Pendekatan TPACK Berbasis Media Digital dan Strategi Deep Learning dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Materi Gagasan Utama Kelas V SDN Sumberlaseh 1
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.28394Keywords:
TPACK, deep learning, main ideaAbstract
This study aims to improve students' ability to identify the main idea through the implementation of the Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) approach based on digital media, integrated with a deep learning strategy. The research was conducted in two cycles consisting of the stages of planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of the study were 20 fifth-grade students at SDN Sumbertlaseh 1 in Bojonegoro Regency. Data collection techniques included tests and observations. The test was administered in three stages: pretest, posttest cycle I, and posttest cycle II, using 20 multiple-choice questions based on Indonesian language competence indicators. The results showed an increase in the average score from 3.25 (pretest), to 11.05 (posttest I), and increased further to 17.20 (posttest II). Classical completeness improved from 0% to 5%, and exceeded 70% by the end of the second cycle. These results demonstrate that the TPACK approach combined with deep learning strategies is effective in enhancing students’ understanding of main ideas in reading texts.Downloads
References
DAFTAR PUSTAKA
Adnyana, I. K. (2024). Implementasi Pendekatan Deep Learning dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Retorika Vol., 1-14.
Aryanti, N. N. (2021). Efektifitas Google Form Sebagai Media Evaluasi Di Masa Pandemi. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 329-342. Retrieved from http://jayapanguspress.penerbit.org/index.php/cetta
Barokah, N., & Mahmudah, U. (2021). Transformasi Pembelajaran Matematika SD Melalui Deep Learning : Strategi untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi. Bilangan : Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian dan Angkasa, 21, 48-61.
C. Herring, M., Koehler, M. J., Mishra, P., Rosenberg, V. M., & Teske, j. (2016). Handbook of technological pedagogical content knowledge (TPACK) for educators: Second edition. New York: Routledge. doi:10.4324/9781315771328
Guswita, R. (2024). Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK) yang bertujuan untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam memahami gagasan utama melalui penerapan pendekatan Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) berbasis media digital yang dipaduk. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi (JIPTI), 15(1), 37-48. doi:https://doi.org/10.52060/pti.v5i1.1817
Hanik, E. U., Puspitasari, D., Safitri, E., Firdaus, H. R., Pratiwi, M., & Innayah, R. N. (2022). Integrasi Pendekatan TPACK (Technological, Pedagogical, Content Knowledge) Guru Sekolah Dasar SIKL dalam Melaksanakan Pembelajaran Era Digital. JEID: Journal of Educational Integration and Development, 2(1), 15-27. doi:10.55868/jeid.v2i1.97
Janah, E. F. (2025). Konsep dan Implementasi TPACK pada Pembelajaran di Sekolah Dasar. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(2), 348. doi:10.20961/jkc.v10i2.65655
Jannah, W. N., & Rahman. (2021). Peranan Technological Pedadogical Contents Knowledge (Tpack) Dalam Kreativitas Menyusun Perangkat Pembelajaran. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 13(1), 153-161. doi:10.17509/eh.v13i2.30423
Juliantari, N. K. (2025). Kreativitas Pembelajaran Bahasa dengan Pendekatan Deep Learning. SANDIBASA III (Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia) E-ISSN:, 3(1), 188-198.
Kadarismanto, & Sari, K. P. (2025). Konsep Deep Learning Sebagai Pilar Dalam Strategi Pendidikan Berkualitas. Pedagogia Jurnal Keguruan Dan Kependidikan, 2, 11-19.
Lestari, A. D., Amalia, S., Baidawi, F., & AR, M. M. (2025). PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL DALAM SISWA PADA PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR. Zaheen : Jurnal Pendidikan, Agama dan Budaya, 1(April), 36-47.
Nurdin, F. A., Faisal, M., & Daeng, A. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Pendekatan Technological Pedagogical Content Knowledge ( TPACK ) Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV SD Inpres BTN IKIP 1 Kota Makassar. Jurnal Lempu, 1(3), 250-256.
Rahayu, R., Iskandar, S., & Abidin, Y. (2022). Inovasi Pembelajaran Abad 21 Dan Penerapannya Di Indonesia Restu. Jurnal Basicedu, 2099-2104.
Rahmawati, S., Sarwi, & Sudarmin. (2024). DAMPAK LITERASI PADA KEMAMPUAN BERKOMUNIKASI : TINJAUAN LITERATUR. ELEMENTAR : Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 120-134.
Rizkyanfi, M. W., Simorangkir, A. S., & Afidah, N. N. (2022). Pembelajaran Bahasa Indonesia Jarak Jauh Bagi Bipa Anak Berbasis Konsep Hipermedia. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1616-1625. doi:10.31949/jcp.v8i4.3680
Stefani, Elva, N., & Sumiati, C. (2021). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) Berbasis TPACK di Kelas V SDN 07 Pandam Gadang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3255-3260. doi:10.31004/jptam.v5i2.1379
Sudijono, A. (2018). Pengantar Evaluasi Pendidikan. RajaGrafindo Persada.
Yarshal, D., Hts, D. H., & Rezeki, U. S. (2024). Implementasi Pendekatan TPACK Dalam Pembelajaran Pada Muatan PKn Kelas V SD IT Darussalam Delitua. Jurnal Pendidikan West Science, 2(2), 140-145.
Zamani, D. A., & Hamami, T. (2023). Pendekatan TPACK dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Shibghoh: Prosiding Ilmu Kependidikan UNIDA Gontor, 2, 342-344.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.