PENGEMBANGAN MEDIA FIPBOOK DIGITAL PADA MATERI INDONESIAKU KAYA RAYA KELAS V SD

Authors

  • Lia Rohayani Universitas PGRI Palembang
  • Marhamah Universitas PGRI Palembang
  • Puji Ayurachmawati Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.28487

Keywords:

Keywords: ADDIE, R&D, Digital Flipbook Media

Abstract

This researcher aims to produce a digital flipbook media on the Material Indonesiaku Kaya Raya which is valid and practical for fifth grad students of SD Negeri 90 Palembang. The type of research used is R&D and uses the ADDIE model which consists of Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The data collction teacniques used are observation, questionnaires and documentation. Based on the result of the research of the digital flipbook media validator expert that wa developed, it obtained a validity level of 85,8% categorized as “Very Valid”. Then the practicality test of the teacher questionnaire response obtained a result of 93,3% categorized as “Very Practical”, the one to one student questionnaire response obtained a result of  90% categorized as “Very Practical”, the small group student v questionnaire response obtained a result of 91% categorized as “Very Practical”,and the large group student questionnaire response obtained a result of  90,1% categorized as “Very Practical”.    

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, F., & Mustika, D. (2021). Problematika Guru Dalam Menerapkan Media Pada Pembelajaran Kelas Rendah Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2008–2014.

Andriani, R., Hunaifi, A. A., & Damariswara, R. (2023). Pengembangan Media Flipbook Digital Berbasis Kearifan Lokal Kediri Pada Materi Mencermati Tokoh Yang Terdapat Pada Cerita Fiksi Kelas IV Sekolah Dasar. Social: Jurnal Inovasi Pendidikan IPS,

Budiwati, R., Budiarti, A., Muckromin, A., Hidayati, Y. M., & Desstya, A. (2023). Analisis Buku IPAS Kelas IV Kurikulum Merdeka Ditinjau dari Miskonsepsi. Jurnal Basicedu, 7(1), 523–534.

Ervia, E., Harahap, R. D., & Chastanti, I. (2024). Analisis Perkembangan Kurikulum Biologi dari kurikulum 1984 Sampai dengan Kurikulum Merdeka. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 927–936.

Hasan, H. (2022). Pengembangan Sistem Informasi Dokumentasi Terpusat Pada Stmik Tidore Mandiri. Jurasik (Jurnal Sistem Informasi Dan Komputer), 2(1), 23–30.

Lufri, M. S. (2020). Metodologi Pembelajaran: Strategi, Pendekatan, Model, metode pembelajaran. CV. IRDH: Malang.

Mutmainna, M., Musdar, M., & Kadir, M. R. (2022). Pengembangan Media Flipbook Dalam Pembelajaran Fisika. Phydagogic: Jurnal Fisika Dan Pembelajarannya, 5(1), 56–65.

Pangestu, R. S., Wardani, K., Cahyandaru, P., & Setyawan, A. D. (2024). Pengembangan Media Flipbook Digital untuk Meningkatkan Budaya Literasi pada Pembelajaran IPAS Kelas IV SD Negeri Bhayangkara Yogyakarta. Authentic Education, 1(1), 26–39.

Purnamadewi, D. U., & Wiyasa, I. K. N. (2022). Pengembangan Media Flip Book Digital Berbasis Discovery Learning Materi Sistem Pencernaan Manusia Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(2), 490–495.

Qurratha‘Aina, A., Jannah, M., Nurhasanah, S., Anggraeni, F., & Rafli, M. F. (2023). Pengembangan Media Ajar Digital Berbantu Flipbook Pada Mata Pelajaran IPAS Untuk Siswa Kelas IV SD. Cendikia: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 1(4), 117–121.

Rahmawati, F., & Atmojo, I. R. W. (2021). Analisis media digital video pembelajaran abad 21 menggunakan aplikasi canva pada pembelajaran IPA. Jurnal Basicedu, 5(6), 6271–6279.

Rahmawati, T. I. N., Fajriyah, K., & Ysh, A. Y. S. (2022). pengembangan media flipbook berbasis kearifan lokal kabupaten jepara tema 8 subtema 3 kelas IV di sekolah dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(1), 647–658.

Rayanti, N., Ichiana, N. N., & Hasan, R. (2022). Analisis Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Matematika Kelas X. Alauddin Journal of Mathematics Education, 4(1), 13–20.

Setiawan, N. C. E., Dasna, I. W., & Muchson, M. (2020). Pengembangan Digital Flipbook untuk Menfasilitasi Kebutuhan Belajar Multiple Representation pada Materi Sel Volta. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 8(2), 107–115.

Shomad, M. A., & Rahayu, S. (2022). Efektivitas Komik Sebagai Media Pembelajaran Matematika. Journal of Technology, Mathematics and Social Science, 2(2), 1–5.

Sugiyono, Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta , CV.

Downloads

Published

2025-08-04