PERSEPSI SISWA TERHADAP LITERASI DIGITAL BERBASIS TIKTOK DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR PPKn DI SMP NEGERI 32 MEDAN

Authors

  • Satya Nofryanti N. Universitas Negeri Medan
  • Sri Yunita Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.28167

Keywords:

digital literacy, learning interest, student perception, civics, tiktok

Abstract

The low interest of students in learning the Pancasila and Citizenship Education (PPKn) subject is one of the main challenges faced by SMP Negeri 32 Medan. This is caused by the use of conventional learning methods and the lack of technology integration in the teaching and learning process. Therefore, this study aims to analyze how students perceive TikTok-based digital literacy in increasing interest in learning PPKn and how TikTok-based digital literacy can increase students' interest in learning. The type of research used is descriptive with a qualitative research method. The subjects in this study were students of class VIII-3 at SMP Negeri 32 Medan who were selected using purposive sampling techniques based on the consideration that students in this class have active involvement with TikTok social media but show low interest in learning PPKn. Data collection techniques were carried out through observation, in-depth interviews, and documentation, while data analysis was carried out in three stages, namely data reduction, data presentation, and drawing conclusions. This research is expected to provide benefits both academically and practically. The results of the study showed that the use of TikTok-based digital literacy can increase students' interest in learning PPKn. Students show feelings of joy, interest, more attention when learning, and active involvement in the learning process. With an approach that suits the interests and characteristics of the digital generation, TikTok can be an innovative, interactive learning medium, while strengthening students' digital literacy in the 4.0 era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Hadis, N. (2014). Psikologi dalam pendidikan. Bandung: Alabeta.

Adila, Y. (2024). Peran Media Interaktif Dalam Pembelajaran PPKn Terhadap Minat Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 761-767.

Aenna. (2023, Juni 20). Perkembangan TikTok di Masa Pandemi. Retrieved from Tangselxpress.com: https://tangselxpress.com

Ahmadi. (2009). Psikologi Umum. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Aji, W. N. (2021). Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Metafora Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra, 1-7.

Ali, M. (2004). Guru Dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensido.

Anggeraini. (2022). Literasi Digital Unruk Orang Tua di Era Pembelajaran Digital. Multidisiplin Pengabdian Kepada Masyarakat, 48-51.

Aprilian, D. (2020). Hubungan Antara Penggunaan Aplikasi Tiktok Dengan Perilaku Narsisme Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 8 Kota Bengkulu. Consilia: Jurnal Ilmiah Bimbingan dan Konseling, 220.

Aturraohmah, N. (2013). Peningkatan Minat Belajar IPA Melalui Strategi True Or False Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 1 Menduran Kec. Brati kab. Grobogan tahun 2012/2013. Naskah Publikasi, 1-10.

Batubara, A. (2024). Penguatan Civic Skill: Sebagai Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Untuk Mencegah Fomo Yang Menjadi Trend Baru Dalam Bermedia Sosial. Journal of Educational Research and Humaniora, 1-8.

Batubara, A. (2024). Penyebab Kurangnya Keaktifan Siswa SMP Hangtuah 1 Belawan dalam Pembelajaran PPKn Menimbulkan Nilai Rendah. Jurnal Pendidikan Bhineka Tunggal Ika, 1-4.

Batubara, A. (2024). Strategi Guru PPKn dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa yang Memiliki Nilai Rendah di SMA Budisatrya Medan. Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 89-91.

Bawden. (2008). Digital Literacies: Concepts, Policies and Practices. New York: Peter Lang Publishing, Inc.

Benny, F. A. (2024). Dampak Positif Penggunaan Media Sosial (TikTok) Sebagai Srana Pembelajaran Tajwid dan Tahsin Alquran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 520-526.

Bohang, F. K. (2018, September 10). TikTok Punya 10 Juta Pengguna Aktif di Indonesia. Retrieved from Kompas.com: https://tekno.kompas.com

Buana, T. (2020). Penggunaan Aplikasi Tiktok (versi terbaru) dan Kreativitas Anak. Jurnal Inovasi, 4.

Daryanto, R. d. (2012). Model pembelajaran inovatif. Yogyakarta: Gava media.

Dharma, S. (2024). Media Pembelajaran Bervariatif Guna Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Negeri 024868 Binjai Pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Journal of Humanities Education, 571-575.

Fania, G. I. (2021). Urgensi Teknologi Pendidikan Dalam Peningkatan Kualitas Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan, 575-590.

Fauziah, N. (2022). Penggunaan Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik di Era Globalisasi Digital. Jurnal Tarbiyah & Ilmu Keguruan, 181-193.

Febliza, A. (2020). Pengembangan Instrumen Literasi Digital Sekolah Siswa dan Guru. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Riau, 1-10.

Giroth, L. G. (2024). Konsep, Urgensi dan Strategi Pembangunan Literasi Digital. Journal of Digital Literacy and Volunteering, 83-90.

Hamalik, O. (2010). Prosedur Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Hasanatul Hamidah, d. (2020). HOTS-Oriented Module: Project-Based Learning. Jakarta: SEAMEO QITEP in Language.

Helmiati. (2013). Model Pembelajaran . Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Hendaryan, R. (2022). Pelaksanaan Literasi Digital Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Siswa. Jurnal Literasi, 142-151.

Husna, J. (2017). Antologi Literasi Digital. Yogyakarta: Azyan Mitra Media.

Jamaludin. (2023). Aplikasi Educandy dalam Pembelajaran PPKn Sebagai Ruang Pembelajaran yang Memesona Berbasis Edukasi Digital. Jurnal Pengembangan Pendidikan, 303-311.

Jamaludin. (2023). Problematika Guru dalam Melaksanakan Pembelajaran PPKn Berdasarkan Kurikulum Merdeka di SMAN 7 Medan. Jurnal Profesi Keguruan, 195-207.

Kabatiah, M. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 17 Medan Tahun Pembelajaran 2022/2023. Jurnal Akuntansi Hukum dan Edukasi, 670-675.

Khairuni, N. (2021). Dampak Positif dan Negatif Sosial Media Sosial Media Terhadap Pendidikan Akhlak Anak. Jurnal Edukasi, 92.

Khajan, M. I. (2012). Pengaruh Lingkungan Keluarga terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas X Program Keahlian Teknik Elektronika SMKN 1 Magelang Tahun Pelajaran 2011/2012. 1-13.

Khoirunnisa. (2018, Agustus 03). Aplikasi Musical.ly Ganti Nama Jadi TikTok. Retrieved from Selular: https://selular.id

Kusuma, A. (2021). Studi Literatur Penggunaan Media Sosial Tiktok Sebagai Sarana Literasi Digital Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi dan Informasi Bisnis, 308-319.

Magdalena. (2021). Perkembangan Peserta Didik Sekolah Dasar. Jawa Barat: Jejak Publisher.

Malaisari, F. I. (2024). Tanggung Jawab Orang Tua dalam Memperhatikan Terhadap Minat Belajar Anak. Jurnal Excelsior Pendidikan, 25-37.

Ma'mun, S. (2022). Literasi Visual Melalui Aplikasi Tiktok Sebagai Sarana Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, dan Pembelajaran, 103-111.

Morissan. (2019). Riset Kualitatif. Jakarta: KENCANA.

Muhibbin. (2013). Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Masalah Pada Mata Pelajaran PPKn di SMP. Pancasila and Civics Education Journal, 21-27.

Rachman, F. (2024). Dampak Media Sosial Terhadap Pembntukan Karakter Siswa Kelas VII di UPT SMP Negeri 29 Medan. Jurnal Multidisiplin Teknologi dan Arsitektur, 836-840.

Wahyudi, A. (2022). Rambu-Rambu Menulis Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (Proposal dan Skripsi). Medan: Format Publishing.

Wardani, A. (2023). Gen Z dan Empat Pilar Literasi Digital. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 3995-4002.

Yendra, Y. P. (2024). Pemanfaatan Media Sosial Aplikasi Tiktok Sebagai Media Edukasi di Era Generasi Z. Jurnal Rekayasa Sistem Informasi dan Teknologi, 300-307.

Yendra, Y. P. (2024). Pemanfaatan Media Sosial Aplikasi TikTok Sebagai Media Edukasi Di Era Generasi Z. Jurnal Rekayasa Sistem Informasi dan Teknologi, 300-307.

Yunita, S. (2023). Analisis Etika Keguruan dalam Menciptakan Suasaa Belajar Yang Menyenangkan dalam Proses Belajar di SMAN 5 Medan. Majalah Ilmiah Methoda, 141-146.

Yunita, S. (2024). Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Organisasi Profesi dalam Mewujudkan Kualitas Pendidikan di Indonesia. Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 116-123.

Yunita, S. (2024). Strategi Inovatif Guru PPKn dalam Meningkatkan Civic Disposition Siswa. Jurnal Pendidikan Ilmiah Transformatif, 46-52.

Yusikah, I. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek (PjBL) Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa. Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 17-25.

Yusuf, S. (2012). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Zakiyah. (2014). Metodik Khusus Pengajaran Agama Islam. Jakarta: Bumi aksara.

Zaputri, M. (2021). Dampak Kecanduan Media Sosial TikTok Terhadap Perilaku Belajar Mahasiswa Bimbingan dan Konseling. Skripsi, 12.

Downloads

Published

2025-09-01