PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL TERHADAP MINAT BELAJAR DAN HASIL BELAJAR IPAS SISWA KELAS V SD

Authors

  • Wita Thalya Manalu Universitas PGRI Palembang
  • Treny Hera Universitas PGRI Palembang
  • Hendri Gunawan Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.28655

Keywords:

learning outcomes, audio-visual media, learning interest

Abstract

This study aims to determine whether there is an Influence of the Use of Audio Visual Media on the Interest in Learning and Learning Outcomes of Grade V Elementary School Students. This study uses an experimental method of the Posttest Control Design type. The population of this study were all grade V students of Elementary School 92 Palembang. The sample used was Saturated Sampling. Data collection techniques used questionnaires and tests. The data analysis technique used was the Mnaova Test, which was previously tested for prerequisites, namely normality and homogeneity. The results of this study showed the results of the Manova Test of the questionnaire on learning interest and learning outcomes obtained Sig. of 0.000. 0.000 <0.05 then H_o is rejected and H_a is accepted, meaning Based on the results of the study, it can be concluded that there is an influence of the use of audio visual media on the interest in learning and the learning outcomes of grade V students of Elementary School 92 Palembang. So it can be concluded that this study has an influence on students' interests and learning outcomes.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aeniyah, W., & Meilana, S. F. (2021). Pengaruh Media Audiovisual Terhadap Motivasi Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Putra Jaya. Jurnal Educatio, 7(3), 888–894. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1287

Agustin, N. D., Dewi, A. P., & Rifqi, M. (2025). ANALISIS MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA MELALUI PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI. Jurnal Multidisiplin Ilmu Akademik, 2(1), 397-408.

Ayu, D., Nababan, S. A., Hardiyansyah, M. R., Kusbiantoro, D., Azis, A., & Darma, A. (2023). Pemanfaatan Media Film sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa di Kelas IX IPS Madrasah Aliyah Tahfizil Quran. Hijaz: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 2(3), 114-119. Botutihe, M. (2024). PEMANFAATAN MEDIA AUDIO VISUAL DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA MATERI ASMAUL HUSNA. Al-Muhtarif: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(3), 1039-1052.

Damayanti, A., & Setyaningsih, M. (2022). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantu Media Audio Visual terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5653–5660. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3282

Fuad, M., & Hidayati, M. (2020). Keefektifan pembelajaran menulis puisi menggunakan media audio visual untuk siswa SMP Kelas VIII. J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(2 Sep).

Hasan, H., Basri, M., & Idawati, I. (2021). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Poster Session Berbantuan Audio Visual Terhadap Minat Belajar Dan Hasil Belajar Ips Murid Kelas V Sdn No. 39 Centre Palleko Kec. Polongbangkeng Utara Kabupaten Takalar. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 4(3), 212–217. https://doi.org/10.55215/jppguseda.v4i3.4744

Ichsan, J. R., Suraji, M. A. P., Muslim, F. A. R., Miftadiro, W. A., & Agustin, N. A. F. (2021). Media Audio Visual dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian Ke-III (Snhrp-III 2021), 183–188.

Manalu, F. L., N Sihombing, L., & Sitio, H. (2023). Pengaruh Media Audio Visual terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV pada Pembelajaran Subtema Hewan dan Tumbuhan di Lingkungan Rumahku di SD Negeri 091496 Tanah Jawa. Journal on Education, 6(1), 2576–2587. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3288.

Purnamasari, E., Hera, T., & Irawan, D. B. (2025). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INSIDE OUTSIDE CIRCLE (IOC) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPA PADA SISWA KELAS lV SD NEGERI 03 RAMBANG. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar (JIPDAS), 5(1), 643-649.

Rahmi, L., & Alfurqan. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual terhadap Minat Belajar Siswa pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Education and Development, 9(3), 580–589. http://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/2671

Saputri, D. L., & Darwis, U. (2022). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas IV MIS-Al Ihsan. Indonesian Research Journal On Education, 2(2), 573–582. https://doi.org/10.31004/irje.v2i2.297

Siswanto, M. A., & Susanto, R. (2022). Pengaruh penggunaan media audio visual terhadap hasil belajar mata pelajaran IPA di sekolah dasar. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 7(3), 522. https://doi.org/10.29210/30032101000

Sugiyono. (2020). METODE PENELITIAN KUANTITATIF, KUALITATIF DAN KOMBINASI (MIXED METHODS0. 1–763.

Windasari, T. S., & Syofyan, H. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar UNJ, 10(1), 1-12.

Zalia Muspita, Abdul Aziz, Abdullah, S. J. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pkn Tema 4 Subtema 4 Kelas 3 Pada Sekolah Dasar. Jurnal Didika : Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 139–148. https://doi.org/10.29408/didika.v8i1.5821

Downloads

Published

2025-09-01