ANALISIS KEPRAKTISAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ISPRING UNTUK MATA PELAJARAN IPAS DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Siti Muliatul Afifah Universitas PGRI Ronggolawe Tuban
  • Sumadi Universitas PGRI Ronggolawe Tuban

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.28403

Keywords:

Practicality, Interactive Media, iSpring, IPAS.

Abstract

This study aims to analyse the practicality of iSpring-based interactive learning media in Natural and Social Sciences (IPAS) learning in primary schools. Interactive media is considered an innovative learning solution that can provide a more engaging and meaningful learning experience. This study was conducted using a quantitative descriptive approach. The instrument used was a practicality questionnaire distributed to teachers and students. The results of the data analysis indicate that iSpring media received very high ratings in terms of ease of use, time efficiency, visual appeal, and support for achieving learning objectives. The average practicality percentage reached 99%, categorised as ‘very practical.’ This media was also found to assist teachers in presenting material more clearly and facilitate students' understanding of IPAS learning concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2019). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik.

Dini Wulandari, D. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia (JPBSI), 4.

Fatmawati, A. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Konsep Pencemaran Lingkungan Menggunakan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah untuk Siswa SMA Kelas X. EduSains, 4(2), 94–103. https://doi.org/https://doi.org/10.23971/eds.v4i2.512

Firdha, N., & Zulyusri, Z. (2022). Penggunaan iSpring Dalam Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 6(1), 101–106. https://doi.org/10.33369/diklabio.6.1.101-106

Irma Sofiasyari, Isna Amanaturrakhmah, & Aan Yuliyanto. (2023). Kepraktisan Pengembangan Media Ajar IPS Berbasis Video Interaktif. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1789–1798. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7542

Kemendikbud. (2022). Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS) SD-SMA. Merdeka Mengajar. https://guru.kemdikbud.go.id/kurikulum/referensi-penerapan/capaian-pembelajaran/sd-sma/ilmu-pengetahuan-alam-dan-sosial-ipas/

M. Biondy Dami Pratama. (2018). Penerapan Augmented Reality Untuk Media Pembelajaran Perangkat Keras Komputer Berbasis Android.

Mashuri, S. (2019). Media Pembelajaran Matematika (D. Novidiantoko (ed.); Pertama). Deepublish.

Moore, C. (2010). Teaching digital natives: Partnering for real learning. International Journal for Educational Integrity, 6(2), 74–76. https://doi.org/10.21913/ijei.v6i2.707

Munawir, M., Rofiqoh, A., & Khairani, I. (2024). Peran Media Interaktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran SKI di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal AL-AZHAR INDONESIA SERI HUMANIORA, 9(1), 63–71.

Nugroho, A., & Trisniawati, T. (2023). Peningkatan Kerjasama Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Kelas IV SD Negeri Bangunharjo. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru, 2(1), 443–450.

Panjaitan, S. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Melalui Media Gambar Pada Siswa Kelas Iia Sdn 78 Pekanbaru. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 252. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v6i1.4105

Raden Vina Iskandya Putri1, T. A. R. (2023). “Бсп За България” Е Под Номер 1 В Бюлетината За Вота, Герб - С Номер 2, Пп-Дб - С Номер 12. Peran Kepuasan Nasabah Dalam Memediasi Pengaruh Customer Relationship Marketing Terhadap Loyalitas Nasabah, 2(3), 310–324.

Sakti, A. A. (2020). Pengembangan Media Evaluasi Menggunakan Aplikasi Ispring Suite 8.0 pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas VII SMP Negeri 1 Tanete Riaja. 1–155. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23960/J-Simbol/v10i2.2022.02

Sawitri, J. I., Novita, T., Karo, B., Mutiara, C., & Barus, B. (2024). Meningkatkan Kualitas Pembelajaran dengan Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif Improving the Quality of Learning by Using Interactive Learning Media. 1, 96–102.

Suhelayanti, Z, S., & Rahmawati, I. (2023). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Sosial (IPAS). In Penerbit Yayasan Kita Menulis.

Suyuti, S., Ekasari Wahyuningrum, P. M., Jamil, M. A., Nawawi, M. L., Aditia, D., & Ayu Lia Rusmayani, N. G. (2023). Analisis Efektivitas Penggunaan Teknologi dalam Pendidikan Terhadap Peningkatan Hasil Belajar. Journal on Education, 6(1), 1–11. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2908

Tondang, B., Simarmata, G. L., & Giawa, S. J. (2025). Kurangnya Media Pembelajaran IPA di SDN 060863 Kec . Medan Timur , Kota Medan. 9, 8115–8118.

Widiana, I. W. (2016). Pengembangan Asesmen Proyek Dalam Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(2), 147. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v5i2.8154

Yuningsih, H., & Haeruddin, H. (2024). Peran Penggunaan Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran PAI di SDN 018 Balikapapan Barat. Journal of Educational Research and Practice, 2(2).

Downloads

Published

2025-07-09