PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS EDUCANDY MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA SISWA KELAS IV SD NEGERI 233 PALEMBANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.28497Keywords:
Keywords: ADDIE, Educandy Learning Media, IndonesianAbstract
This study aims to develop Educandy-based learning media on the material of Origin Chapter 7 of grade IV elementary school that is valid and practical. This research is an R&D study using the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The data collection technique used is a student response questionnaire. The results of data analysis in this study indicate that the Educandy-based learning media developed with a very valid category based on the validation questionnaire from the validator consisting of 2 lecturers and 1 teacher of SD 233 Palembang which is assessed from all aspects, namely media, language and materials with a percentage obtained 97.91%. Educandy-based learning media developed with a very practical category based on student repos questionnaires obtained a percentage of 94,69% (one to one) and 94,60% (small group). And the results of the overall student questionnaire responses obtained a percentage of 92,63%. Thus it can be concluded that the development of Educandy-based media is declared valid and practical.Downloads
References
Abidin, Y., Aljamaliah, N. M., Rakhmayanti, F., & Anggraeni, D. (2022). Strategi pembelajaran bahasa indonesia dengan menggunakan Educandy di kelas v sd. jurnal kajian penelitian dan pendidikan dan pembelajaran, hal 1237, Vol 6, DOI : https://doi.org/10.35568/naturalistic.v6i2.1789.
Abidin, Y., Aljamaliah, N. M., Rakhmayanti, F., & Anggraeni, D. (2022). Strategi pembelajaran bahasa indonesia dengan menggunakan Educandy di kelas V SD. jurnal kajian penelitian dan pendidikan dan pembelajaran, hal 1236, Vol 6, DOI : https://doi.org/10.35568/naturalistic.v6i2.1789.
Adu, j. p., nenohai, j. m., & rimo, i. h. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematikaberbasis Android Menggunakan Smart Apps Creatorpada Materi Pola Bilangan. jurnal matematika dan pendidikan matematika, hal 78. Vol 3, DOI : https://doi.org/10.35508/fractal.v3i1.7076.
Boja, N. (2023). Media Educandy Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Inggris Di Sd Negeri 6 Boja. IJES, hal 156-166.
Donna, r., egok, a. s., & febriandi, r. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Powtoon pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. jurnal basicedu, hal 3803, Vol 5, DOI:https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1382
Fatirul, A. N., & Walujo, D. A. (2021). metode penelitian pengembangan bidang pembelajaran. Tanggerang Selatan: Pascal Books.
Fitriyani, a., rofian, & putriyanti, l. (2023). Kepraktisan media Monopoli Puisi (Monopus) Dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Sendika, hal 13, Vol 04.
Fitriyani, a., rofian, & putriyanti, l. (2023). Kepraktisanmedia Monopoli Puisi (Monopus) Dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Sendika, hal 14, Vol 04.
Ifliadi, I., Prasetyo, I., Suhaidi, Mendrofa, L. I., & Kurniawan, A. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Educandy di sekolah dasar. prosiding seminar nasional keguruan dan pendidikan,hal 96, Vol 1, DOI : https://doi.org/10.36088/islamika.v3i
Ismawati, d., & prasetyo, i. (2021). Efektivitas Pembelajaran Menggunakan Video Zoom Cloud Meeting pada Anak Usia Dini Era Pandemi Covid-19. jurnal pendidikan biologi indonesia, hal 669, Vol 5, DOI : :10.31004/obsesi.v5i1.671.
Jaya, I. L. (2020). metode penelitian kuantitatif dan kualitatif. Yogyakarta: Anak hebat indonesia.
Khairita, M. N., Ratnawati, & Febriani, I. (2022). pengembangan e-modul berbantu canva pada mata pelajaran bahasa indonesia materi asal usul pada kurikulum merdeka kelas iv sekolah dasar. ikatan alumni pgsd unars, hal 149, Vol 13, DOI : https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v13i1.3089.
kususmawati, e. r. (2021). Efektivitas Media Game Berbasis Scratch Pada Pembelajaran Ipa Sd Kelas Iv. Jurnal Basicedu, Vol 06, DOI : https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2220.
Munisah, E. (2020). Pengelolaan Media Pembelajaran Sekolah Dasar. Edukasi Lingau Sastra, hal 23.
Natalia, Wahid, S., & Muchyidin, A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Menggunakan Aplikasi Educandy untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, hal 46, Vol 02, DOI : https://doi.org/10.24176/anargya.v7i1.12742.
Palyanti, M. (2023). Media Pembelajaran Asik dan Menyenangkan untuk Meningkatkan MotivasiBelajar Mahasiswa dalam Mata Kuliah Bahasa Indonesia. Innovative Education Journal, hal 1015, Vol 5,DOI: https://doi.org/10.51278/aj.v5i2.859.
Pratama, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajarab Diaroma pada Materi Bersikap Toleran dalam Keberagaman Sosial Budaya Masyarakat pada Kelas V Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 5767-5778.
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling, hal 7911, Vol 04, DOI: https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9498.
Rohman, A., Asbari, M., & Rezza, D. (2024). Teknologi. Journal Of Information Systems And Management, hal 6.
S, A. P., & Hartono, W. J. (2023). Pentingnya Penggunaan Bahasa Indonesia Di Perguruan Tinggi. Jotika Journal in Education, hal 61, Vol 02, DOI : https://doi.org/10.56445/jje.v2i2.84.
Sulistyorini, & Listiadi, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Ispring Suite 10 Berbasis Android pada Materi Jurnal Penyesuaian di SMK. Jurnal Ilmu Pendidikan, hal 2117, Vol 04, DOI : https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2288
Suryana, C., & Iskandar, S. (2022). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Menerapkan Konsep Merdeka Belajardi Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, hal 7319, Vol 06, DOI : https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3485
Taufiq, R., Prianggodo, D. Y., Sugiani, Y., & Andini, N. (2023). penggunaan metode prototype pada pengembangan sistem informasi imunisasi posyandu. Jurnal Informatika Universitas Muhammadyah Tanggerang, hal 433, Vol 07, DOI : http://dx.doi.org/10.31000/jika.v7i4.9329
Ulya, M. (2021). Penggunaan Educandy Dalam Evaluasi pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, hal 57, Vol 01, DOI : http://dx.doi.org/10.31000/lgrm.v10i1.4089.
Wati, S., Fitriani, A., & Wardoyo, W. (2023). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Materi Sistem Rangka Manusia dan Alat Indra Manusia di kelas IV SD Inpres 1 Kabupaten Sorong. Junal Papeda, vol.5 no.1 hal. 19-20 DOI: 10.36232/jurnalpendidikandasar.v5i1.3351
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam proses Belajar Mengajar. Journal on Education, hal 3928, Vol 05, DOI: https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074
Zakiya, R. S., & Kurniasari, R. (2021). Pengaruh Media Game Educandy Terhadap Pengetahuan Hipertensi Pada Remaja di Desa Telaga Murni. jurnal Gizi Dan Kuliner, hal 1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.