan Media ICT Berbasis Video Animasi Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di SD. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 8- 15

Safitri, d. H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran “Kelas BANGTAR”Berbasis Adobe Flash Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV sekolah dasar. urnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika 989-1002.

Sugiyono. (2022, p.145). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Yogyakarta: Penerbit Alfabeta Bandung.

Tejaningtyas, R., Wibawa, S., Havifah, B., & Khosiyono, C. (2024). Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Platform Doratoon pada Materi Menulis Puisi Kelas IV SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(01), 5536–5545.

Downloads

Published

2025-09-01