STRATEGI GURU DALAM MENGATASI KEJENUHAN PESERTA DIDIK PADA PROSES PEMBELAJARAN PAI DI SDN 7 BANAWA SELATAN

Authors

  • Nur Salsabila Nur Salsabila UIN Datokarama Palu
  • Suharnis UIN Datokarama Palu
  • Firdiansyah Alhabsyi UIN Datokarama Palu

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.28371

Keywords:

beginning reading ability, whole language model reading aloud type, elementary education

Abstract

(1)Several factors contribute to students' boredom in the Islamic Religious Education (PAI) learning process in Grade IV at SDN 7 Banawa Selatan, including the lack of variation in teaching methods, the learning process being confined to the classroom, an unchanging learning environment, and prolonged mental tension during lessons. (2) The strategies employed by teachers to overcome student boredom in the PAI learning process in Grade IV at SDN 7 Banawa Selatan include direct instruction strategies, indirect instruction strategies, interactive instruction strategies, and independent learning strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akhsinatul, O. :, Universitas, K., Asy’ari Jombang, H., & Rohman, F. (2023). IMPROVING THE QUALITY OF ISLAMIC CULTURAL HISTORY LEARNING: Teacher strategy at Madrasah Aliyah Salafiyah Syafi’iyah Tebuireng Jombang. Journal of Islamic Education and Pesantren, 3(1), 1–14. https://ejournal.unhasy.ac.id/index.php/jiep/article/view/4145

Disman, M., & Rudin, A. (2020). FAKTOR-FAKTOR PENYEBAB KEJENUHAN BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INGGRIS. Jurnal Ilmiah Bening : Belajar Bimbingan Dan Konseling, 5(2). https://doi.org/10.36709/bening.v5i2.13356

Hasliah. (2020). Upaya Menurunkan Kejenuhan Belajar Melalui Bimbingan Kelompok Teknik Games pada Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Parepare. Al-Ibrah, IX(1), 125–155.

Illahi, N. (2020). PERANAN GURU PROFESIONAL DALAM PENINGKATAN PRESTASI SISWA DAN MUTU PENDIDIKAN DI ERA MILENIAL. Jurnal Asy-Syukriyyah, 21(1). https://doi.org/10.36769/asy.v21i1.94

Khoirun Nisah Lubis, Nurmala Sari, & Gusmaneli Gusmaneli. (2024). Konsep Dasar Strategi Pembelajaran Langsung (Direct Instruction). Guruku: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(2), 60–70. https://doi.org/10.59061/guruku.v2i2.638

Mardawani. (2020). Praktis Penelitian Kualitatif Teori Dasar Analisis Data Dalam Perspektif Kualitatif. In Deepublish (Vol. 3, Issue 6).

Mutafaridho, I. H. L., & Purwowidodo, A. (2024). Mengatasi Kejenuhan Belajar (Burn Out) Peserta Didik Melalui Strategi Pembelajaran Guru di MI Raudlatut Tholabah Kranding Mojo Kediri. Al Madrasah Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiya, 8(3), 1181. https://doi.org/10.35931/am.v8i3.3575

Nesrimawati Hulu, & Ridolfroa Manggoa. (2022). STRATEGI GURU PAK MENGATASI KEJENUHAN PROSES BELAJAR PESERTA DIDIK DI SMA PELITA NGABANG. Coram Mundo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 3(1). https://doi.org/10.55606/corammundo.v3i1.16

Ningsih, D., Aprison, W., & Salmiwati, J. (2022). Strategi Guru Dalam Mengatasi Kejenuhan Belajar Pai Pada Siswa Kelas Xi Di Sman 1 Tigo Nagari Kabupaten Pasaman. Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(3).

Oishi, I. R. V. (2020). Pentingnya Belajar Mandiri Bagi Peserta Didik Di Perguruan Tinggi. Jurnal IKRA-ITH Humaniora, 4(2).

Ramadhani, O. R., Rahmawati, V., & Setyawan, A. (2022). Pengaruh Kejenuhan Terhadap Konsentrasi Belajar dan Cara Mengatasinya pada Peserta Didik di SDN 1 Pandan. JURNAL PANCAR: Pendidik Anak Cerdas Dan Pintar, 6(2).

Rohman, T. dan deni setyadi N. (2020). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Mata Pelajaran PAI di SMK Diponegoro Salatiga. Tarbawi, 05(02).

Syahfitri, R. A., Azmi, S., & Lubis, S. P. (2022). Kejenuhan Belajar : Dampak dan Pencegahan. Jurnal Generasi Tarbiyah: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2).

Downloads

Published

2025-09-01