MANAJEMEN STRATEGIK DALAM SISTEM PENDIDIKAN: STUDI KASUS UPTD SD NEGERI JILATAN ALUR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.28350Keywords:
strategic management, primary schools, principal leadership, educational planningAbstract
Strategic management is an important approach to improving the effectiveness of education governance, especially in resource-constrained schools. This study aims to analyze the implementation of strategic management in UPTD SD Negeri Jilatan Alur in the context of primary schools in remote areas. The method used is a qualitative approach with a case study, through interviews, observations and document analysis of the principal, teachers and school committee. The results showed that despite not having a formal strategy document, the school carries out management intuitively through a culture of gotong royong and shared reflection. The conclusion of this study is that schools have great potential to implement education strategies more systematically if supported by training and active involvement of all stakeholdersDownloads
References
Ashidiq, M., & Mulyono, R. (2023). Manajemen Berbasis Sekolah Dalam Mengoptimalkan Bakat Volly Di SDN Jati Semanu. Risalah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 9(2), 639–649.
Hanim, Z., Monica, M. V., Yulia, H., & Bustami, M. R. (2022). Pendampingan Penyusunan Perencanaan Manajemen Strategis dan Aksi Pengembangan SMK Menjadi Pusat Keunggulan. Communio: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 7–16.
Hasanah, R. (2024). Perencanaan strategis kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru PAUD. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 12(1), 55–68.
Hulopi, A. R., & Suking, A. (2025). MANAJEMEN SEKOLAH TERPENCIL. Equity In Education Journal, 7(1), 1-7.
Jalaludin, Nyoman, N. A., & Sudana, I. M. (2023). PERAN KEPALA MADRASAH DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN MELALUI MANAJEMEN BERBASIS MADRASAH DI SD NEGERI KUBANGPARI 02 KECAMATAN KERSANA KABUPATEN BREBES Jalaludin1, Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9(5)
Maria, R., & Hadiyanto, H. (2021). Urgensi Perencanaan Strategis dalam Meningkatkan Pengembangan dan Mutu Pendidikan. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2012-2024.
Musnaeni. (2022). Pentingnya Manajemen Strategi Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan, 2(2), 98–104.
Rahman, M. R. A., & Darmiyanti, A. (2022). Strategi Kepemimpinan Kepala Madrasah Meningkatkan Mutu Pendidikan di Masa Covid-19. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1349–1358.
Setyaningsih, D. (2022). Implementasi Manajemen Strategi Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Pedagogika, 24-34.
Shafira, D., Aditya, F. A., Anggia, I. R., Putri, N. N. K., Hanif, S. A., & Prihantini, P. (2025). Tantangan dan Solusi dalam Pengelolaan Pendidikan Modern. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 6(1), 868–879.
Sholeh, M. I. (2023). Transparansi dan akuntabilitas dalam membangun citra positif melalui manajemen pendidikan yang berkualitas. Tadbiruna, 3(1), 43-55.
Suriono, Z. (2021). Analisis SWOT dalam Identifikasi Mutu Pendidikan. ALACRITY: Journal of Education, 1(3), 94–103.
Syafarina, L., Mulyasa, E., & Koswara, N. (2021). Strategi manajerial penguatan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(4), 2036-2043.
Tamam, H., Hasan, & Mubah. (2020). Pengelolaan pembelajaran di Sekolah Menengah Pertama Al-Faqih Sumber Nyamplong Kowel Pamekasan. Eduprof: Jurnal Pendidikan Profesi, 12(2), 145–155.
Turmidzi, I., & Istianah. (2024). Implementasi Perencanaan Strategis Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Madrasah. Jurnal Niara, 16(3), 606–613
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.