PENGARUH METODE SQ3R TERHADAPKEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN SISWA KELAS IV SD NEGRI 08 PALEMBANG

Authors

  • Sari Putri Ramanda Universitas PGRI Palembang
  • M. Taheri Akhbar Universitas PGRI Palembang
  • Bambang Hermansah Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.28650

Keywords:

reading comprehension skills, SQ3R method, elementary school

Abstract

This study aims to determine whether there is an effect of using the SQ3R method on the reading comprehension ability of fourth grade students of SDN 08 Palembang. This study is a quantitative experimental type with one pretest and posttest design. The population and sample of this study were all fourth grade students of SDN 08 Palembang. The sample selection technique used was Total Sampling. Data collection techniques in this study were observation and testing. Data analysis used the paired sample t-test. The results of this study indicate that there is an effect of the SQ3R method. This result is evidenced by the average value of 81.69 with a good category. And based on the results of the t-test calculation (paired sample t-test) a significant value (2-tailed) of 0.000 was obtained. Because the significant value (probability) is less than 0.05, the results of the paired samples t-test show that there is a significant difference Ho is rejected and Ha is accepted. This shows that there is an effect of using the SQ3R method on students' reading comprehension abilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amuntoda, E. L. (2014). “Pengaruh Penerapan Metode Survey, Question, Read, Recite, Review (SQ3R) Terhadap Kemampuan Memahamami Isi Teks Bacaan Bagi Anak Berkesulitan Belajar Kelas IV Sekolah Dasar” https://eprints.uny.ac.id/56878/

Azizah, A. N. (2021). Keefektifan metode SQ3R terhadap kemampuan membaca pemahaman peserta didik kelas IV SD Negeri Karanglo. Autentik: Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar. 5 (1), 47-60.

Ayuningrum,S. Herzamzam, A, D. (2021). Konsep Dan Implementasi Pembelajaran Membaca Pemahaman Di SD Kelas IV. Jakarta.

Cahyani Ari Putri, I., Semara Putra, Dbk., Zulaikha, S., & Pendidikan GuruSekolah Dasar, J. (2014). Pengaruh metode pembelajaran SQ3R terhadap hasil belajar bahas indonesia kelas V SD. In Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD (Vol. 2, Issue 1).

Dewi, D. K., Setiawan, H., & Makki, M. (2021). PENGARUH METODE SQ3R TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN PESERTA DIDIK KELAS IV SDN 2 RUMAK TAHUN PELAJARAN 2020 / 2021 Jurnal Ilmiah

Firmansyah, T. D. (2012) “Keefektifan Model Pembelajaran SQ3R Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII SMP N 1Pagerbarang Tahun Ajaran 2011/2012”, Journal of Mathematics,(Vol.1 No.2, Tahun 2012) hlm. 103-104.

Hanifah, dkk. 2014. Membedah Anatomi Kurikulum 2013 untuk menata MasaDepan Pendidikan yang Lebih Baik. Bandung: UPI Sumedang Press.

Hasan, I. T. (2017). Penerapan metode SQ3R untuk meningkatkan kemampuan membaca pemahaman artikel peserta didik kelas XII TKJ 1 SMKN 1 Poso.Bahasantodea. 5 (3), 39-47.

Isharyani, Yul. 2014. Peningkatan Kemampuan Berbicara Menggunakan Metode Bermain Peran pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas V SD. Pontianak: Universitas Tanjung Pura.

Lestari, R. (2019). “Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Dengan Metode SQ3R Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar,8(18),1744–1754. http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pgsd/article/view/15314

Mushonnif, dkk. 2023. “Pengaruh Pembelajaran SQ3R Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Bahasa Jawa Pada Kelas II SDN Simomulyo 1”.Jurnal Pendidikan. Surabaya

Naily, N. A. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran SQ3R Dengan Permainan Word Square Terhadap Kemampuan Membaca Intensitf Siswa Kelas IV,Semarang

S. Dewi, B. Hermansah, P. Ayurachmawati. Pengaruh Metode Drill Terhadap Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi Siswa SDN 81 Palembang,ANOTHER: Education and Learning Journal 1 (2),57-64,2022.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Bandung: Alfabeta. Hal 57-395. Vita Ari Dewi Pratiwi.(2022). Pembelajaran Pemahaman Pada Siswa Kelas IV MIN 4 Sukoharjo.Surakarta.

Winda, dkk. (2023). Pengaruh Metode SQ3R Terhaap Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa kelas IV Di Sekolah Dasar.Surabaya:Index, Journal,(Vol. 7 Februari 2023).

Downloads

Published

2025-09-01