PENINGKATAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DENGAN MENGEMBANGKAN LKPD BERBASIS PROBLEM BASED LEARNING (PBL) KELAS 2 SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.28196Keywords:
critical thinking, LKPD, teaching material development, problem based learning, elementary schoolAbstract
This study aims to develop a Problem Based Learning (PBL)-based Student Worksheet (LKPD) to enhance the critical thinking skills of second-grade elementary students in the topic of subtraction 1–10. The development followed the ADDIE model, consisting of analysis, design, development, implementation, and evaluation stages. The analysis revealed that students’ critical thinking skills were still low, with most scoring below the high category. The developed LKPD was tailored to the characteristics of second graders and systematically designed based on the PBL syntax. The implementation showed a significant improvement in students’ critical thinking skills, with the average score increasing from 51.73 (pretest) to 82.52 (posttest). Statistical analysis indicated a significant difference between pretest and posttest results (p < 0.05), and the N-Gain score of 0.6292 was categorized as moderate. These findings demonstrate that PBL-based LKPD is effective in improving students’ critical thinking skills and can serve as an innovative teaching material alternative for elementary education.Downloads
References
Abidah, A., Aklima, A., & Razak, A. (2022). Tantangan guru sekolah dasar dalam menghadapi era masyarakat 5.0. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan , 7 (2c), 769-776.
Adib, M.A. (2024). Menuju Pembelajaran Madrasah yang Lebih Efektif: Solusi dan Pendekatan Baru. Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah , 1 (1).
Ali, A., Maniboey, L. C., Megawati, R., Djarwo, C. F., & Listiani, H. (2024). Media Pembelajaran Interaktif: Teori Komprehensif dan Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif di Sekolah Dasar. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Annida, S. F., Putra, A. P., & Zaini, M. (2022). Pengaruh penggunaan e-lkpd berbasis liveworksheets terhadap hasil belajar dan keterampilan berpikir kritis peserta didik pada konsep pembelahan sel. QUANTUM: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 13(2), 155-167.
Annisa, N. (2022). Kompetensi Seorang Guru Dan Tantangan Pembelajaran Abad 21.
Gradini, E. (2019). Menilik konsep kemampuan berpikir tingkat tinggi (higher order thinking skills) dalam pembelajaran matematika. Numeracy, 6(2), 189-203.
Halim, A. (2022). SIGNIFIKANSI DAN IMPLEMENTASI BERPIKIR KRITIS DALAM PROYEKSI DUNIA PENDIDIKAN ABAD 21 PADA TINGKAT SEKOLAH DASAR. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 3(3).
HIDAYATI, A. U., MAULIDIN, S., & KHOLIFAH, S. (2024). IMPLEMENTASI PROBLEM-BASED LEARNING (PBL) PADA PROSES PEMBELAJARAN PAI: STUDI DI SMK PELITA BANGUN REJO. ACTION: Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah, 4(2), 53-62.
Mailani, E., Ritonga, A. N. R., Saragih, D. I., Kamila, N., & Sitanggang, M. A. (2025). STRATEGI MENDESAIN LKPD YANG MENARIK UNTUK MENINGKATKAN KETERLIBATAN SISWA SD DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA. Jurnal Pendidikan Inovatif, 7(1).
Mallu, S., Effendi, E., Jahring, J., Yulianti, R., Salam, S., Soraya, S., ... & Jaya, I. (2024). Problem-Based Learning dalam Kurikulum Merdeka. Penerbit Mifandi Mandiri Digital, 1(01).
Mila, R. T. (2016). THE ASSESSMENT OF CRITICAL THINKING SKILL FOR EARLY AGE CHILDREN BASED ON CRITERION REFERENCED AND NORM REFERENCED INTERPRETATIONS. Jurnal Teknologi Pendidikan, 5(2).
Nafizatunni’am, N. A., Sukarso, A. A., & Lestari, T. A. (2024). Pengaruh model problem based learning terhadap keterampilan berpikir kreatif dan hasil belajar Biologi siswa. Journal Of Classroom Action Research, 6(3), 494-503.
Nurhamidah, S. (2022). Problem Based Learning Kiat Jitu Melatih Berpikir Kritis Siswa. Penerbit P4I.
Paratiwi, T., & Ramadhan, Z. H. (2023). Model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPAS kelas V Sekolah Dasar. Journal of Education Action Research, 7(4), 603-610.
Pitriyana, S., & Arafatun, S. K. (2022). Pengembangan LKPD Berbasis Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD Kelas VI. Cendekiawan, 4(2), 141-153.
Rusmayana, T. (2021). Model pembelajaran addie integrasi pedati di smk pgri karisma bangsa sebagai pengganti praktek kerja lapangan dimasa pandemi covid-19.
Safitri, M., & Aziz, M. R. (2022). ADDIE, sebuah model untuk pengembangan multimedia learning. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 51-59.
Solih, M. J., & Julianto, I. R. (2025). Mengeksplorasi Literasi Digital pada Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Cahaya Edukasi, 3(1), 35-39.
Syahid, I. M., Istiqomah, N. A., & Azwary, K. (2024). Model ADDIE dan assure dalam pengembangan media pembelajaran. Journal of International Multidisciplinary Research,[Online]. Available: https://journal. banjaresepacific. com/index. php/jimr.
Wardani, D. A. W. (2023). Problem based learning: membuka peluang kolaborasi dan pengembangan skill siswa. Jawa Dwipa, 4(1), 1-17.
Winarso, A., Siswanto, J., & Roshayanti, F. (2023). Pengembangan perangkat pembelajaran pada materi interaksi makhluk hidup dengan lingkungan ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah dan berfikir kritis siswa SMP Negeri 2 Moga. Jurnal Kualita Pendidikan, 4(1), 16-27.
Yuningsih, T., & Devi, W. S. (2024). Dinamika pembelajaran retorika dan berpikir kritis pada mahasiswa pendidikan bahasa dan sastra Indonesia Universitas Muhammadiyah Jakarta. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 10(2), 152-160.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.