PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS XII MA. DARUL MUTA’ALLIMIN BATOBELLA GEGER BANGKALAN PADA MATA PELAJARAN PPKn

Authors

  • Nurul Kamilia STKIP PGRI Bangkalan
  • Dian Eka Indriani STKIP PGRI Bangkalan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.28545

Keywords:

Discovery Learning, Learning Outcomes, Civics Education

Abstract

This study investigates the influence of the Discovery Learning model on students' learning outcomes in the subject of Civics Education (PPKn) for Grade XII students at MA Darul Muta’allimin, Bangkalan. The background of the study highlights that conventional teaching methods—mainly lectures—fail to stimulate student engagement and understanding. This quantitative research utilized a pre-experimental design with one group pretest-posttest. Data were collected through cognitive tests administered before and after applying the Discovery Learning model. The findings show a significant increase in student learning outcomes after the implementation of the model. Statistical analysis using paired t-test confirmed a meaningful difference between pretest and posttest scores. It can be concluded that the Discovery Learning model effectively enhances students’ cognitive achievements in PPKn. This study recommends the use of student-centered learning models to foster deeper understanding and critical thinking skills in social science subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A, E. F. (2019). Implementation Of Discovery Learning Model To Improve Student’s Mathematics Learning Achievement At Class Xi Science 2 Sma Negeri 1 Tempuling. . Jurnal Jom Fkip , 6.

Ade Payosi. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Discoverylearning Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Negeri 14 Bermani Ilir Kabupaten Kepahiang. jurnal pembelajaran tarbiyah, 3.

Awaru1, A. O. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar . jurnal pendidikan, 2.

Indriani, D. E. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Cooperative Scripts Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Mengeliminasi Miskonsepsi Pkn Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 2(2).Desi Pristiwanti1, B. B. (2022). jurnal pendidikan dan konseling. jurnal pendidikan dan konseling, 2.

Efendi, D. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Dengan Model Discovery Learning Untuk Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kritis (Studi pada Siswa Kelas VIII Semester Genap SMPN 1 Seputih Agung Tahun Pelajaran 2015/2016). jurnal pendiidkan, 2.

fajri, z. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Pada Materi Konsep Ilmu Ekonomi. Prosiding Seminar Nasional, 3.

Fitriyah. Murtadlo, A. W. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery LearningTerhadap Hasil Belajar Matematika Siswa MAN Model Kota Jambi. jurnal pelangi, 9.

Jihad, A. &. (2013). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi pressindo,.

Muhammadiyah, U., & Selatan, T. (2019). Al-Muaddib : Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial dan Keislaman Pendidikan Anak Dalam Keluarga Asriana Harahap Mhd . Latip Kahpi Nasution, 4 (2).

Oemar, H. (2006). Proses Belajar Mengaj. Bandung: Bumi Akasara.

Hamdani, R., & Indriani, D. E. (2019). Pengaruh Penggunaan Metode Diskusi Kelompok dan Metode Ceramah Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas VII MTs Miftahul Mubtadiin. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKN dan Sosial Budaya, 3(2), 185-194..

Rosyada, D. (2007). Paradigma Pendidikan Demokratis. Jakarta: kenncana Prenanda MediaGroup,.

rusman. (2014). Model-Moedel Pembelajaran. jakarta: PT. Rajagrafindo.

Achadiyah, I., & Indriani, D. E. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Example Non Example Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Materi Keberagaman dalam Bingkai Bhinneka Tunggal Ika Kelas VII SMP Sabilush Sholihin Socah. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKN dan Sosial Budaya, 5(2), 516-525.

Indriani, D. E. (2017). Character education based on Pancasila values through curriculum 2013 on primary education children in Madura. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 2(1), 13-17.

Faisal, B. I., & Arifin, Z. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Terhadap Pemahaman dan Kemandirian Siswa Mata Pelajaran PPKN di SDN Banyuajuh 2 Kamal. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 6121-6128.

Downloads

Published

2025-08-03