PENGARUH METODE SQ3R TERHADAPKEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN SISWA KELAS IV SD NEGRI 08 PALEMBANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.28650Keywords:
reading comprehension skills, SQ3R method, elementary schoolAbstract
This study aims to determine whether there is an effect of using the SQ3R method on the reading comprehension ability of fourth grade students of SDN 08 Palembang. This study is a quantitative experimental type with one pretest and posttest design. The population and sample of this study were all fourth grade students of SDN 08 Palembang. The sample selection technique used was Total Sampling. Data collection techniques in this study were observation and testing. Data analysis used the paired sample t-test. The results of this study indicate that there is an effect of the SQ3R method. This result is evidenced by the average value of 81.69 with a good category. And based on the results of the t-test calculation (paired sample t-test) a significant value (2-tailed) of 0.000 was obtained. Because the significant value (probability) is less than 0.05, the results of the paired samples t-test show that there is a significant difference Ho is rejected and Ha is accepted. This shows that there is an effect of using the SQ3R method on students' reading comprehension abilities.Downloads
References
Amuntoda, E. L. (2014). “Pengaruh Penerapan Metode Survey, Question, Read, Recite, Review (SQ3R) Terhadap Kemampuan Memahamami Isi Teks Bacaan Bagi Anak Berkesulitan Belajar Kelas IV Sekolah Dasar” https://eprints.uny.ac.id/56878/
Azizah, A. N. (2021). Keefektifan metode SQ3R terhadap kemampuan membaca pemahaman peserta didik kelas IV SD Negeri Karanglo. Autentik: Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar. 5 (1), 47-60.
Ayuningrum,S. Herzamzam, A, D. (2021). Konsep Dan Implementasi Pembelajaran Membaca Pemahaman Di SD Kelas IV. Jakarta.
Cahyani Ari Putri, I., Semara Putra, Dbk., Zulaikha, S., & Pendidikan GuruSekolah Dasar, J. (2014). Pengaruh metode pembelajaran SQ3R terhadap hasil belajar bahas indonesia kelas V SD. In Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD (Vol. 2, Issue 1).
Dewi, D. K., Setiawan, H., & Makki, M. (2021). PENGARUH METODE SQ3R TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN PESERTA DIDIK KELAS IV SDN 2 RUMAK TAHUN PELAJARAN 2020 / 2021 Jurnal Ilmiah
Firmansyah, T. D. (2012) “Keefektifan Model Pembelajaran SQ3R Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII SMP N 1Pagerbarang Tahun Ajaran 2011/2012”, Journal of Mathematics,(Vol.1 No.2, Tahun 2012) hlm. 103-104.
Hanifah, dkk. 2014. Membedah Anatomi Kurikulum 2013 untuk menata MasaDepan Pendidikan yang Lebih Baik. Bandung: UPI Sumedang Press.
Hasan, I. T. (2017). Penerapan metode SQ3R untuk meningkatkan kemampuan membaca pemahaman artikel peserta didik kelas XII TKJ 1 SMKN 1 Poso.Bahasantodea. 5 (3), 39-47.
Isharyani, Yul. 2014. Peningkatan Kemampuan Berbicara Menggunakan Metode Bermain Peran pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas V SD. Pontianak: Universitas Tanjung Pura.
Lestari, R. (2019). “Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Dengan Metode SQ3R Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar,8(18),1744–1754. http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pgsd/article/view/15314
Mushonnif, dkk. 2023. “Pengaruh Pembelajaran SQ3R Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Bahasa Jawa Pada Kelas II SDN Simomulyo 1”.Jurnal Pendidikan. Surabaya
Naily, N. A. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran SQ3R Dengan Permainan Word Square Terhadap Kemampuan Membaca Intensitf Siswa Kelas IV,Semarang
S. Dewi, B. Hermansah, P. Ayurachmawati. Pengaruh Metode Drill Terhadap Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi Siswa SDN 81 Palembang,ANOTHER: Education and Learning Journal 1 (2),57-64,2022.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Bandung: Alfabeta. Hal 57-395. Vita Ari Dewi Pratiwi.(2022). Pembelajaran Pemahaman Pada Siswa Kelas IV MIN 4 Sukoharjo.Surakarta.
Winda, dkk. (2023). Pengaruh Metode SQ3R Terhaap Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa kelas IV Di Sekolah Dasar.Surabaya:Index, Journal,(Vol. 7 Februari 2023).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.