PENGEMBANGAN MEDIA INTERAKTIF BERBASIS EDUCANDY UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN PADA MATERI RAMBU-RAMBU LALU LINTAS KELAS VI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Syafira Nur Azizah Universitas Negeri Jakarta
  • Arita Marini Universitas Negeri Jakarta
  • Waluyo Hadi Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.28532

Keywords:

interactive learning, traffic regulations, educational games, primary education, road safety awareness

Abstract

This study examines the difficulties elementary students encounter in comprehending traffic signs, a crucial component of road safety education. While essential, 70% of fourth graders face challenges in interpreting these signs, and traditional teaching methods prove ineffective in capturing their interest. The research investigates the efficacy of Educandy, an interactive game-based learning tool, in improving students' understanding of traffic regulations. Employing a Research and Development (R&D) framework with the ADDIE model, the study engaged 24 fourth-grade students from SDN Karet 01 Jakarta Selatan. Learning outcomes were measured using a pretest-posttest design, alongside student surveys to evaluate engagement and feedback. Results indicated significant progress, with average scores increasing from 74.79 (pretest) to 90.83 (posttest), and an N-Gain score of 63.74%, reflecting moderate effectiveness. Statistical analysis (paired t-test, p < 0.001) validated Educandy's positive influence. The findings suggest that interactive platforms like Educandy can enhance both learning performance and student motivation, though combining them with other instructional strategies is advisable for deeper understanding. This research underscores the value of digital solutions in advancing traffic sign education and promoting road safety awareness among young learners.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, R., & Setyawan, A. (2022). Pemanfaatan Media Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Membaca. Jurnal Teknologi Pendidikan.

Anderson, R. C., Hiebert, E. H., Scott, J. A., & Wilkinson, I. A. G. (1985). Becoming a Nation of Readers. Washington, DC: The National Institute of Education.

OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. Paris: OECD Publishing.

Sanjaya, W. (2011). Strategi Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Snow, C. (2002). Reading for Understanding: Toward a Research and Development Program in Reading Comprehension. Santa Monica, CA: RAND Corporation.

Suparman, A. (2014). Desain Instruksional Modern: Panduan Para Pengajar dan Inovator Pendidikan. Jakarta: Erlangga.

Tilaar, H. A. R. (2002). Perubahan Sosial dan Pendidikan: Pengantar Pedagogik Transformatif untuk Indonesia. Jakarta: Grasindo.

UU No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Yuliana, D., & Diah, A. (2023). Efektivitas Media Educandy dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar.

Zaviti, M., et al. (2020). Kendala Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar dan Alternatif Solusinya. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan.

Sari, R. N., & Maulida, A. (2021). Pemanfaatan Teknologi dalam Pembelajaran Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 45–52.

Huda, M., & Astuti, D. (2022). Game-Based Learning pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar Menggunakan Educandy. Jurnal Inovasi Pendidikan, 8(2), 121–129.

Rahmawati, I., & Setiawan, A. (2023). Interaktivitas Media Educandy dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(1), 63–72.

Wulandari, D., & Prasetyo, M. (2020). Efektivitas Media Berbasis Permainan Terhadap Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Interaktif, 9(3), 33–40.

Yuliana, N., & Hartati, S. (2023). Visualisasi Materi Abstrak dalam Pembelajaran Rambu Lalu Lintas melalui Media Interaktif. Jurnal Pendidikan Karakter, 14(1), 87–95.

Putri, R., & Wulandari, F. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Educandy dalam Pembelajaran Interaktif di SD. Jurnal Inovasi Pembelajaran Dasar, 7(2), 112–118.

Lestari, S., & Nugroho, T. (2021). Tantangan Implementasi Media Pembelajaran Digital di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 10(2), 99–107.

Maulana, D., & Fitriani, E. (2022). Analisis Kelebihan dan Keterbatasan Platform Educandy dalam Pengembangan Kemampuan Kognitif. Jurnal Media Pembelajaran, 15(1), 50–58.

Santoso, A., & Ananda, B. (2020). Pemahaman Rambu Lalu Lintas pada Pengendara dan Pejalan Kaki. Jurnal Keselamatan Jalan, 5(1), 23–30.

Putra, C. D. (2019). Rambu Lalu Lintas sebagai Alat Komunikasi Visual. Jurnal Teknik Transportasi, 6(2), 45–51.

Nurain, F. (2021). Kompetensi Bahasa dan Simbol Lalu Lintas. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(3), 77–85.

Prasetyo, Y., & Wicaksana, D. (2018). Pendekatan Kontekstual dalam Pendidikan Lalu Lintas. Jurnal Pendidikan Tematik, 4(2), 12–20.

Septyanti, R., Santika, A., & Rahayu, P. (2022). Efektivitas Media Interaktif untuk Rambu Lalu Lintas. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1), 88–96.

Fauzi, M., & Rifandi, H. (2021). Kesalahan Interpretasi Rambu pada Pengguna Jalan. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 9(4), 102–110.

Hidayat, R., & Lestari, S. (2021). Minimnya Sosialisasi Rambu Lalu Lintas pada Anak. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 15(2), 43–50.

Wijaya, B., & Susanti, N. (2022). Pembelajaran AR dalam Pendidikan Lalu Lintas. Jurnal Inovasi Pendidikan, 11(3), 150–160.

Rizki, T. (2023). Gamifikasi dan Pemahaman Remaja Terhadap Rambu. Jurnal Media Pembelajaran, 13(1), 27–34.

Amalia, R., & Dewi, F. (2020). Etnopedagogi dalam Pendidikan Keselamatan Jalan. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(2), 59–68.

Kusuma, I., & Rahman, M. (2021). Integrasi Teknologi dan Budaya dalam Pendidikan Lalu Lintas. Jurnal Pendidikan Inklusif, 6(1), 110–118.

ry, D., Jacobs, L.C., Sorensen, C., & Walker, D.A. (2010). Introduction to Research in Education. Wadsworth Cengage Learning. (Desain pretest-posttest satu kelompok sebagai metode untuk mengukur efektivitas intervensi pembelajaran).

Hidayat, A., & Susanti, R. (2021). "Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa." Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 45-52.(Menjelaskan penggunaan media interaktif dengan desain pretest-posttest untuk meningkatkan hasil belajar).

Nugraha, I., & Sari, R.P. (2019). "Pengaruh Media Educandy terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa." Jurnal Teknologi Pendidikan, 21(2), 123-130. (Menjelaskan penggunaan media Educandy dan evaluasi melalui pretest dan posttest).

Fariq, A. (2011). Perkembangan dunia konseling memasuki era grobalisasi. Pedagogi, II Nov 2011(Universitas Negeri Padang), 255-262.

Downloads

Published

2025-12-17

Most read articles by the same author(s)