PENGEMBANGAN LKPD BERBASIS PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP PESERTA DIDIK PADA MATERI OPERASI HITUNG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.28248Keywords:
student worksheet (LKPD), conceptual understanding, problem based learningAbstract
This study aims to develop a Student Worksheet (LKPD) based on Problem-Based Learning (PBL) for addition and subtraction material for Grade 1 students at SDN 43 Talang Ubi. The research employed the ADDIE development model, which includes the stages of analysis, design, development, implementation, and evaluation. Expert validation results indicated that the developed LKPD has a high level of validity in terms of content feasibility (0.875), media (0.847), and graphical design (0.938). The implementation of the LKPD in the classroom showed an increase in students’ average scores from 63.07 (pretest) to 72.67 (posttest), indicating a significant improvement in mathematical concept comprehension. The PBL-based LKPD was found to be effective in enhancing student engagement and understanding of basic arithmetic operations and can serve as an innovative and enjoyable alternative learning medium to support mathematics education in elementary schools.Downloads
References
Abadi, M., Marzuki, D., Rahmadani, S., Fajrin, M., Pebrianti, A., Afifah, & Juliarti, R. (2021). Efektivitas Kepatuhan Terhadap Protokol Kesehatan Covid-19 pada Pekerja Sektor Informal di Kota Makasar. Uwais Inspirasi Indonesia.
Ginting, C. B., Friska, N., & Harahap, J. Y. (2025). PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA ANAK UNTUK ASPEK PERKEMBANGAN KOGNITIF ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK HARAPAN IBU KEC. MEDAN LABUHAN. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 11(1).
Hanipah, S. (2023). Analisis Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Memfasilitasi Pembelajaran Abad Ke-21 Pada Siswa Menengah Atas. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia (JUBPI), 1(2), 264–275.
Hasibuan, A. R. G., Amalia, A., Resky, M., Adelin, N., Muafa, N. F., & Zulfikri, M. A. (2024). Prinsip Pembelajaran Kurikulum Merdeka (Tinjauan Holistik Paradigma Ki Hajar Dewantara Sebagai Pendekatan). NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 663–673. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2287
Khaidir, F., Amran, A., & Noor, I. A. (2023). Peningkatan Kualitas Pendidikan Dasar Melalui Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar dalam Mewujudkan Suistanable Developments Goal’s. Attadib: Journal of Elementary Education Vol.7, 7(2), 1–27.
Nuriah, S., Hasanah, S. S., & Siswoyo, A. A. (2025). IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN PBL BERBANTUAN ASESMEN PROJEK UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP BANGUN DATAR PADA SISWA. Jurnal Media Akademik, 3(1), 532–538.
Permatasari, K. G. (2021). Problematika pembelajaran matematika di sekolah dasar/ madrasah ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 17(1), 68–84. http://www.jurnal.staimuhblora.ac.id/index.php/pedagogy/article/view/96
Sudiarta, I. W., Diputra, G. N. O., Nayun, I. W., & Sutanaya, I. B. A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Matematika Secara Daring Di Masa Pandemi Covid -19 Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Siswa. Suluh Pendidikan, 19(1), 29–44.
Susianita, R. A., & Riani, L. P. (2024). Pendidikan Sebagai Kunci Utama Dalam Mempersiapkan Generasi Muda Ke Dunia Kerja Di Era Globalisasi. Prosiding Pendidikan Ekonomi, 1–12.
Yulianasari, N., Salsabila, L., Maulidina, N., & Maula, L. H. (2023). Implementasi Etnomatematika sebagai Cara untuk Menghubungkan Matematika dengan Kehidupan Sehari-hari. SANTIKA : Seminar Nasional Tadris Matematika, 3, 462–472.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.